Compressor mythe

Een mastering engineer is ook afhankelijk van het aangeleverde matriaal; is de track slecht afgemixt of aangeleverd, dan kan je ook geen wonderen verwachten.

Bij de Exchange wordt er hard gemasterd met oa. Focusrite isa 430's, dus over eerdere discussie van de kwaliteit van Focusrite valt dan niet meer te twisten.

En er zijn in Nederland absoluut goede masteringhouses.
bv. Cut n' Clear is top of the art (the Bernie Brudman / Bob Katz style)

de masters in soest vink tja .... eh minder ...
al zal mijn aangeleverd materiaal ook niet van top kwaliteit geweest zijn. Ik vond me DAT versie iig beter klinken dan de vinyl versie.

Ik hoorde juist dat de amps bij the exchange erg goed waren.
En dat was al bijna 6 jaar geleden (van die man van de masters gehoord btw) en toen waren er geloof ik nog geen isa 430's al kan ik me natuurlij keihard vergissen ...

Ik weet iig dat ik de volgende keren niet mee ga naar het masterings en snij proces want het is wel interesant wat de man verteld maar ik heb liever dat ie zijn werk goed doet.

Me laatste plaat word geloof ik bij record industrie zelf gesneden na dat iemand anders de mastering heeft gedaan.
ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Origineel geplaatst door MadR
de masters in soest vink tja .... eh minder ...
al zal mijn aangeleverd materiaal ook niet van top kwaliteit geweest zijn. Ik vond me DAT versie iig beter klinken dan de vinyl versie.

Ik hoorde juist dat de amps bij the exchange erg goed waren.
En dat was al bijna 6 jaar geleden (van die man van de masters gehoord btw) en toen waren er geloof ik nog geen isa 430's al kan ik me natuurlij keihard vergissen ...

Ik weet iig dat ik de volgende keren niet mee ga naar het masterings en snij proces want het is wel interesant wat de man verteld maar ik heb liever dat ie zijn werk goed doet.

Me laatste plaat word geloof ik bij record industrie zelf gesneden na dat iemand anders de mastering heeft gedaan.
ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

door wie wordt ie gesneden?
dat maakt namelijk zeer veel uit!
martijn van record industry is wat mij betreft de beste aldaar...hard en niet vervormd (wat ik overigens vaak van exchange persingen vind, die clippen vaak de pan uit in het hoog)
ze hebben sinds kort trouwens erg interessante snijtafels daar...
kijk maar eens op http://www.recordindustry.com

en de masters in soest....tjaaaa

beetje arrogante lui daar...hebben ons niet erg netjes behandeld in het verleden, en om nou te zeggen dat ze beste snijders in nederland zijn...mwah

Zoals ik van Martijn hoorde, wou hij zich gaan bezighouden, om de Exchange-sound van Nilz te evenaarden, maar als jij zegt dat het daar soms clipt, doet Martijn het toch beter :)

Origineel geplaatst door Dobre

door wie wordt ie gesneden?
dat maakt namelijk zeer veel uit!
martijn van record industry is wat mij betreft de beste aldaar...hard en niet vervormd (wat ik overigens vaak van exchange persingen vind, die clippen vaak de pan uit in het hoog)
ze hebben sinds kort trouwens erg interessante snijtafels daar...
kijk maar eens op http://www.recordindustry.com

beetje arrogante lui daar...hebben ons niet erg netjes behandeld in het verleden, en om nou te zeggen dat ze beste snijders in nederland zijn...mwah

dat van de masters in soest heb ik hetzelfde
al wilde ik het zo niet zeggen maar ik vind het typische nederlandse beunhazen zooi ...

maar ik heb wel erg hoge verwachtingen

en ja hij word bij record industry gesneden als ik het goed heb
dus martijn zal het wel doen

Ik ben niet bekend met het clippen van hoog bij de exchange
ik heb veel vinyl wat bij hun is gesneden en ik vind het tering vet en keihard van de plaat afketsen.

Origineel geplaatst door MadR

dat van de masters in soest heb ik hetzelfde
al wilde ik het zo niet zeggen maar ik vind het typische nederlandse beunhazen zooi ...

maar ik heb wel erg hoge verwachtingen

en ja hij word bij record industry gesneden als ik het goed heb
dus martijn zal het wel doen

Ik ben niet bekend met het clippen van hoog bij de exchange
ik heb veel vinyl wat bij hun is gesneden en ik vind het tering vet en keihard van de plaat afketsen.

Ik moet ook zeggen dat ik "the masters" uit Soest ook alleen ken van 1 track van me die ze gemastered hebben. En ik was toen onder de indruk van de lijst van mensen die hun producties daar hebben laten masteren. En ook van het eindresultaat van mijn track.

Such is life-Rank 1
Veel Tiesto releases
Junkie XL
Klubbheads

En veel van die platen vind ik gewoon lekker klinken. Ik heb toen een halve dag nuttige studio & mix tips van hem gehad !

Ik heb voor de rest veel platen die gemastered zijn bij "the exchange" in mijn collectie, en die vind ik niet allemaal zo lekker klinken. Sommige klinken zelfs doffer.

Ik heb verder geen ervaring met record industries op mastering vlak (alleen dat ze niet echt vriendelijk reageerden toen ik ze belde om te vragen wat de tarieven waren...."we hebben een klantenstop, dus zoek maar een andere perser".

Maar ja dat heeft niks met mastering te maken, maar wel met eerste indruk.

Just my 2 cents.

Origineel geplaatst door Dobre

Dat heb je mij ook nooit horen zeggen.......:stupid :gaap:

Ik lees hier veel over het gebruik van een compressor om de beats vetter te maken, meer punch, meer drive etc. Maar hoe zit het met de toepassing van de compressor om de muziek zo produceren dat het niet alleen op goede versterkers met geweldige luidsprekers goed klinkt maar ook op het hi-fi setje van de buurvrouw en in de auto?

