Tascam US 2400: ervaringen + advies ?

cyble

What does this button do?
Eerst een korte inleiding waarom ik dit wil weten ;)

*zucht* Eindelijk was ik er uit, na jaren, dvd besteld en demo aan huis gehad van goede vriend die hem even wilde demonstreren; vond het een top apparaat: de Yamaha 01x :okdan:

Ondanks de hoeveelheid i/o en het beperkt aantal faders dacht ik er toch voor de prijs alles aan te hebben om vooruit te kunnen ... totdat ... de feedback folder op m'n deurmat lag :(

De Tascam US 2400 trok direct m'n aandacht ... faders ... veel faders, 25 om precies te zijn :{ , motorized, 100 mm, touch sensitive, layers voor 192 channels, surround panner, goede ergonomische indeling van het daw control deel, bijna alles wat de 01x niet had en ik wel wenste (01x vind ik wel ergonomisch genoeg dus vandaar het woord "bijna").

Ik heb dus momenteel wat recording betreft pc's, nodige gear (synths, keys, fx), en een groot nieuw zwart 42u met glazen deur afsluitbaar rack cabinet in m'n woonkamer staan :stupid die nog gevult moet gaan worden (niet in 1x uiteraard maar over 10 jaar hoop ik dat ie vol zit ;)) :)

Het liefst heb ik dus een controller die ik met 1 kabeltje naar m'n rack laat lopen waar in het rack onderling alles geconnect wordt. Met de 01x zou dit al beetje lastig worden omdat ik nog geen i88x had, maar dit zou voor dit moment geen probleem geweest zijn, hoeft allemaal niet in 1x goed te zijn, zolang het maar wel goed kan komen zonder hardware de deur uit te hoeven doen. :)

Stel, ik zou er wat meer geld voor uittrekken, is een US 2400 dan een verstandige beslissing in combinatie met een midex 8 en een 19" audio interface ?

En zo ja:
A) wat zou een mooie setup zijn in combinatie met zo'n US2400 om als audio interface te hebben (liefst eentje met ingebouwde fx, eq, genoeg i/o voor surround monitoring etc. eigenlijk dus een 01x zonder faders en display

B) wat zijn de voor en nadelen van een US 2400, werken faders lekker bijv., gaat me vooral om combinatie met cubase sx waar ik mee wil werken met die setup.

En het wordt geen andere keuze dan dit of de 01x, dus die DM24 en tascam firewire alles in een en 01V suggesties e.d. heb ik niet veel aan, ik heb genoeg onderzocht wat m'n wensen zijn om hier op uit te komen namelijk :)

Alvast dank voor jullie hulp as always :halleluja

us-2400_v.jpg

Laatst gewijzigd:
Re: Tascam US 2400: ervaringen + advies ?

Origineel geplaatst door cyble
Eerst een korte inleiding waarom ik dit wil weten ;)

*zucht* Eindelijk was ik er uit, na jaren, dvd besteld en demo aan huis gehad van goede vriend die hem even wilde demonstreren; vond het een top apparaat: de Yamaha 01x :okdan:

Ondanks de hoeveelheid i/o en het beperkt aantal faders dacht ik er toch voor de prijs alles aan te hebben om vooruit te kunnen ... totdat ... de feedback folder op m'n deurmat lag :(

De Tascam US 2400 trok direct m'n aandacht ... faders ... veel faders, 25 om precies te zijn :{ , motorized, 100 mm, touch sensitive, layers voor 192 channels, surround panner, goede ergonomische indeling van het daw control deel, bijna alles wat de 01x niet had en ik wel wenste (01x vind ik wel ergonomisch genoeg dus vandaar het woord "bijna").

Ik heb dus momenteel wat recording betreft pc's, nodige gear (synths, keys, fx), en een groot nieuw zwart 42u met glazen deur afsluitbaar rack cabinet in m'n woonkamer staan :stupid die nog gevult moet gaan worden (niet in 1x uiteraard maar over 10 jaar hoop ik dat ie vol zit ;)) :)

Het liefst heb ik dus een controller die ik met 1 kabeltje naar m'n rack laat lopen waar in het rack onderling alles geconnect wordt. Met de 01x zou dit al beetje lastig worden omdat ik nog geen i88x had, maar dit zou voor dit moment geen probleem geweest zijn, hoeft allemaal niet in 1x goed te zijn, zolang het maar wel goed kan komen zonder hardware de deur uit te hoeven doen. :)

Stel, ik zou er wat meer geld voor uittrekken, is een US 2400 dan een verstandige beslissing in combinatie met een midex 8 en een 19" audio interface ?

