Ideeen om synths te bouwen

fuse

Gepokt en gemazeld
Niet de bedoeling van 'vroeger was alles beter' of 'tegenwoordige meuk die uitkomt is om te kotsen'.

Nieuwere dingen zoals bijv Radikal, Moroco, Evolver, CWejman, Sidstation, Hartmann zijn hardstikke interessante dingen.

Allemaal nieuwe synths die deels op ouwe technieken steunen maar toch iets nieuws hebben.
Opvallend genoeg zijn het eigenlijk allemaal bedrijven die door 1 persoon opgezet zijn of zo.

En nu vroeg ik me af waaraan dit ligt? Zijn de groteren te bang om op hun bakkes te gaan of zo?
Want bijv de oude rotten die zelf hun ideeen uitwerken zoals die Evolver had net zo goed onder de naam KRY uit kunnen komen.

Je zou bijna denken dat er een soort 'underground' synth scene is.

Voor grote bedrijven is het een risico om veel tijd en geld in een 'revolutionair' apparaat te steken: Roland deed wel alsof de VarioOS en V-synth zo vernieuwend waren, maar wie verder keek.... Bovendien wil zo'n bedrijf snel omzet zien van een product, en er niet jaren op willen wachten. Als eenling/freak kun je rustig aan een nieuw idee werken, zonder dat managers en dergelijke zeuren over de target die voor dat jaar gehaald moet worden. En misschien kun je er naast nog iets doen.

Of zit ik er naast? Ik lul ook maar wat....;)

Wanneer wordt er nu nog iets 'revolutionairs' uitgevonden zoals FM bijv.? En de DX7 werd toch ook onder Yamaha uitgebracht? waarin verschilt dat met nu...

Een idee waar ik al een tijdje mee loop is om zélf een synth te bouwen.
De midi interface is me wat te moeilijk, dus eerst maar een cv / gate experimentje.
Mijn idee is verder niet revolutionair. gewoon een 2 osc synth met een filterje.
Nu nog een keer de tijd en zin dr voor vinden.

-C-

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Als eenling/freak kun je rustig aan een nieuw idee werken, zonder dat managers en dergelijke zeuren over de target die voor dat jaar gehaald moet worden. En misschien kun je er naast nog iets doen.

Of zit ik er naast? Ik lul ook maar wat....;)

Als groot bedrijf heb je wel meer geld (en dus ook tijd) om iets uit te dokteren.
Alle tijd die de "eenling" in z'n project steekt, gaat ten koste van z'n inkomen o.i.d.

Origineel geplaatst door C738
De midi interface is me wat te moeilijk, dus eerst maar een cv / gate experimentje.
Mijn idee is verder niet revolutionair. gewoon een 2 osc synth met een filterje.
Nu nog een keer de tijd en zin dr voor vinden.

-C-
Volgens mij is MIDI interface niet zo lastig als je geen hoge eisen stelt. Ik heb zelf het printje van de simplesizer besteld en voor een net prijsje een MIDI->CV printje erbij. Schatting van de totale zooi (inclusief print) zo'n 200 euro.
(Ik moet alleen nog wel beginnen...)
En dan voldoet ie aan de eis van 2osc/filter en er zit dan wel nog wat ander spul bij.

Bovendien is een monofone synth zonder MIDI ook errug leuk toch? Al is de toevoeging MIDI niet duur...

Andere runners up zijn PAIA fatman http://www.paia.com (vergelijkbaar,veel mods mogelijk, ingebakken MIDI) en Sound lab http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/SOUNDLABMINISYNTH/soundlab.html (minder mogelijkheden maar doet het ook op batterijen !, goedkoper)

Dus mogelijkheden genoeg

Grote bedrijven willen misschien ook eerst bestaande concepten goed uitmelken. In de jaren ''70 is er op synthgebied ook weinig gebeurd. In de jaren ''80 kreeg je de digitale revolutie, zo ongeveer resulterend in de rompler en de VA-synth, waar men nu nog steeds mee bezig is. Zo lang die nog goed lopen verwacht ik niet te veel varianten; waarom investeren in onzekerheid als er zeker geld te verdienen is met de-lijn-doortrekken? Van kleine bedrijven is nu juist te verwachten dat ze iets anders doen. Als beginner is het ontzettend moeilijk om iets te doen tussen de grote hardwarefabrikanten op de gebaande paden (vooral VA en romplers), dus dan maar proberen met iets anders te komen in de hoop dat dat doorbreekt. En da's nu ook relatief gemakkelijk, nu synths toch voor het overgrote deel uit software (okee, firmware) bestaan.

