DMXfire asio latency

nomore

Lintage Vid
hoi,

Als ik het ASIO control panel van de DMXfire bekijk zie ik dat de verschillende latency waarden op mijn setup.
Is iets van 4.1 ms bij 44khz (best wel hoog eigenlijk, maar kan ook aan mijn 1700+ amd liggen *komt vanaf zaterdag verandering in ;) * ) , anyway, als ik dan de latency waarden zie bij bijv 96khz dan zijn deze veel lager, 2,1 ms ofzo.

Dat is toch raar, ik bedoel, je kiest een hogere kwaliteit EN dan krijg ik nog een lagere latency ook nog?
Of ligt dit dan weer helemaal weer aan je CPU, snelheid HD enzo??

Niet zo raar

Niet zo raar

Latency ontstaat omdat er een buffer (lees= stukkie geheugen) moet worden 'geladen' alvorens de behandeling begint om geluiden op te wekken.
Het is ongeveer vergelijkbaar met een het vervoeren van een hoop mensen :
Doe je het vervoer met kleine busjes (kleine DMA buffer-size) dan is die bus vrij snel vol en kan vertrekken : kleine latency
Als je grote bussen wilt gebruiken (grotere DMA buffer-size) duurt het langer voordat de bus vol is : langere latency.

Door het nemen van een dubbele sample-frequentie laat je als het ware de passagiers 2 x zo snel lopen, waardoor de bussen dubbel zo snel vol- en leeg zijn. (kleine latency tijd)

Hopelijk begrijp je het nu beter ?
Ik heb persoonlijk overigens zeer slechte ervaringen met de DMX-kaarten : voortdurend spikes (tikjes) in opnames veroorzaakt door PCI-timing problemen. Hopelijk is Terratec er nu na een paar jaar puzzelen uitgkomen..... het lukte drie jaar geleden absoluut niet, op veel systemen.

Re: Niet zo raar

Re: Niet zo raar

Origineel geplaatst door Mac
Ik heb persoonlijk overigens zeer slechte ervaringen met de DMX-kaarten : voortdurend spikes (tikjes) in opnames veroorzaakt door PCI-timing problemen. Hopelijk is Terratec er nu na een paar jaar puzzelen uitgkomen..... het lukte drie jaar geleden absoluut niet, op veel systemen.

Ik heb al jaren een DMX6 Fire en een recente EWS88MT voor thuisgebruik. Naast de bijzonder goede "home" geluidskwaliteit (rekening houdend met de prijs) werken deze kaarten perfect en heb ik nooit last gehad van "spikes"
Als je ze natuurlijk in een halfslachtig PC platformpje met SIS of VIA rommel pleurt (spring nou maar gelijk weer in m'n nek) kan je al op voorhand grote problemen verwachten.
Je geeft wel een goeie levendige uitleg voor het latency probleem.

denk je dat je 8 sporen tegelijk zonder monitor latency kan laten lopenmet die nieuwe phase88 van terratec?

Re: Re: Niet zo raar

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
(spring nou maar gelijk weer in m'n nek)

* springt *

MSI mobo, VIA chipset, AMD 1800+ en een ews88mt hier, en draaien als een tierelier :)

Re: Re: Re: Niet zo raar

Re: Re: Re: Niet zo raar

Verder draait het allemaal goed hoor!. Was alleen verbaasd dat je met 'betere' kwaliteit lagere latency krijgt. Weer een goede reden om op 96khz over te stappen.

Wat voor latency halen de overige dmxfire gebruikers hier ongeveer?

sKeLeTVm,

Het is best mogelijk dat het goed kan werken met een DMX6Fire, maar naar mijn mening had ik, en een aantal vrienden zeker geen 'halfslachtige' PC. Overigens heb ik wel een paar jaar naar tevredenheid met een EWS64XL gewerkt, nadat ik 3 x (!) een nieuw exemplaar heb gekregen vanwege 'produktiefouten'.

Sinds een paar jaar gebruik ik een M-Audio Audiophile2496........ en dat klinkt tóch ff beter !! (klank, stabiliteit, SN-ratio etc) Zo'n kaartje doet het gewoon direct en kost ook nog 's veel minder door het ontbreken van allerlei toeters en bellen.

