Vermona Retroverb

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Nou jongens, omdat er nog geen echte review van is op het forum:

De Vermona Retroverb :D

Vandaag gearriveerd vanuit Thomann.de.
Supergoed ingepakt, snel verzonden, niks op aan te merken, die webshop, voor mij.

(Plus een moogerfooger CV pedaal, maar daar wil ik het nooit meer over hebben want die is bij Intertoys van de tekentafel gerold, Bob wat flik je me nou!)

Eerste indruk:

zwaar, stabiel, goed gebouwd van degelijk materiaal. Nice wooden cheeks.
Pluggaten voelen ook ERG stevig aan, op de bouw is niet bezuinigd.
De adapteringang echter lijkt minder stevig te zijn. Knoppen voelen lekker en stabiel aan.

Qua bediening is het ook meteen erg overzichtelijk en rechtoe rechtaan allemaal; ik heb de handleiding nog niet nodig gehad. En will I ever?

De extra ins en outs zijn in een analoge setup erg lekker maar ook in een gewone mengtafel situatie met sends kun je nog leuke truuks uithalen door b.v. een (ritmische) aux send naar de crash of EG input te sturen. In mijn geval had ik b.v. ook een LFO CV out beschikbaar om daarmee de cut-off v.d. Retroverb filter te moduleren... leuk!!
De audioinputs hebben allemaal een klein met schroevendraaier verstelbaar potmetertje om de gevoeligheid nog bij te stellen mocht dat nodig zijn, erg professioneel. (voor crashfunctie, EG, en verhouding interne en externe CV cut-off)

Het is een genot om mee te werken. Er zijn zoveel mogelijkheden dat je blijft tweaken en van het ene idee in het andere rolt. De 'reverse R' functie geeft zowaar echt een leuk stereobeeld aan het hele effect.

Hoe hij klinkt.... een goeie demo zal ik een dezer dagen maken. Ik heb net wel een stukje opgenomen waar ie in zit, maar dat was meer om ff de groove waar ik in zat op te nemen. Heb hem wel bijgevoegd. Op de snare zit de reverb met ietsjes filter, het is trouwens mono reverb, en later draai ik de envelope decay wat dichter; maar het is niet bepaald een goeie demo voor de reverb en ik heb 'm hier ook heeeeeel minimaal en behouden ingezet.
http://www.knoppenkast.nl/muv_gordijnen.wma

Ik ontdek na 4 uur non stop tweaken nog steeds mogelijikheden erbij. Op een snare klinkt ie weer heel anders dan op een basdrum of hi-hat. Ik ben nog LANG niet overal geweest met deze bak! Die EG's en triggers zijn ook weer zo gevoelig dat je kan zeggen van op harde geluiden wel envelope/fx en op zachte niet.... heerlijk, analoge fx! Ik bedoel zelfs die simpele trigger level knoppen zijn gevoelige speeltjes die wel degelijk het geluid beinvloeden.
Als je de filter minimaal gebruikt bereik je totaal andere effecten dan als je hem laat resoneren, en je kunt ook negatieve envelope gebruiken.

Een deze dagen dus nog een demonstratie pur sang!

dat klinkt allemaal wel heftig! Ik ben ook wel in voor wat spring reverb als tegenhanger van de cleane digitale die ik al heb.
Alleen ik vind de prijs wel hoog van dit ding....
Kan ie ook delays doen?

Nouja er is een retrigger functie in de envelope generator, waarvan je de speed kan instellen waardoor je een soort uitlopende "wobbles" kan maken.
Maar echt delay effect zou ik het niet willen noemen. Retrigger speed is ook niet te sync'en, heel helaas.

Ja idd. wel duur, maar dan heb je ook wat! Ik ben er erg blij mee. Als je van spring reverbs houdt, dan is dit toch wel een sportmodel met veel extra opties :D
Je kunt ook de spring reverb bypassen en b.v. alleen de filter en/of VCA gebruiken. Ik noem maar wat. Het is niet your regular kale springreverb!!!

Wel jammer vind ik dat je de routing niet meer kan beinvloeden; ik had de filter voor de springreverb ook wel als optie willen hebben, maar hij zit erachter.

Nouja vanavond zal ik ff een demo maken, ik kan er lang en breed over lullen, je moet het horen.

Ik wil hier wel eens de uitgebreide demo van horen!

