Drumcomputer?

D-man

blub
Hallo mensen,
ik zit er over te denken om een korg er-1 aan te schaffen, maar ik weet niet zeker of dit wel een goede aankoop is. Ik ben nog een beginner en ik heb op dit moment een masterkeyboard en een module met wat leuke geluidjes, verder gebruik ik de computer om te sequencen. Maar ik wil wat meer mogelijkheden, ook om live wat dingen te doen (evt. met de band waar ik in speel). Nu leek de ER me een leuke aanvulling op wat ik nu heb, er zitten leuke geluiden in, een step-sequencer om lekker loopjes te maken, en ik denk dat het goed is als uitbreiding op wat ik nu heb.
Het probleem is echter dat ik niet goed weet wat andere opties zijn die ik heb met dit budget (de ER-1 is 2e hands voor ongeveer 170 euro te krijgen).
Iemand nog suggesties?
alvast bedankt

Ik ben gewoon nog aan t experimenteren met allerlei soorten muziek, van ambient tot techno zeg maar. Ik weet nog niet echt wat ik wil.

Nou ja goed een standaard 909 kit is niks voor een band meestal.

Misschien moet je eens kijken naar de MachineDrum. Wel een stukkie duurder, maar wat moet je met zooi die toch niet doet wat je wilt?

Nee, een machinedrum zal niet gaan helaas, 200 euro is echt m'n max. budget. Het lijkt me ook gewoon leuk om een beetje knopjes te draaien lekkere patterns te maken etc. Volgens mij moet dat met de ER toch ook wel kunnen?

ik denk dat je je er zeker geen buil mee kan vallen, zeker voor wat ze nu nog kosten. heb er vroeger ook naar gekeken als beginnerbak, maar door omstandigheden toch ander spul uitgeprobeerd.

google is naar reviews enzo, op heel wat sites staan ook user reviews die best interessant kunnen zijn. www.sonicstate.com bv.

heb trouwens paul brtstich (ofzo...) s live bezig gezien op kozzmozz met zo'n bakkie naast z'n 909, en dat was best te pruimen :okdan:

Alternatief is de Yamaha AN-200 / DX-200, waar behalve de VA of DX engine ook een leuk setje drumgeluiden bij komt.
Dan heb je tevens de stepsequencer, en een leuke synth erbij.

Als je echt wilt freaken met drumsounds dan is de ER-1 je gebakje.
Ik heb zowel de DX-200 (gehad) als de ER-1, en de stepseq is wel beter op de ER-1.

Als de drumseq minder een must have is, kan je voor weinig ook op zoek naar een SoundCanvas of een dergelijke Yamaha XG module. Zitten veel drumkits ingebakken, maar persoonlijk vind ik die wel aanmerkelijk minder punchy.

Ik heb ook beide gehad en kan je de DX200 zeker aanraden. Er zitten veel realtime funkties op waar je lekker mee kunt freaken. Vooral ook een leerbakkie dus! Wat de ER betreft denk ik dat de nieuwere electribes een stuk interresanter zijn!

Origineel geplaatst door tragmadat
Ik heb ook beide gehad en kan je de DX200 zeker aanraden. Er zitten veel realtime funkties op waar je lekker mee kunt freaken. Vooral ook een leerbakkie dus! Wat de ER betreft denk ik dat de nieuwere electribes een stuk interresanter zijn!

Je bedoelt die 'buizen'-gevallen? Die zijn wel een enorm stuk duurder...
De Electribe R mkII is geloof ik adviesprijs 279, dus dat gaat nog wel.
En 2e hands als mkI helemaal goed te betalen, inderdaad.

