Help: Triton en sustain pedaal / damper port probleem

Sjaak

Ouwe rot
Heb sinds vandaag een een raar probleem: de toonhoogte van mijn andere synths worden met een 1/2 note verhoogt zodra ik mijn Roland sustain pedaal in de damper port van de Triton plug. De polarity staat goed...dit heeft altijd gewerkt.

Triton->Norlead 1/2 hoger
Triton->TR-Rack 1/2 hoger

Ik heb toevallig net geen reserve. Het pedaal werkt volgens mij wel goed als ik die op de Nordlead aansluit. Zou mijn sustain pedaal kapot zijn??? Of de damper port in de Triton?

Hoi Sjaak,

wat een raar probleem zeg! Dat zou je niet verwachten bij een digitale synth, maareh. Weet je 100% zeker dat je niet een of andere controller aan dat pedaal heb toegekend (in je Triton of in je andere modules) die dit probleem veroorzaken? Bijvoorbeeld pitch bend? Ik kan me haast niet voorstellen dat dit gekke probleem te wijten is aan een kapotte triton input (als dit wel zo is, gebeurt er dan misschien iets met de toonhoogte als je een beetje van alle kanten tegen de input aandrukt terwijl die kabel erin zit? iets wat duidt op een los contactje ofzo?).

Het enige wat ik me verder kan voorstellen is dat je dit soort gekke dingen krijgt door rare midilussen. Check eens of al je midibekabeling goed is, en trek alles eens los en kijk of het probleem blijft als je een zo direct mogelijke midiverbinding maakt van je triton naar een ander apparaat.

Dat is het enige advies wat ik je kan geven, anders zou ik zeggen.... :confused: .

Succes ermee.

Rutger

Korg Triton LE hardware problemen

Korg Triton LE hardware problemen

Rutger,
Bedankt voor de reactie. Ik heb alles nog eens nagelopen op mijn Triton, nord lead en TR-Rack rechtstreeks met elkaar te verbinden, dus zonder midi patchbay. Zelfde probleem. Als ik het sustain pedaal op de Nordlead aansluit, dan werkt alles OK.

Feiten:
- Model LE 61
- Triton standalone (local=on) zonder andere synths te koppelen via midi => alles OK
- Triton in midi setup => alle andere synths transposen, klinkt als een glide, effect is afhankelijk van aanslag
- De transpose is - 2.5 noten
- Als ik controller messages filter van mijn KORG naar de andere synths op mijn MOTU patchbay is het probleem weg
- andere midi kables => zelde probleem
- nieuw Yamaha sustain pedal => zelde probleem
- Je ziet ook belachelijk veel midi activiteit gedurende 1 seconde als je het sustan pedaal indrukt

De transpose wordt alleen over midi uitgestuurd vanaf de Triton LE 61, de andere synths en modules zijn OK.

Ik heb op Triton Haven forum gezocht naar bekende hardware problemen mbt mijn LE 61:
- keyboard van de LE 61 schijnt niet van Yamaha te zijn in tegenstelling tot de Triton Classic... zijn veel problemen mee die de meest maffe effecten opleveren: random volumes, toetsen die uitvallen etc
- joy stick: gaat snel kapot door te korte bekabeling (is bij mij ook al kapot)
- damper port: geen bekende problemen

Het lijkt er op dat het een hardware probleem/storing is. Dus....het zal of een reparatie worden of een nieuwe, maar dan geen Triton LE meer...die zijn qua hardware kwalitatief slecht en niet geschikt voor on the road

Re: Korg Triton LE hardware problemen

Re: Korg Triton LE hardware problemen

Origineel geplaatst door Sjaak
Als ik controller messages filter van mijn KORG naar de andere synths op mijn MOTU patchbay is het probleem weg

Dit duidt toch op een of andere controller die via MIDI wordt uitgestuurd. Volgens mij moet dit gewoon op te lossen zijn. Misschien kan je best eens volgende stappen doen om de oorzaak te localiseren:

Gebruik je favoriete sequencer (of midi-analyseprogramma) om de MIDI-informatie te visualiseren. Gebruik je pedaal en speel een kort fragmentje (een noot is al voldoende) en kijk dan welke controllerinformatie er te zien is.

