De grote 90's thread

Waar we vooral nu nog meer last van hebben is de grote lading bagger programma's op tv waarin eindeloos teruggekeken wordt op de jaren die achter ons liggen. TV-programma's, trends en hypes uit het verleden...

Wat ik zo raar van die programma's vind, is dat ze bovenmatig veel aandacht aandacht aan de muziek en tv van de jaren x geven, terwijl films veel minder aan bod komen om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld boeken en de toestand van de wereld. De jaren 90e waren (voor mij) ook het gat in de ozonlaag (hebben we nu het broeikaseffect voor teruggekregen), het ineenstorten van de tweede wereld en de opkomst van de taliban. Ik snap wel dat het minder interessant is als de broek van MC hammer (die trouwens ook veel weg heeft van een taliban-broek), maar dat zijn toch zaken die mensen 10 jaar geleden bezig hield.

in de andere 2 De grote X0's thread komen dit soort zaken genoeg voor... door mij o.a. ik zou zeggen: stel ons niet teluur en post (zelf) eens wat omtrent dit in deesch thread :)

Oh, sorry dat wist ik niet. Voor mij zijn de jaren 90 kwa muziek toch voornamelijk INDIE/SHOEGAZER (handig mensen die hetzelfde hebben ervaren), totdat ik door seefeel langzaam in de elektronische hoek werd gezogen.

zeker... beter dan al die neogazer tegenwoordig dat veel te clean en gemaakt klinkt... no spirit

Tja het kan raar lopen, bands die de shoegazer sound recyclen staan voor volle zalen, terwijl de 'originele' shoegazers compleet onbekend bleven.

Trouwens ambient als jaren 90e fenomeen heb ik nog niet zien langskomen. Las gisteren een oude i-D uit '93 waar ambient als de stroming van de 90-er jaren werd genoemd. Was het al helemaal weer vergeten, maar met deze geheugen opfrisser kan ik me weer goed herinneren dat er een tijdje een explosie van ambient releases was. Ik heb in die jaren (te) veel (lo-fi)-ambient gekocht, erg vaak naar geluisterd, maar na een aantal jaren kreeg ik het gevoel dat ik langzaam begon te vegeteren en toen heb ik het grootste gedeelte weer verkocht.

Tja het kan raar lopen, bands die de shoegazer sound recyclen staan voor volle zalen, terwijl de 'originele' shoegazers compleet onbekend bleven.
ja maar dat gebeurd wel vaker... mensen die een jaar of 15 later de sound ineens oppikken maar totaal het gevoel er niet bij hebben omdat ze er niet bij waren geweest toen het zijn hoogtij dagen kende... vals sentiment dus.
ik heb ook wel eens wat nu-gazer geluisterd maar het is mij net iets te plastic, het heeft het net niet gewoon.

Trouwens ambient als jaren 90e fenomeen heb ik nog niet zien langskomen. Las gisteren een oude i-D uit '93 waar ambient als de stroming van de 90-er jaren werd genoemd.
ja klopt... van die parties tussen de bomen met veel elfjes en paddestoelen gedoe :D
vanaf zo'n beetje 93 kwam het opzetten maar later verzande het in allerhande spirituele indianen gezang cd's etc...

de toestand van de wereld.
1991: "A NEW WORLD ORDER"

http://www.youtube.com/watch?v=Rc7i0wCFf8g&feature=related

519px-George_H._W._Bush%2C_President_of_the_United_States%2C_1989_official_portrait.jpg

Laatst gewijzigd:
1991: "A NEW WORLD ORDER"

ja de positieve toekomst die de nieuwe wereld zou brengen (als gevolg van de val van de muur en het internet) is ook erg 90. Anno 2008 kunnen we dit inderdaad beamen; de bom is nog steeds een dreiging, Rusland macht is nu waarschijnlijk groter dan in de 80-er jaren en er is nog steeds een botsing tussen de vrije wereld en de boefjes van deze wereld. Natuurlijk zijn er ook echt nieuwe ontwikkelingen, bv de politiek in Kazachstan heeft net zoveel invloed op onze inflatie als die de economische situatie van de US.

Heeft geen zin, wist je niet dat de staciakgfbiosat speciale hi-tech brillen (met automatische vertaal functie) hebben waarmee ze op fora verborgen boodschappen mee kunnen zien (en door kleding heen kunnen kijken).

[serieuze mode] Dat gevoel dwaalde trouwens in de jaren 90 wel vaak door mijn hoofd en in een aantal geo-politieke boeken staat het ook bijna letterlijk: zonder vijand geen hiërarchie en dat kan 'het volk' niet aan.

Laatst gewijzigd:
Heeft geen zin, wist je niet dat de staciakgfbiosat speciale hi-tech brillen (met automatische vertaal functie) hebben waarmee ze op fora verborgen boodschappen mee kunnen zien (en door kleding heen kunnen kijken).
hehe ja pcies maar ik had het meer uit andere beweegredenen ff gedaan zeg maar ;)

[serieuze mode] Dat gevoel dwaalde trouwens in de jaren 90 wel vaak door mijn hoofd en in een aantal geo-politieke boeken staat het ook bijna letterlijk: zonder vijand geen hiërarchie en dat kan 'het volk' niet aan.
yep, als er maar een vijand is dan is het volk meer bereid tot het 1 en ander te accepteren/ondersteunen...
daddy... daddy cooool... daddy.... daddy cooool... (maar da's meer voor de 70's dan)

Laatst gewijzigd:
Heb mijne even geedit, nu alleen je mijn quote nog en mocht dan toevallig de bril kapot zijn, dan weten ze niet dat wij het weten...

Laatst gewijzigd:
Heb de 90's nooit zo kunnen waarderen (afgezien dan van mijn liefdesjaar '98 :{ ) en denk vaker met lichte weemoed terug aan de jeugdige en warme 80's.
Maar als ik dan toch iets over de '90's moet gaan noemen; Urban Dance Squad!!!! Van hun zag ik mijn eerste optreden ooit (in de Oosterpoort, Groningen) en zal dit nooit meer vergeten!!!

In 1992 werd voor mij de smaak van pop en vooral Eurohouse echt vies...Robin S....huuu. Dat orgelgeluidje. Cookie Collec-tief een end op! :frons:

:)

Robin S was geen eurohouse maar house uit New York...en nog best wel te pruimen imo. Wat zij kon wel 1000x beter zingen dan menig ander wat er allemaal nu is met autotuners en dat soort shit.

Wat dachten julie van de dood van:Freddie mercury 24november1991.
Of de grootste schandaal in de pop geschiedenis Milli Vanilli(is wel lekkere muziek trouwens)

Back