Lijkt mij dan hè. ;)

De echte revolutionaire technieken worden ontwikkeld door kleine bedrijfjes die de brains hebben, maar weinig financieën om de zaak rendabel te maken. Plus het is ook erg moeilijk van je te profileren als startende gear-maker op een door de Roland/Korg/Yamaha gedomineerde markt. Vooral de eerste is sterk in het monopoliseren van de massamedia. Heb je al es opgemerkt dat bijvoorbeeld op TV1 (VRT) de labels van niet-Roland synths worden afgeplakt? De TV-programma's die gebruik maken van live bands krijgen hun spullen aangeboden door Roland en andere groten. Doch wil ik niet teveel afwijken.

Bekijk het zo: voor hoeveel mensen is het cruciaal om de beste functionaliteit te hebben voor een hogere prijs? 65% van de markt gaat af op het visuele en 'snel-in-gebruik', eerder dan op het innoverend-auditieve. 95% van de hifi markt draait rond de setjes aan maximaal 500 euro, 5% kiest voor innovatie en topkwaliteit.

Hetzelfde geldt voor de music gear wereld.

De grote synth bedrijven zoeken koortsachtig naar nieuwe looks en nieuwe technologieën, maar slagen daar helaas niet in. Maar wie zegt nu dat de oude zaken sowieso slechter zijn? Kijk maar naar moeite waarmee ze nieuwe instrumenten proberen te doen lijken op de oude instrumenten. Waarom brengt Korg z'n VA MS20 uit met break-out MS20 box? En zo kan ik nog een 50-tal voorbeelden geven.

Nochthans zijn er toch wel enkele innovaties geweest van grote bedrijven die uiteindelijk ook langzaam zijn uitgedoofd, ondanks het feit dat ze best wel goed waren.

Yamaha heeft begin jaren 90 de VL-serie beginnen uitbouwen, gebaseerd op physical modelling. Er waren een aantal softwarebedrijven die deze techniek al ontwikkeld hadden, maar het was Yamaha die er als eerste een productielijn mee opzette.

Ondanks het feit dat deze synthesevorm erg krachtig en interessant is, schiet er nu nog enkel de uitbreidingskaart voor Motif/CS/S-serie over. De VP1 (polyfone broer van de VL1) is zelfs nooit op de markt gebracht. Een voortzetting van PM is VA en dat is dan wel weer erg succesvol gebleken.

En bekijk Kurzweil (toch ook niet zó klein), die hebben met hun VAST toch ook wel een min of meer vernieuwende technologie in hun nog steeds succesvolle productielijn toegevoegd.

Voorts heb je nog een aantal concepten van kleintjes die echt veelbelovend zijn/waren maar die toch maar niet uit de startblokken komen. Zo heb je de EKO-system NEKO en het Noah-keyboard van Creamware. Beide toestellen zijn een mix van hard- en software en hebben echt goeie specs en een enorm grote flexibiliteit. Maar toch hoor je er maar weinig van. Misschien moet Roland of Yamaha die firma's eerst overnemen om het dan tot een succes te maken :D

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
Nochthans zijn er toch wel enkele innovaties geweest van grote bedrijven die uiteindelijk ook langzaam zijn uitgedoofd, ondanks het feit dat ze best wel goed waren.
Daarom hoop ik bijvoorbeeld ook dat die Rozzbox er daadwerkelijk gaat komen:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&goto=lastpost&threadid=26396

Je weet hoe het gaat met synths zoals een Nord Modular of een SIDstation. Goede ideeen, maar dat nu echt 75% van de synthesizermarkt deze machine wil kopen. Hetzelfde met de topproducten van MacBeth / Studio Electronics en niet te vergeten wat Modular bouwers. Leuk voor synthforum.nl mensen, maar voor echte gebruikers, zoals in rock/cover bands, waar toch het grootste marktaandeel ligt? Ik vraag het me af.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Leuk voor synthforum.nl mensen, maar voor echte gebruikers, zoals in rock/cover bands, waar toch het grootste marktaandeel ligt? Ik vraag het me af.

....voelt zich aangesproken...... ;)

Ook voor deze gebruikers (de kwalificatie "echte gebruikers" mag je van mij trouwens gerust achterwege laten hoor !) zijn er imo niet echt leuke nieuwe dingen op de markt. Mijn persoonlijke voorkeur (en niet alleen de mijne) gaat in deze tak van sport uit naar een bak die simpel te editten is, zonder dat je (vanwege een overdaad aan onzinnige features) door enorme bergen menu's heen moet o.i.d.

