mpc2000-xl LIVE tips / tricks

redje

knoppengod
Welke mensen gebruiken hier een mpc2000-xl LIVE en op welke manier gebruiken jullie hem dan?

Ik maak zelf m'n sequences gewoon nog met cubase voor het overzicht en omdat ik het makkelijker vind. Dan maak ik een loop van 8 of 16 maten en maak ik een paar variaties op synth/basslines/ritmes. Dan maar ik daar een standaard midi-file van en importeer ik de midifiles in de mpc.

De mpc zet ik dan in sequence mode en mute / unmute ik de channels. Vervolgens zorg ik dat de begin sporen van het volgende nummer in het nummer zitten, zodat ik een overgang kan maken die niet hoorbaar is. Dan verwissel ik van sequence als ik naar het volgende nummer wel. Het tweaken zelf doe ik op m'n synths en mengpaneel.

Tot nu toe heb ik het altijd vrij lastig gevonden om goeie breaks te maken, omdat het (un)muten van meerdere kanalen vrij lastig gaat. Is er bijvoorbeeld een manier om meerdere kanalen aan of uit te zetten met 1 druk op een pad. Dus stel kanaal 2 moet aan en 4,8 en 11 moeten tegelijkertijd uit.....Ik kon dit niet in de handleiding vinden.

NJa eigenlijk ben ik gewoon benieuwd hoe jullie het doen. Barst maar los!

ja KAN.

Mits de sounds indezelfde program staan, kun je in params onder Poly, mono of note of, slecteren welke noten gemute worden als je een bepaalde pad aandrukt.
Op die manier kun je dus al veel beter bereiken wat jij wilt. Moet je met programmen wel goed rekening mee houden, maar je kunt er dan wel een hele hoop mee.
Beter dan de mute groups in de mpc1000, want dat is toch niet hetzelfde.

Try it out

Ik heb elk ingrient van elk nummer die ik in m'n liveset gebruik in 1 sequence staan. Max 64 dus.
Mijn beats worden niet via de MPC afgespeeld. Voor overgangen laat ik altijd gewoon de beat lopen.
En als nummers dezelfde snelheid hebben, klinken soms geluiden van de verschillende nummers leuk samen.

Wat ik wel eens vergeet is het tempo aan te passen. Dat moet ik handmatig doen, want ik gebruik dus maar 1 sequence.
Das wel klote, want dan kloppen je loops niet meer. Ik heb nu sinds een tijdje ook de MPC1000. Die ga ik voortaan denk ik voor live buitenshuis gebruiken. Thuis gewoon de 2000. (die werkt eigelijk gewoon een stukkie lekkerder).

Wat ik wel had begrepen dat je ook in een track een tempochange kan invoeren. Er gebeurt echter niks als ik dat op de 1000 doe. Zal het eens op de 2000 proberen.

Origineel geplaatst door bass-molecules
je kan bij een mpc 4000, je sequence starten in record mode en dan neemt hij je mute en un-mute dingetjes gewoon op, d's echt fijn.

weet dus niet of dat met de 2000 ook zo is.

Das geweldig!!!!. Dat kan niet op de 1000 of 2000. Ik neem me nummers altijd live op dmv de pads te mute/unmuten.
Toch wel handig als ik dat op kan nemen. Soms maak ik namelijk bijv ergens 1 fout en heb niet altijd zijn het helemaal opnieuw te doen.

Op het moment kan ik hier weinig aan toevoegen, behalve dan een tip die ik van Sander (sendex) heb gekregen over het gebruik van de note repeat toets.
Deze is wel leuk voor het spontaan invullen met een snare geluid. De note repeat gaat volgens de ingestelde quantize waarde en ook de instelbare groove neemt ie mee.

Wat ook leuk is voor live is als je de next sequence functie aanklikt en dan de sudden toets vasthoudt.
Als je nu de pad waar de volgende sequence die je wilt hebben achterzit een paar keer aantikt kun je je volgende sequence triggeren. Wel een leuk schok effect. De timing wordt aangepast aan je quantize waarde. met 1/16e is het behoorlijk moeilijk om de volgende sequence aan te laten sluiten op het tempo. Ik heb vaak dat ik een 16e te vroeg of te laat ben.

-C-

die sudden-toets met de next sequence ga ik eens proberen, die wist ik niet

van die poly mono of note off: werkt dat ook als je een externe sampler gebruik kokos?

Wat jammer van de 1000 is, is dat er geen hold op de noterepeat zit. Je mot die knop dus inhouden.
Das live een heel stuk minder handig en minder leuk. Ook met 2 handen pads bespelen geeft veel betere resultaten.

Origineel geplaatst door sander
Wat jammer van de 1000 is, is dat er geen hold op de noterepeat zit.

Zit er wél een hold op de noterepeat van de 2000xl?
Want dan wil ik dat erg graag leren :D

-C-

Origineel geplaatst door C738
Zit er wél een hold op de noterepeat van de 2000xl?
Want dan wil ik dat erg graag leren :D

-C-

Uiteraard!! houdt de shift in en druk dan op note-repeat. :yamaha:

Nog even over de note repeat:
Note Repeat werkt ook als je in plaats van een pad, een toets indruks op je aangesloten midi klavier.

-C-

ja KAN.

Mits de sounds indezelfde program staan, kun je in params onder Poly, mono of note of, slecteren welke noten gemute worden als je een bepaalde pad aandrukt.
Op die manier kun je dus al veel beter bereiken wat jij wilt. Moet je met programmen wel goed rekening mee houden, maar je kunt er dan wel een hele hoop mee.
Beter dan de mute groups in de mpc1000, want dat is toch niet hetzelfde.

Try it out

kan iemand dit nog toelichten. Ik heb het geprobeerd, samples onder alle pads gezet, params van de drumprogram verandert (zodat hij midi note off stuurt) maar ik krijg het niet voor elkaar. Heeft iemand hier nog tips voor? Of tips over hoe jullie je patterns net voor of net na de break doen?

zet es een open hihat op pad a1 en een closed op pad a2.
op track 1 neem met de note repeat ingedrukt een paar ohh's op. Op track 2 zet je het vol met chh's. Nu hoor je de chh's boven de ohh's uitklinken. laat dat loopen
Ga nu naar de parameter page van pad a2. Op de poly/mono optie gaan staan. Open window duwen. dan kun je twee pads kiezen die gemute worden. Als je de waarde verandert hoor je normaal direct het verschil.

Back