DX200 heeft alleen statische drum samples die te pitchen zijn, Electribe R heeft een echte percussie synth.
Plus 'n veel handigere interface (aparte drum selectie knoppies), en 4x16 steps ipv 1x16 steps voor 1 track.
Kortom: dat scheelt behoorlijk!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
ook leuk voor die prijs: MC303

... voor wèlke prijs? :bekdicht:
Laat ik het zo zeggen: er zijn hele volksstammen die daar 'anders' over denken... qua 'leuk' :erm:

Origineel geplaatst door Hanz
... voor wèlke prijs? :bekdicht:
Laat ik het zo zeggen: er zijn hele volksstammen die daar 'anders' over denken... qua 'leuk' :erm:

prima drumcomputer voor dat geld is wat ie zoekt. wat is er niet goed aan?

Ik heb de ER-1 en ben er erg tevreden over! Lekker zelf je geluiden maken.. :) En inderdaad niet te duur!
De DX-200 heb ik ook, en daar zitten inderdaad goede drums in.. Ik gebruik hem echter alleen voor de dikke synth die erin zit omdat er maar een 16 steps sequencer in zit.. (ik heb nou wel een zooi ritme-geluiden gesampled in m'n ES-1 trouwens) De ER-1 heeft een 64 steps sequencer.. Dus als je hem extern aan wilt sturen, kan je de dx/an-200 best overwegen.. Maar als je de interne sequencer wilt gebruiken, kan je met de ER-1 meer kanten op.. :) Verder klinken ze heel verschillend, dus zou je eigenlijk gewoon moeten luisteren en dan je conclusie trekken.. :) Verder is dit voor de helft wat Hanz ook al zei, maar dat zie ik nou pas.. ;)

Groeten, Ivo!

Jep ik heb dan de ER-MKII gekocht een tijd geleden voor 280 nieuw dus ook te betalen. En het mooie ervan is dat het een drum synth is, Daar mee kan je inderdaad lekker tweaken en vervormen(vooral die delay :P ) Zeker als je beginner bent is het een ideaal apparaat. Van techno ambient is ie zeker wel goed... Ga ze eens proberen bij een muziek zaak. Wat ik altijd doe is van te voren boekjes checken van de gear die ik wil kopen, zo weet ik ongeveer hoe het ding werkt en wat ie kan. Erg fijn als je in de winkel staat en hem daadwerkelijk wilt proberen, dan snap je tenminste gelijk een beetje hoe die werkt.

Nou... ik was de DX-200 gewend, kreeg de ER-1 onder m'n snufferd... en fietste er zo op weg!
Boekje? Onnodig! Gewoon heerlijk intuitief om mee te werken, als je óóít met een pattern seq / drumcompu hebt gewerkt. Enige 'lastige' zijn de shift-functies (copieren en swing en dat soort dingen), moet je even snappen.

Ja, ok het was meer een generale hint, voor het gear checken... Ik had zeker geen problemen met de ER maar toen ik voor het eerst achter een mpc1000 ging zitten zat ik toch echt wel ff "what the fuck" :p het boekje is ook goed voor te checken welke functies het ding nou heeft meestal kom je daar niet achter bij een snelle gear check in een winkel.

Origineel geplaatst door Hanz
Nou... ik was de DX-200 gewend, kreeg de ER-1 onder m'n snufferd... en fietste er zo op weg!
Boekje? Onnodig! Gewoon heerlijk intuitief om mee te werken, als je óóít met een pattern seq / drumcompu hebt gewerkt. Enige 'lastige' zijn de shift-functies (copieren en swing en dat soort dingen), moet je even snappen.
Da's een doorslaggevend argument. D-man gaf zelf al aan nog niet zo lang bezig te zijn, en dan is de ER de ideale instapbak! Dat ding wijst zich vanzelf, beter nog dan aan AN of DX200. Zo'n mpc kan dan geweldig zijn, ik zou er niet mee beginnen. De ER is instant, aan en gaan met die banaan.

Origineel geplaatst door D-man
Nee, een machinedrum zal niet gaan helaas, 200 euro is echt m'n max. budget. Het lijkt me ook gewoon leuk om een beetje knopjes te draaien lekkere patterns te maken etc. Volgens mij moet dat met de ER toch ook wel kunnen?

Voor wat jij wil doen is die ER een prima aankoop, zeker gezien je budget en ervaring. Gewoon doen.

Back