En zo ja:
A) wat zou een mooie setup zijn in combinatie met zo'n US2400 om als audio interface te hebben (liefst eentje met ingebouwde fx, eq, genoeg i/o voor surround monitoring etc. eigenlijk dus een 01x zonder faders en display

B) wat zijn de voor en nadelen van een US 2400, werken faders lekker bijv., gaat me vooral om combinatie met cubase sx waar ik mee wil werken met die setup.

En het wordt geen andere keuze dan dit of de 01x, dus die DM24 en tascam firewire alles in een en 01V suggesties e.d. heb ik niet veel aan, ik heb genoeg onderzocht wat m'n wensen zijn om hier op uit te komen namelijk :)

Alvast dank voor jullie hulp as always :halleluja

us-2400_v.jpg

Op langere termijn gezien denk ik dat je meer hebt aan de Tascam US 2400. Als je een 01x koopt zit je gewoon vast aan het hele apparaat. Ikzelf zou in jouw schoenen voor de tascam gaan en evt een goede interface er aan hangen. Voor het geld is het zeker een mooie apparaat. Als je echt aan een budget vast zit,zou in mijn ogen 01x een betere investering zijn.

Ja, dacht er ook zo over, en ik zit niet aan een budget vast wat deze keuze betreft gelukkig :)

Maar bestaat er wel een 19" rack "geluidskaart" met 8+adats of meer i/o maar daarop ook eq op ieder kanaal en evt. nog wat interne fx enzo, had al gekeken voor bijv motu en rme's maar die lijken allemaal alleen als doel te hebben in en uitgangen en mixing capabilities maar dingen als eq op ieder kanaal en al dat soort dingen zie ik nergens staan, ook al gezocht op het forum maar weinig bruikbare hits. =(

Origineel geplaatst door cyble
Ja, dacht er ook zo over, en ik zit niet aan een budget vast wat deze keuze betreft gelukkig :)

Maar bestaat er wel een 19" rack "geluidskaart" met 8+adats of meer i/o maar daarop ook eq op ieder kanaal en evt. nog wat interne fx enzo, had al gekeken voor bijv motu en rme's maar die lijken allemaal alleen als doel te hebben in en uitgangen en mixing capabilities maar dingen als eq op ieder kanaal en al dat soort dingen zie ik nergens staan, ook al gezocht op het forum maar weinig bruikbare hits. =(

Ik ben bang dat wat je in gedachten hebt er nog niet eens is. Ik zou dan persoonlijk voor een goede interface gaan en had daarnaast een UAD1 gekocht. Tja.. of je moet dan voor een DM-24 gaan,lijkt me ook zeker niet slecht. Uad1 heb je nu al voor zon 400euro. Als je redelijk wat geld kunt uitgeven dan zou ik hier voor gaan met daarnaast een digi002r,Rme,Motu etc.. weet zeker dat je hiermee al zeer goed klinkende demos mee kunt voortbrengen.

Wat dacht je van de RME geluidskaart in de F**dback folder de HDSP9652 (3 x Adat in, is dus 24 inputs voor je tascam)
Dan 3 x Alesis AI-3 Adat Convertors en de Tascam US2400.

Rekensommetje; 529 (RME) + 897 (3xAI-3) + 1549 (Tascam) is dan 2975 eurotjes

Hebbie een aardig toffe setup om te mixen. Een virteele mixerplank van een meter breed met ledkransjes zoals op de Nordlead3. Digidesign eat my heart out met je opgefokte Protools controllers van 20000 euro en Qwerty-toetsenborden van 250.......

Met een knop bij het booten komt ie trouwens in Logic of Mackie control Stand (reken dat eens eventjes uit 1 x Logic control + 2 extenders....................)

