clubsounds?

speady

Love cutoff!
Welke bak is ideaal voor het maken van clubsounds....waar zitten er lekker veel sounds in en welke zijn betaalbaar... denk aan clubmuziek zoal de danssalon die uitbrengt...ook het typische deuntje uit DJ Melvin - L.O.I.S waar komt die uit??

de ideale clubsynth is er naar mijn mening niet.

Maar welk deuntje bedoel je? die accordjes die er aan het begin bij komen?
Tja, een DX7 heeft veel van die melow (Robin S.) orgeltjes en synthpiano's in zich. De bassen daarvan lijken veel op dat geluidje van DJ Melvin, maar ze zouden net zo goed uit een Roland synth (groovebox?) kunnen komen.

Het gaat er volgens mij meer om hoe je je geluiden bewerkt; niet teveel resonantie, weinig release op je geluiden enz.
En het arrangement; een vrolijk melodietje.

ik bedoel dat deuntje net zoals de deuntje in muziek van the course (als je die kent tenminste) zij hebben 3 hits gehad en in alle 3 zit zo'n zelfde deuntje....bij melvin ist zo'n vrolijk stukje muziek dat je bijna door het hele nummer hoort...

By the way melvin maakt zijn muziek in de studio van g-spott ... is ook wel duidelijk te horen....

ik vraag me ook wel af waar die leuke eum... "ogeltjes" uitkomen.
Ik heb pas een DX100, maar nog niet helemaal ingedoken (tijdsgebrek =( )
Daarmee zou het toch moeten lukken, nee?
Het is alleszins gekend voor het basje uit Robin S...

Ohm - Tribal tone..
Blue Lagoon..
Mellow Mellow - I can't stop..

Dat soort dingen.. toch.. super lekkere sound.. 8~

Clubsounds?
Volgens mij wordt er bij clubhouse erg veel gebruik gemaakt van samples.
Een bak die specifieke clubsounds maakt bestaat daarom ook niet denk ik.
Of bedoel je zoiets als een Fender Rodes?

Origineel geplaatst door cloudman
ik vraag me ook wel af waar die leuke eum... "ogeltjes" uitkomen.
Ik heb pas een DX100, maar nog niet helemaal ingedoken (tijdsgebrek =( )
Daarmee zou het toch moeten lukken, nee?
Het is alleszins gekend voor het basje uit Robin S...

cloudman,

Als je toch een vraag wil stellen, maak dan alsjeblieft een nieuw topic ;). De eerste 5 replies worden gemaakt door de mensen die de datum niet controleren en op de post van de topicstarter reageren, en jouw eigen post compleet overslaan. Ik denk niet dat je in dit geval bang hoeft te zijn omdat er een mod begint te hameren dat zo'n topic al bestaat; dit is genoeg motivatie voor een nieuwe vraag die (eigenlijk) best goed in Klank, Geluid en Theorie past.

Maar om het antwoord te geven:

Gebruik het algoritme waarbij 4 oscillators naast elkaar staan.

Hier kun je vinden wat de 'tunings' zijn voor de operatoren:

http://theatreorgans.com/hammond/drawbar.htm

Kies een bepaalde combinatie uit - eigenlijk heb je ze alle 9 nodig, maar de Robin-S orgeltjes hebben vaak maar 2 of 3 componenten. Sowieso, experimenteer vrolijk met settings. Alles werkt wel. De mate waarin je de drawbars uitschuift is gelijk aan het volume wat de operator heeft als maximum.

Probeer eerst wat je krijgt als je de envelopes van alle 4 op een attack van 0 en een release van 0 zet - een zogenaamde 'gate' envelope (aan als je aanslaat, uit als je loslaat, neemt niet in volume af als je aanhoudt).

Probeer vervolgens "percussie" te simuleren. Dit doe je door de bastoon (laagst gestemde operator) op de "gate" envelope te houden qua volume, en door de hoogst gestemde (vaak n (n = 1,2,3,..) + 7 halftonen hoger gestemd dan de bastoon) een envelope te geven die vrij snel afloopt. Je zou dan nog een 3e operator kunnen gebruiken (op 1 octaaf hoger gestemd) die langzamer afloopt om het orgeltje wat meer body/variatie te geven. Pas LFO toe om Leslie te simuleren (maar dat wil je bij Robin S vaak niet), en strooi redelijk met galm en een gesynchroniseerde delay (niet te veel feedback!) om helemaal terug te gaan naar eind '93.

Dit werkt trouwens bij een hele hoop synths die als basisgolfvormen sinusgolven hebben. Met een kille reverb en de Q die een paar wavetables uit de kast haalt (waar dus ook van te voren gestapelde sinussen in zitten) krijg je zelfs een kathedraal-achtig orgel (en bij meer 'basic' settings een heel bescheiden harmonium-achtig iets). 2 oscillators is vaak wel wat mager; maar maak 2 presets en stapel ze op multitimbrale wijze en je bent er ook.

toevallig...
49_49.gif

Ik dacht dat dat orgeltje uit een Korg M1 kwam, omdat in de Triton Le, hetzelfde geluid zit met de naam " M1 organ "
Dat orgeltje van ready or not van the Course (is nu onderhand gouwe ouwe) komt uit de Quasimidi Quasar

ook die van "the launch" van Dj jean? deze werd in een andere thread verondersteld uit de dx100 te komen.

Origineel geplaatst door smackos
Who fuckin' cares waar DJ Jean zijn orgel uit haalt.
Cloudman..

Bericht door een moderator:
Als je je ergens aan ergert, reageer dan gewoon niet aub.

Back