Waneer is een synth nu vintage te noemen?

Origineel geplaatst door Slipperman
Ben ik het eigenlijk wel mee eens. Vintage is subjectief.

Zou vintage binnen synth-termen iets totaal iets anders betekenen?
Bijvoorbeeld hun karakteristieke geluid die in geen andere (moderne) synth te vinden of na te maken is.

Een goed voorbeeld is de TB-303. Het geluid is volgens mij met elke synth te benaderen maar het ouwe beestje zelf klinkt eigenlijk gewoon het beste.

R.

nee, als ze nu een nieuwe synth bouwen met een eigen karakter, is dat toch ook geen vintage

Origineel geplaatst door BasicSystem
Als het niet meer gemaakt wordt.........

Als het vernieuwend was........

Als het ingezet is in vele produkties.......

Dan is het voor mij vintage.

Yup... daar heb je inderdaad een punt!

R.

Dus de moog voyager is ook vintage????? of heeft die nu een vintage sound? Kijk daar zit ook nog verschil in.

Origineel geplaatst door 4-Tek
Ik heb zelfs al es iemand een clavia nordlead 1 horen aanprijzen als vintage synth..... toch niet lijkt me.

Hoi Hoi ... ik heb een vintage synth :p :confused: *D

Nog even op wat Funxion zegt:

Wat ie zegt, daar zit wat in maar het geld voor alle synths dat e een unieke sound hebben. Het is gewoon niet na te maken. Er zit altijd een verschil in (ookal is dat een honderdste of duizendste procent).
Je kan dat dus niet echt vintage noemen. VOlgens mij bedoelen ze oudere synths er mee. dat komt ook overeen met wat het woordenboek zegt.

Origineel geplaatst door Twin-x
Dus de moog voyager is ook vintage????? of heeft die nu een vintage sound? Kijk daar zit ook nog verschil in.

Retro-synth?

Ik vind mn MicroWave 1 ook wel vintage en die is volgens mij nog geen 10 jaar oud...

Volgens mij kun je ook niet zo makkelijk officiele richtlijnen vaststellen voor vintage of niet. Het is meer een gevoelsmatige kwestie. Iemand die jaren op een bepaalde synth heeft gespeeld zal sneller dat ding vintage noemen dan iemand die em nog nooit heeft gehoord. Er zijn een aantal synths waar iedereen het over eens is dat ze vintage zijn (Minimoog, Korg MS20, TB-303, ARP 2600 enz.) maar er zijn genoeg twijfelgevallen zoals de Yamaha DX-7.

Misschien moeten we per synth gaan stemmen en dan een lijst bijhouden. :) Kan iemand een php scriptje maken om dat te doen?

Mijn voorstel had ik dus net gepost. Heel democratisch allemaal gewoon stemmen!

hmm.. ik ben dus blijkbaar toch voor referenda .... had ik D66 moeten stemmen 15 Mei.... *shit*

Ik vind dat een synth minstens 25 jaar oud moet zijn om voor de term vintage in aanmerking te komen.
Voor mij is een vintage synth een synthesizer uit de beginperiode.

DX 7 is absoluut vintage, was zwaar vernieuwend en is in vele, vele producties gebruikt.

Er zijn er alleen zo vreselijk veel van gemaakt dat ie niet echt zeldzaam is maar dat is voor mij geen reden om hem niet vintage te noemen.

groeten

basicsys

Back