Dit wordt waarschijnlijk mijn volgende mix-setup als mijn creamware kaarten het begeven. Zonder de Adat-convertors dan (heb ik er al een half dozijn van)

Als je DSP wilt hebben en veel I/O moet je de Sydec/soundscape mixtreme en de Ibox 64 ZEKER eens bekijken. Voor 1500€ heb je én een DSP geluidskaart en 24 i/o op XLR (zelfde convertors als digidesing high end convertors). http://www.sydec.be/Products/

De mixer software is modulair en je kan dus echt alles met alles routen. De standaard plugins die erbij zitten zijn zeer degelijk, de andere plugins zijn wel duur (maar degelijk, denk maar aan Cedar dehiss ). Sydec maakt echt TOP producten, het is zelfs zo dat mijn mixtreme kaart (van 1999) nog altijd gesupport wordt, zelfs nu er een nieuwe versie is en nieuwe software ! (dus geen digidesign toestanden , waar je om de 3 jaar alles moet vervangen ;) )

Die US 2400 lijkt me echt niet meer dan een fader controller. Zonder display denk ik dat plugins editen nogal lastig is, maar het zal wel te doen zijn zeker.

Ja sorry hoor, maar je kunt een 01x gewoon niet vergelijken met een controller als de Tascam.

Met de 01x heb je gewoon al 8 mic preamps, 2 x FX met sends op ieder kanaal, digitale input, 4 outputs, 2 x midi interface, dynamics en 4 bands EQ per kanaal. Daarnaast heeft ie gewoon 24 kanalen alleen verdeeld over 3 x 8 groepen. Ik persoonlijk vind het wel zo overzichtelijk (en compact).

Daarnaast kun je de 01x uiteraard via een i88x (wordt sowieso nog wel goedkoper en zéker als er ook andere oplossingen komen) met 8 extra i/o's en ADAT uitbreiden. Of een Motif (of toekomstig apparaat) die koppel je rechtstreeks aan de 01x.

Als ik dan ga rekenen ben je toch echt een heel stuk goedkoper uit en bij de eerste uitgave al "up and running".

Daarnaast ben je met de 01x niet afhankelijk van je PC. Je weet niets zeker... maar wat je wel zeker weet, is dat je nooit weet wat voor rare wendingen de PC wereld gaat maken ;)

En dan wil je misschien wel je dure investering als standalone mixer kunnen gebruiken. Nou, met een 01x + i88x (of toekomstige mLan interface) kan dat gewoon. Die kun je gewoon aan je 01x knopen en standalone gebruiken.

Zo`n O1x mag dan wel een totaal oplossing zijn. Maar zon tascam US2400 ziet er wel mooier uit. En meer geschikt voor mensen die in Logic mixen en niet outboard......

Zo dat is er uit.

Origineel geplaatst door Septic
Zo`n O1x mag dan wel een totaal oplossing zijn. Maar zon tascam US2400 ziet er wel mooier uit. En meer geschikt voor mensen die in Logic mixen en niet outboard......

Zo dat is er uit.

Ook even een paar dooddoeners van mijn kant dan maar?

- Van een mooie tafel kun je niet eten.
- Smaken verschillen.

Zo, dat is eruit! ;)

Met een 01x kun je óók in Logic mixen, het is namelijk óók een controller. Feit blijft dat je nog steeds een audio interface voor weergave nodig hebt EN daarnaast dat de thread starter (óók) hardware gebruikt.

En voor de rest moet iedereen lekker zelf weten wat ie koopt, mooier vind, lekkerder vind werken... etc... maar mijn punt was dat geen appels met peren moet gaan vergelijken. En verder een advies richting de thread-starter.

:doei:

Even over het hele fruit verhaal (appels en peren), ik denk dat je dan niet m'n vraag begrijpt:

ik vergelijk dus:
01x = audio interface + remote control + dsp (fx/eq etc.)

met

alternatieve losse setup = audio interface + remote control + dsp (fx/eq etc.)

de kosten ben ik me bewust van maar zijn in verhouding voor wat je met alternatieve setup meer kunt hebben ofwel speelt eigenlijk geen grote rol.

Ook met losse onderdelen kun je zolang je usb/firewire gebruikt redelijk los blijven van de pc wendingen, hoewel dit toch niet zo heel rap zal lopen dat er compleet niets meer zou werken. Als je wilt kun je zelfs je oude isa kaarten nog op de nieuwste pc's laten draaien met wat kunst en vliegwerk ;)

:)

Ja, je hebt gelijk... liet me even op het verkeerde been zetten door die meneer met zijn "mooier" praatjes en verder weinig inhoudelijks.

Maar je hebt het over "iets meer uitgeven" voor een losse controller, audio interface en fx, dynamics etc. Dat kun je wel op je buik schrijven.

