Vocoder van de Novation A-station

DJ-D_Prime

Die Rakete zu den Planete
Mensen van het goede leven..

Ik zit erover te denken een A-station te kopen. Ten eerste vanwege de scherpe prijs (299 EUR bij Feedback) en de specificaties die ze daarvoor beloven ( 3 Oscilatoren bladiblaat)

1 van de features die me erg aanspreekt is de vocoder die erop zit. Nu ben ik benieuwd of er synthforumleden zijn die een a-station hebben, dan wel ervaring met de vocoder en andere vocoders.

Namelijk, die op de A-station schijnt 12 bands te zijn. Nu heb ik geen flauw idee of dat goed is, immers, die van de Korg Ms2000 is (maar?) 8 bands en daar worden veel positieve dingen op dit forum over gepost. Daarnaast heeft bijvoorbeeld de ION een 40 bands vocoder! hoe moet ik die verschillen zien? wat stelt t psies voor?

bedankt!

Primus Maximus Intergalacticus

Ik heb een a-station maar de vocoder heb ik nog niet echt gechecked. Ik heb wel een keer een factory preset gechecked en waarempel, ik klonk opeens als een robot.

Meteen maar wat irritante mensen opgebeld en bedreigd. }:|

De vocoder van de A-station is wel leuk. Klinkt helder, net als de synthgeluiden van de A-station.

Je kunt de balans tussen de mic in en de synth in regelen.
Als je hem op 64 zet is de balans 50% mic en 50% synth. Zo kun je ook je stem dr iets door laten klinken.
'k Geloof dat het de A-station in utility mode zetten was en dan de vocoder knop herhaaldelijk indrukken.
In de manual staat onder het hoofdstukje vocoder precies waar elke parameter voor is van het vocoder gedeelte.
In principe maak je een geluid op de A-station en als die je bevalt stel je de vocoder settings naar wens in.

Nette synth voor weinig geld! :okdan:

-C-

Ik heb zelf een K-Station en die heeft ook de 12-bands vocoder.
Ik vind het vocoden van stemmen persoonlijk iets te onverstaanbaar overkomen, maar het klinkt wel leuk.
Waar ik het meest tevreden over ben, is de mogelijkheid om ook andere signalen zoals synths en drum machines erdoorheen te gooien. Met name het filter en het distortion-effect klinken errug lekker in combinatie met drums.

Niet echt verstaanbaar... dat is iets waar ik ook last van heb met mijn nord modular (14 of 16bands) vocoder.
De oscillatoren in het synth gedeelte verstem ik een octaaf zodat je een iets voller geluid krijg. Dit helpt al een hoop.
Als je door je vocoder babbelt helpt het ook om goed te articuleren en vooral vóór in de mond te praten.

-C-

sluit me bij sly aan. vocoder klinkt wel lekker, maar het is niet zoals bij kraftwerk dat je nog kraakhelder hoort wat er gezegd wordt.

ik gebruik hem dus wel in muziek vaak als toevoeging aan de zangpartij, of voor een mooi effect, maar mijn ideetje laatst om Duitse gedichten met de vocoder op te nemen is niet echt geslaagd....;{

over het algemeen geldt; hoe meer banden, hoe verstaanbaarder

Eigenlijk past de vocoder een soort brickwall EQ toe op je "carrier" signaal (de synthsound). Van het "modulator" signaal (gebruikelijk je stem) wordt per frequentieband het volumeniveau gebruikt als volume-envelope voor het carrier signaal in diezelfde band.

Een 1 bands vocoder zou er dus toe leiden dat je stemvolume het volume bepaald van de synthsound (bijvoorbeeld). Om een verstaanbare vocodersound te krijgen, moet je ook carrier geluiden gebruiken met veel harmonischen. Een sinus heeft geen harmonischen. Dit betekent dus dat het niet uitmaakt wat de hogere banden van je stemsignaal doen, omdat die frequenties toch niet voorkomen in de synthsound.

bedankt voor de reacties mensen!

ben vanochtend bij feedback rotterdam geweest en heb een tijd met de K-station gepield.