Is het trouwens niet zo bij zo'n effect dat als je er diverse verschillende geluiden doorheen gaat gooien het een heel erg organisch en onvoorspelbaar effect van krijgt? Af en toe een krabbeltje distortion bij veel volume, af en toe harmonischen die elkaar uitdoven of versterken?

Klinkt wel lekker.

Dat eerste muziekje vond ik anders ook nie slecht :D

Origineel geplaatst door Toon
Klinkt wel lekker.

Dat eerste muziekje vond ik anders ook nie slecht :D

maar behouden ? zal wel ironisch zijn ..

moet trouwens meteen aan theo parrish denken ... lekker tussen de grooves hangen !

Ik heb'm nu ook en wat een superaparaat zeg. Met alleen crash filter en repeat heb ik hele maffe helicptergeluiden gemaakt. Hij is ook lekker stil in vergelijking met mijn avora reverb en mijn zelfbouw verp.

Bedankt voor de review :) Ik zit al een tijdje over een spring reverb natedenken maar ze zijn inderdaad niet goedkoop.

En dan heb je ook nog de VERMONA RETUBEVERB waar buizen in zitten. Wat zal het verschil in klank daartussen zijn? Hij is in iedergeval 121 euro duurder.
Het filter van de retroverb is dat wat? En is dat het gemis aan de buizen uit de retubeverb waard denk je?

Het filter en de VCA+E.G. maken hem tot een mooie frriekbak. Ik was ook zeer tevrede met het (eigen)filtergeluid. De spring klinkt echt als een spring(uit een gitaarversterker) met een eigenklank. Je kan hem wel gaan vergelijken met een AKG, maar dat is netzoiets als een opel vegelijken met een rolls royce. Daarnaast hoor je bij de AKG bijna niet dat het een spring reverb is. En het gemis aan buizen is iets warmte verlies. Maar je kan ook een(of 2) buizen preamps er achter doen(ART MP ofzo). Voor de prijs van een AKG kan je volgens mij 10 vermona's kopen.

up

recent een Retubeverb gekocht, laatste 'oud model' bij ModularSquare.....vlot & netjes verpakt toegekomen, tot mijn afgrijzen lag er een los onderdeel te rammelen in het effect, neen, niet de veer lol maar duidelijk een los stukje metaal

toch maar niet aangezet en eerst gemaild naar MS en naar Vermona, 1 reply van MS : if there is a problem get in touch

opengevezen, stukje eruitgehaald, gen idee wat't was maar de Verb lijkt toch normaal te werken

lol

oh ja en de prijs van de retroverb valt echt wel mee
de fender kost +600,- en klinkt echt niet mooier
het blijven natuulk wel accutronics springs als je beter wilt moet je voor gibs springs gaan en er zelf een bouwen
gibs veren klinken mooier dan de accutronics

Ik ben mij aan het orienteren op kant-en-klare spring reverbs.
Heb reeds een zelfbouw spring reverb cq galmveer, die prima klinkt maar nogal fors afgemeten is (een broodtrommel - ja echt waar).

Behalve de Vermona Retroverb en de genoemde Fender, wat zijn de alternatieven / concurrenten?
Googlen en Thomann-searching leverde behalve de Vermona en zelfbouwpakketjes weinig concreets op..

Weet eigenlijk niet... qua stand-alone. Er zijn wel spring reverbs in modulair land, zoals van synthesizers.com.
Verder natuurlijk de AKG serie, maarja die zijn best wel zeldzaam en je kunt er de afwas op doen zo groot. Al heb ik de afgelopen maand zowel een BX-15 (hier op 't forum) als een BX-20 (MP) zien voorbij komen. Maar dan zit je al snel aan 700/800 euro tegenwoordig.

het nadeel van akg (vind ik) is dat je bijna niet hoort dat t een galmveer is
stomme ding klinkt veelste proffessioneel dus valt voor mij altijd af
want ik wil wel goed kunnen horen dat je geluid door een veer gaat
anders kan je net zo goed een digitale galm nemen

we hebben ook een DIY springrev met 4 kleine springs erin die je kan offsetten zodat het geluid 'breeder' wordt
kadootje van een muzikant die niet met delays&galm muziek maakt
die heeft t formaat van zo n boss 1/2 19" doos (RDD-20)

Great British spring, Fostex 3180, Furman Rev1... lekker klinkende spring reverbs op 19"formaat... behalve dan de GBS dat is een riool pijp maar klinkt heel fijn enige nadeel is dat dat je de reverbtijd niet kan instellen. Ik loste dat op met een noisegate achter de reverb.

Back