Of je moet onder "iets meer" het dubbele verstaan ;)

Ik heb hier een Tascam US428. En de convertors zijn KUT!! Misschien heeft die nieuwe betere AD's..

Voila, wilde ik ff kwijt!

Origineel geplaatst door ikke
Ik heb hier een Tascam US428. En de convertors zijn KUT!! Misschien heeft die nieuwe betere AD's..

Voila, wilde ik ff kwijt!

Deze heeft der zelfs geen :D . Die US2400 dient enkel om faders, panpots mee te besturen en een beetje eq, das al. Toch nogal beperkt IMO en duur.

De mackie universal controller lijkt mij momenteel één van de betere controllers die er op de markt zijn.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Ja, je hebt gelijk... liet me even op het verkeerde been zetten door die meneer met zijn "mooier" praatjes en verder weinig inhoudelijks.

Maar je hebt het over "iets meer uitgeven" voor een losse controller, audio interface en fx, dynamics etc. Dat kun je wel op je buik schrijven.

Nu al last van een zonnesteek?:peukie:

Voor een mooie overzichtelijke controller met 24 faders/masterfader en select/solo mute knoppen, transportsectie etc vindt ik het echt geen geld. Voordeel: Als je overstapt op andere audioconverters (192 kHz etc) ken je de controller lekker blijven gebruiken. Dat bedoelde ik te zeggen. Die controller kan je wel 20 jaar doen (hoop ik).

Nog een voordeel; Geen 60 jackkabels in je menger op je tafel, maar gewoon een lekker usb-kabeltje. En al je jackskabels in een 19" rack

Inhoudelijk genoeg zo......

Origineel geplaatst door D-mike-E

Desnoods het driedubbele, als het in verhouding staat tot wat ik krijg vind ik dat prima, zolang het maar geen 10.000'en euro's gaan worden, dan haak ik af ;)

Origineel geplaatst door Toon
Deze heeft der zelfs geen :D . Die US2400 dient enkel om faders, panpots mee te besturen en een beetje eq, das al. Toch nogal beperkt IMO en duur.

De mackie universal controller lijkt mij momenteel één van de betere controllers die er op de markt zijn.

Mackie universal is stuk duurder qua fader/euro ratio ;) en als ik er dan 2 extenders bij koop ben ik veel duurder uit en je kunt ze niet 100% laten aansluiten als je ze tegen mekare schuift (het oog wilt ook wat ;))

Het design van mackie controller en de lcd daarintegen vind ik wel super mooi, daar zal ik niks over zeggen 8)

Origineel geplaatst door Septic
Nu al last van een zonnesteek?:peukie:

Voor een mooie overzichtelijke controller met 24 faders/masterfader en select/solo mute knoppen, transportsectie etc vindt ik het echt geen geld. Voordeel: Als je overstapt op andere audioconverters (192 kHz etc) ken je de controller lekker blijven gebruiken. Dat bedoelde ik te zeggen. Die controller kan je wel 20 jaar doen (hoop ik).

Nog een voordeel; Geen 60 jackkabels in je menger op je tafel, maar gewoon een lekker usb-kabeltje. En al je jackskabels in een 19" rack

Inhoudelijk genoeg zo......

Exact m'n doel :okdan:

Overigens ben ik iedereen dankbaar voor de audio interface suggesties, zit nog geen winnaar tussen maar de adviezen hebben me nu al een behoorlijk eind in de goede richting geschoven ... Ik hou me aanbevolen voor meer suggesties, vooral dat adat hoofd interface met losse 19" ad/da convertors vind ik een zeer mooi idee: :halleluja septic :halleluja

Alsjeblieft,

Altijd in om iemand van advies te dienen......

Ik heb zelf 6 adat convertors (4 gaan in mijn behringer ddx3216, 1 als aux send/return en een naar mijn Scope set-up, 4 bussen)

Ik heb een rack bijna helemaal vol met ADAT -convertors (op 2 meter van mijn PC, geen ruis etc)alle analoge i/o`s zitten hierin. En er gaan dus in totaal 12 glasvezels kabeltjes naar mijn mixers. En dit om mijn gehele setup aan te sturen (zie signature)

En trouwens als je met Creamware`s Scope Fusion werkt, check dit dan in combi met die tascam, mooi mooi... (bedenk dat je de mixer op het scherm kan laten uitklappen naar 24 channels)

STM2448_500.jpg

Laatst gewijzigd:
Back