Kreeg uiteindelijk wel de vocoder aan de gang, maar t was wel wat iel allemaal. Ook vind ik dat de K station (en dus ook de A station) wel heel zwaar leunt op de effecten. Beetje te dun geluid. Ook de verkoper zei me dat menig softsynth vetter klinkt en ook de V-station zou psies hetzelfde klinken (en die kost maar 75 eur)

Daarna heb ik de vocoder van de MS2000 en Microkorg geprobeerd en dat klonk een stuk beter! jammer alleen dat die synths me verder helemaal niet aanspreken.

Tot slot bleek dat ze weer een micromodular hadden en daar nog even wat presets van geluisterd (er was geen pc voorhanden) en helaas niet de vocoder kunnen proberen..

tja.. ik weet t dus nog ff niet, een A-station wordt t zeker niet..

misschien als ik wat meer tijd heb weer kijken naar een DX200, voorlopig heb ik toch niet al te veel tijd om te synthen

Origineel geplaatst door C738
Heb je de micro modular al gechecked?

-C-

zoals ik al zei, alleen wat presets zonder compu, maar die klonken ook al errug vet

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
zoals ik al zei, alleen wat presets zonder compu, maar die klonken ook al errug vet

D_Prime waarom kijk je niet eens voor het PLG150-AN Board voor in je CS6x...die is ook erg vet. Ik heb zelf de A-Station en het PLG150-AN board en die is toch wel erg vet hoor dan en je gebruikt je effecten uit je CS6x etc. etc.

Suc6, VasC.

nou, ik vind zo'n pluginboard nogal duur in verhouding tot de AN200, wat weer een apparte groovebox is, maar dan nog interessanter is een PLG-150DX of de DX200, dus, denk dat ik na de vakantie daarnaar ga kijken,

toch bedankt voor de tip :D

nou, ik vind zo'n pluginboard nogal duur in verhouding tot de AN200

Kweetniet of je het al weet maar je kan zon an200 2dehands zeer goedkoop kopen, en dan het PLG150-AN eruit slopen.
Is al herhaaldere keren gedaan door SF leden en werkt perfect. Dan hou je nog een grooveboxje over met enkel drum sounds.

dat is zeker mogelijk en in mijn geval zou t dan om de DX200 gaan (dies gewoon vele interessanter) , maar ik denk dat ik em er dan lekker in laat zitten :D

oké, nu volg ik het ff nie meer, je begint je draad over een A-station, VA en dan met name om het feit dat er een vocoder op zit. En nu zitten we inmiddels op een DX-200? Harstikke vette bak (heb em zelluf...), maar is nat. iets way anders dan een VA met een vocoder d'rop...

wat wil je uiteindelijk met je synth?

ik snap je verwarring, ik zal t proberen uit te leggen.

Ik heb nu een CS6x, en als ik iets erbij koop moet dat vooral iets anders zijn. Of t nu VA of FM is maakt me niet zo veel uit. T gaat me meer om de specificaties verder en de prijs. De AN200 is maar 5 stemming polyfoon, de DX200 dacht ik 15.. er zit geen vocoder op nee, maar wel vette andere extra features naast t FM gedeelte en is betaalbaar, maar helaas alleen 2e hands nog te krijgen.

als je echt ff iets anders wilt, zou ik voor de dx gaan. zeerzeer goeie prijs/specs verhouding. ik moet zeggen, niet alleen omdat het mijn eerste hardware synth is, dat de dx me tot nu toe meer impressed heeft dan de K. Maar dan meer zo van: "Mozeskriebel, want een schandalig vet geluid uit zo'n bakkie!"

2e hands volgens mij nu zo ongeveer 175,-, ja je had vorig jaar die feedback actie moeten hebben....

Origineel geplaatst door Zhanox

2e hands volgens mij nu zo ongeveer 175,-, ja je had vorig jaar die feedback actie moeten hebben....

ik weet :stupid =(

ik ben er nu helemaal uit,

ik ga sparen voor een Acces Virus KC :D (verdomme nog wel ff bezig dan :geslaagd: )

Back