Is naast de equalizer de compressor hier het juiste apparaat voor?
En welke rol speelt de expander en de limiter hierin?

Ik gebruik een Machinedrum, supernova IIR en Micro Modular en merk dat het vreselijk veel uit maakt waar ik de muziek afspeel en daar wil ik van af. Net als muziek van de radio. Maakt eigenlijk niet veel uit waar je het op afspeelt. De verhoudingen tussen de frequenties in het nummer blijven gelijk.

So fish ti cat snijdt hier een belangrijke punt aan. Producers als Bob Clearmountain die a4-tjes vol pophitjes op hun naam hebben staan monitoring niet voor niets vaak over cheap ass pc-speakertjes.
Waar je rekening mee moet houden is dat de gemiddelde radio heel weining dynamische bereik heeft (hard en zacht) en al totaal geen bass onder de 100 hz. Het hoog is meestal schel en gaat niet boven de 12 khz.
Wat je eigenlijk dus wil doen is mensen foppen dat het toch lijkt dat ze heel veel bass en heldere hoge tonen horen. Compressie kan zeker helpen je geluiden glad te strijken en zo niet gebruik te maken van de volle dynamiek. Radio wordt zelf ook nog eens vreselijk gecompressed. Luister maar 's naar een nummer op Radio 3 en zet daarna op het zelfde toestel de CD versie aan. Wereld van verschil.
Het is trouwens niet voor niets dat van veel dansplaten (die op clubs gericht zijn) radio-mixen gemaakt worden. Deze radio mixen leggen de basslaag hoger. Rond 100 hz en zorgen ervoor dat de boel wat platter en aangenamer klinkt voor op de radio. Een dikke bass van 50 hz is heel vet in een club, maar onhoorbaar op je Yoko pocket radio.

en een radiomix is ook zo hard mogelijk, daarbij meenemend hoe de pop-radio compressors werken.....zodat je nummer lekker opvalt tussen de snoeiharde commercials en andere liedjes

Geld eigenlijk ook voor bassdrums natuurlijk.. Het is beter om een bassdrum te creeeren wat qua frequentie niet zo laag zit maar wel zo klinkt! Maar dit is niet gemakkelijk ..

Geld eigenlijk ook voor bassdrums natuurlijk.. Het is beter om een bassdrum te creeeren wat qua frequentie niet zo laag zit maar wel zo klinkt! Maar dit is niet gemakkelijk ..

Arveyman komt volgens mij bij de essentie van mijn vraag. Hoe krijg ik de mix zo dat de bassdrum wel in het juiste frequentiegebied ligt zodat ie nog lekker klinkt op bijv. de radio maar tegelijkertijd de indruk wekt nog lekker vet te zijn.

Kan een compressor hier een rol spelen? En welke rol speelt het limiter/expander deel hierbij?

:eureka:

check eens de Waves maxbass algoritmes...die gebruiken psycho-acoustische ideetjes, heel simpel uitgelegd voegen ze de harmonischen van je bassen toe, waardoor je de fundamentele frequenties kan weglaten, die wordt tussen je oren zelf ingevuld...ze hebben maxbass nu ook in 2 hardware kassies gebakken

In mijn home set heb ik helemaal geen compressors, tenzij die van de 01V, en die vind ik barslecht. In studio's kunnen werken met Focus hardware of Tube-tech heeft alleen maar met zich meegebracht dat ik vind dat er in low-end compressors niet veel goeds te vinden is. Zoals ergens in dit forum gemeld gaan die goedkopere spullen vaak lopen met het 'laag'. Het spijtige is ook dat echt goeie compressors zoals Tube-tech of Langley zo pokke duur zijn en meestal geen verantwoorde aanschaf voor de home set. Meestal krijg ik wel resultaat door gewoon heel erg aandachtig aan mijn eq's te draaien en gebruik ik zelden compressie omdat ik gewoon niet de gewenste resultaten krijg met spul zoals de autocom van Behringer. Anderzijds is een toestelletje als de dbx 166 dan weer wel te vinden in veel studio's en PA sets...en niet duur en erg eenvoudig te gebruiken.

Je bent gewoon verwend dat is het.

Maar eh softwarecompressie?

Drawmer DL 241 is een fijne compressor voor niet teveel
en de DL 231 is prettig om de boel flink op te krikken

nou....ik heb compressie weer eens herontdenkt...extreem zware compressie op een deel van de drums....heerlijk!!!! tja....gewoon interne compressie van MC-307 dan weer he ;) lekker low-budget

Ik gebruik compressie thuis alleen op het eind, of voor de drums. T-Rex vind ik zelf heel erg mooi klinken voor master compressie.

Live gebruik ik compressie op de subgroup van de zang-sectie en de blazers-sectie. Dmv compressie hou je de zang wat compacter zodat het er wat beter uitknalt. Bij de blazers gebruik ik het om de pieken een beetje af te vlakken.

Ik gebruik hiervoor de behringer Autocom

een compressor is wel handig om drumgeluiden en breakbeats naar voren te trekken (zo noem ik dat),
gebruik zelf zo'n "slechte" zo als eerder vernoemt werd, alesis compressor
maar een compressor over de eindmix vindt ik meestal zonde. zeker als het op vinyl moet komen en later op dikke sets gedraaid moet worden. je hebt dan ook bijna geen pieken meer en die vindt ik dus juist vet!

als je muziek maakt voor de radio en vooral commercials is een compressor essentieel.
vandaar dat ze ook altijd zo irritant zijn.
:bekdicht:

social

Back