Zoekende naar een nieuwe stage-bak heb ik al ernstig veel nieuwe apparaten onder handen genomen, maar de enige die echt simpel is en toch de geluidskwali heeft die je van een nieuw ding mag verwachten is de Nord Electro.
"Simpel" verdient in deze enige uitleg: Hiermee bedoel ik niet het standaard keyboard-gedrag van "men drukke op een knopje en de bak klinkt als een brass-ensemble", maar eerder een makkelijk toegankelijke gebruikers-interface.

Een enorm slechte ontwikkeling vind ik persoonlijk het feit dat steeds meer fabrikanten vinden dat je maar zoveel mogelijk functies in een apparaat moet stoppen. Dit is misschien leuk voor de thuis-studio man/vrouw met chronisch ruimtegebrek, maar het gaat per definitie ten koste van overzichtelijkheid en bedieningsgemak.
Bijvoorbeeld de Triton, dit ding klinkt goed, speelt lekker maar ondanks dat er echt wel over de interface is nagedacht, raak je nogal gauw verstrikt in een oerwoud aan functies. (tijdje geleden dacht ik hierdoor er nog 1tje gesloopt te hebben bij conijn.......)
Beste mensen van Korg: Als ik een sampler wil, koop ik die wel 1, ipv jullie Triton. (bijvoorbeeld)

De overdaad aan functionaliteit en mogelijkheden houdt in veel gevallen ook in dat je pas echt leuk met een bak aan de gang kunt, als je er een pc/laptop aan knoopt.
Als dit nodig is voor een bak, is voor mij de lol er allang vanaf....

Het gaat hier weer allemaal om geld. Een groot deel van markt vraagt niet om heel revolutionaire nieuwe apparaten, want dat betekent ook conceptueel nieuwe en dus complexe manieren van synthese. Veel muziekanten willen dat helemaal niet, die willen met een beperkt aantal en overzichtelijke handelingen het geluid kunnen beinvloeden. Waarom dan heel veel geld investeren in nieuwe manieren van synthese? Het nieuwe en experimentele spreekt een hele andere markt aan en die markt is veel kleiner. Ideaal voor kleine bedrijven, als klein bedrijf kan je meestal niet ineens een paar 1000 synths laten bouwen. Ik vind dat er de laatste tijd niet erg veel spannends gebeurd in de hele synthbizz ook bij de meeste kleintjes niet. Iedereen is nog steeds bezig met synths uit de 70'er en 80'er jaren te emuleren.

Origineel geplaatst door Twiki
Ideaal voor kleine bedrijven, als klein bedrijf kan je meestal niet ineens een paar 1000 synths laten bouwen. Ik vind dat er de laatste tijd niet erg veel spannends gebeurd in de hele synthbizz ook bij de meeste kleintjes niet.

Wat wil je, het maken van een nieuwe synth is bijna financiële zelfmoord, ronduit erg deprimerend hoe mensen tegenwoordig nadenken : veel bluf en weinig geld. "Hey, ziet er aardig uit, moest die uitkomen koop ik me er gelijk 6!" totdat het echt op de markt wordt gebracht "nou, mooi maar helaas heb ik m'n geld uitgegeven aan een paar kousen".

Op zijn beurt is SF ook mede bepalend wat er uitgebracht wordt. In de tijd waar alles van het beste moet zijn voor geen geld is er geen plaats voor innovatie. Iedereen zit te schreeuwen om nieuwe leuke dingen, maar zijn niet bereid ervoor te betalen. Tja, je moet de gevolgen dragen van je eigen houding.

Origineel geplaatst door stekke
Op zijn beurt is SF ook mede bepalend wat er uitgebracht wordt. In de tijd waar alles van het beste moet zijn voor geen geld is er geen plaats voor innovatie. Iedereen zit te schreeuwen om nieuwe leuke dingen, maar zijn niet bereid ervoor te betalen. Tja, je moet de gevolgen dragen van je eigen houding.

Mwaaah......de ongelofelijke gear-lijsten die hier voorbij komen spreken dit toch wel enigzins tegen.....
Ondanks dat de economie (naar het schijnt) slecht draait, mensen vanalles moeten inleveren, enz., heb ik toch al de nodige threads voorbij zien komen waarin mensen (terecht) vol trots melden een andromeda gekocht te hebben.
Ik denk niet dat het een kwestie van "niet bereid zijn" is, maar eerder een kwestie van "niet de mogelijkheid hebben".

Als ik een geldboom achter in de tuin had, had ik gerust 6 ion's willen kopen, maar helaas.......

Back