Nomore :
Het nemen van 96kHz samplefrequentie heeft wel gevolgen voor de ruimte die opnames innemen op de harddisk, maar dat is tegenwoordig geen enkel probleem meer.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik heb al jaren een DMX6 Fire en een recente EWS88MT voor thuisgebruik. Naast de bijzonder goede "home" geluidskwaliteit (rekening houdend met de prijs) werken deze kaarten perfect en heb ik nooit last gehad van "spikes"
Als je ze natuurlijk in een halfslachtig PC platformpje met SIS of VIA rommel pleurt (spring nou maar gelijk weer in m'n nek) kan je al op voorhand grote problemen verwachten.
Je geeft wel een goeie levendige uitleg voor het latency probleem.
Wel als je die spikes wil horen moet je maar es een langer stukje muziek aan een stuk door openemen, tenminste zo heb ik ut bij mijn 6Fire ontdekt :W

ik heb ook een dmxfire en haal net zoals jij 4.4 bij 44mhz en 2 bij 96mhz .
ik doe alles met 44mhz en heb nooit een hoor baar verschil ook geen kraakjes of tikjes alles loopt soepel!!

ik heb een p4 2.8mhz met western digital 120gig 7200 schijf alles wel intel!!!!! (ik ga tegen woordig op zeker en dan merk ik ook hahah, nooit gezeik dat iets niet werkt)

latency en terratec kaarten

latency en terratec kaarten

Even over de oorzaak van latency:
Latency van eeen geluidskaar heeft op zich niets met de snelheid van je systeem of harddisks van doen.Knoop dat in je oren. De minimale buffergrootte (in samples) bepaalt de minimale theoretische latency van je geluidskaart. De snelheid van je systeem bepaalt weer wel of je de minimale buffergrootte kunt gebruiken (zonder tikjes en kraakjes) of dat je je systeem wat bescheidener moet instellen: de praktische latency van je systeem. Mac heeft in zijn reply al aangegeven hoe de buffer zorgt voor latency en hoe de samplefrequentie ook de latency beinvloedt.

Latency en praktijk
Ik kom nog uit de tijd van de Turtle beach kaarten (pre asio zeg maar) en ook de ews64XL is in mijn bezit geweest. Dit waren kaarten met latency van boven de 20ms (soms wel meer dan 40ms, zo traag als dikke stroop dus). Daar moest je echt van huilen, je kon geen plug-ins real time bespelen. Tegenwoordig is een Latency van onder de 10 ms genoeg (sommigen hoor ik ook wel 5 ms zeggen, maar ik merk het verschil niet zo) om nauwkeurig en met een natuurlijk gevoel allerlei plug-ins te bespelen. Wat echter nog steeds hoorbaar is bij deze lage latency's is het rare kikkergeluid wanneer je bij voorkeur je eigen stem monitored via de geluidskaart. Hier zijn meerdere oplossingen voor: Direct-monitoring (alleen wanneer je geluidskaart dit ondersteunt) zorgt ervoor dat het directe signaal naar de out gestuurd wordt voordat het de geluidskaart in verdwijnt (je hoort natuurlijk een 'dry' signaal). Ook zonder direct monitoring is het mogelijk om zonder latency het geluid af te luisteren. Je hebt hiervoor wel een mengpaneel nodig met enkele aux sends. Met behulp hiervan kun je namelijk een monitormix maken.
Maar corrigeer mij als ik iets over het hoofd zie, want misschien heb je latency van onder de 2ms wel echt nodig.
Verder nog even over de kwaliteit van de Terratec kaarten. De sounssystem DMX was inderdaad niet de beste kaart, ik heb er ook een gehad en dat was geen succes. De DMX-6/x fire serie maakt echter gebruik van dezelfde chips als de veel geprezen ewx24-96. Hier zijn absoluut geen problemen mee. Ook de Ews88mt kan nog heel goed mee. In de studio gebruik ik er twee aan elkaar gekoppeld en kan realtime 16 sporen 24 bit 96 khz opnemen zonder dropouts. Dat zegt natuurlijk nog niets over de kwaliteit van de audio (de converters zijn niet de beste die op de markt te koop zijn, maar prijs/kwaliteit is naar mijn mening super), maar geeft wel aan dat het een echt werkpaard is net als bijvoorbeeld de RME kaarten.

Grtz

Hey ik heb niet alle replies gelezen, maar ik heb ook een dmx 6fire en ik gebruik een andere ASIO driver heet iets als Asio4All ofzo. En ik moet zeggen dat dit veel beter werkt, minder latency.

wekrt het beter dan de bestaande asio drivers van de dmx6fire??? (misschien dat ik die dan ook eens probeer ,nieuwschierigheidje) ik heb nergens last van dus misschien moet ik het ook maar lekker zo laten.

Back