Wat ook wel eens wil helpen is een factory reset en kijk ook eens of je het laatste OS gebruikt. Uiteraard maak je eerst backups van je Korg Le.

BTW: Een heel goeie site voor informatie, tips en hulp i.v.m. jouw Korg Le is www.irishacts.com.

Re: Re: Korg Triton LE hardware problemen

Re: Re: Korg Triton LE hardware problemen

Origineel geplaatst door Hover
Gebruik je favoriete sequencer (of midi-analyseprogramma) om de MIDI-informatie te visualiseren. Gebruik je pedaal en speel een kort fragmentje (een noot is al voldoende) en kijk dan welke controllerinformatie er te zien is.

Thanks, heb ik gedaan. Resultaat: zodra je het sustain pedaal intrapt genereert de LE veel pitch bend messages! Met een splinter nieuw en ander sustain pedaal hetzelde resultaat.

Vanmiddag maak ik de LE open, waarschijnlijk ligt er bekabeling los van de pitch bender, die doet het namelijk al een tijdje niet meer.

Ahhh, als we dat eerder geweten hadden :). Als die bekabeling gewoon met losse contactjes tegen de kast van de triton aan ligt, of tegen andere metalen delen verbaast het me niet dat ie dit soort data genereert. Ik denk dat je die pitchbender gewoon even moet repareren, vermoedelijk is dan het probleem opgelost.

Groeten,

Ruger

Probleem is gevonden: de 3 kabeltjes die aan de pitchbender zitten (X) waren allemaal afgebroken. Het is even provisorisch gerepareerd, maar ik moet nog wel even langs een electronica zaak voor een goede oplossing.

Info:
- gele kabeltje is voor het pitch bend signaal
- 2 witje kabeltjes: geen idee maar als ze los liggen veroorzaken ze pitch bend midi messages
- bekabeling zelf loopt van de pitch bender naar het midi board

Mij is wel duidelijk dat dit een fabrikage / ontwerp fout is. De bevestiging van de kabeltjes op de pitch bend controller is bijzonder slecht, de bekabeling zelf was ook te strak afgemonteerd. Het zal zal na verloop hoe dan ook gewoon afbreken, het zij door trillingen (vervoer) of door het gebruik. Ik zal nog een foto uploaden.

Hoi,

toch wel raar hoor. Hoe kunnen die kabeltjes nou te kort zijn? Dat pookje zit toch niet direct aan de kabels vast, maar loopt via 2 contactjes. Ik heb er nooit problemen mee, ik kan me alleen voorstellen dat de kabeltjes te kort zijn als je onderhoud wilt verrichten en je de Triton open moet maken. Dan moet je ze gewoon ff los solderen en daarna er weer aan solderen, maar voor normaal gebruik heb je toch geen last met de lengte? Of wel?

Rutger

als kabels heel strak zitten, en het object waar die kabels in zitten gaat trillen, kunnen de kabeltjes losschieten... dit komt doordat soldeerspul niet het sterkste materiaal is

Bij deze de foto. Probleem is dat de bekabeling van de Pitch bender te stak aan de behuizing is bevestigd waardoor deze onder spanning komt te staan indien de pitch bender in de maximale stand staat. Ik ga komende weekend nieuwe voetjes aan de bekabeling solderen + alles 2-3 cm intapen.

Attachments

• pict0258.jpg
    pict0258.jpg
    56,3 KB · Bekeken: 88
Origineel geplaatst door Rutger19
Dat pookje zit toch niet direct aan de kabels vast, maar loopt via 2 contactjes...maar voor normaal gebruik heb je toch geen last met de lengte? Of wel?
Rutger

De kabeltjes zitten dus rechtstreeks aan de onderkant van de pitch bend vast gemonteerd. Ze bewegen ook mee en aangezien de verbinding slecht is....breekt dat gewoon af na verloop van tijd.

Alvast bedankt voor de foto en de uitleg. Heel interessant en misschien heb ik het zelf ooit nodig als mijn joystick het laat afweten. :okdan:

Back