toonhoogte en bpm rekensom

BasroR

ROBOT!
Ik heb de volgende vraag:

Stel ik heb een track [track 1], in toonsoort A met een snelheid van 128 bpm en die draai ik op een draaitafel.
Als ik dan een track heb [track 2], die in toonsoort G is (een noot lager), met een onbepaalde snelheid (in cubase ofzo),
op hoeveel bpm moet die track 2 dan staan om, als ie uiteindelijk op vinyl staat en gemixt wordt, in de juiste toonsoort (harmonieus) met track 1 te vallen??
Het lijkt me dat ie in ieder geval langzamer moet zijn, omdat ik bij het omhoog pitchen de toonhoogte G ga verhogen (naar uiteindelijk A.)
snapt iemand het nog? ik ben (helaas) geen wiskundige..

k ben net wakker, maar volgens mij moet het aantal BPM van tr.2 zijn: 64 x 2^10/12 (vierenzestig keer twee tot de macht tien-twaalfde)

Het 'magische getal' is de twaalfdemachtwortel van 2, dat is 1,05946.

Als je een toon een halve toon hoger wilt stemmen, vermenigvuldig je de frequentie (of in jouw situatie: het aantal beats per minute) met 1,05946.

2 halve tonen: dit getal tot de macht 2 = 1, 12

3 halve tonen: dit getal tot de macht 3 =

4 halve tonen: dit getal tot de macht 4 = 1,125991

5 halve tonen: dit getal tot de macht 5 =

6 halve tonen: dit getal tot de macht 6 =

7 halve tonen: dit getal tot de macht 7 =1,49828

8 halve tonen: dit getal tot de macht 8 =

9 halve tonen: dit getal tot de macht 9 =

10 halve tonen: dit getal tot de macht 10 =

11 halve tonen: dit getal tot de macht 11 =

12 halve tonen: dit getal tot de macht 12 (mijn rekenmachine vergist zich en komt uit op 1,99993 terwijl dit exact 2 is)

Ik heb niet alles berekend, niet zo'n zin in...

Bovenstaand lijstje is alleen geldig binnen de gelijkzwevende (of gelijkgetempereerde of whatever) stemming; stemmingen van vroeger en van elders werken hier niet mee.

Het lijstje illustreert ook leuk dat de terts van onze stemming iets hoger uitpakt dan de natuurlijke 5e harmonische (die is 1,25) en dat 'onze' kwint iets lager uitpakt dan de natuurlijke 3e harmonische (die is 1,5), maar dit alles geheel terzijde.

Hoewel je geen wiskundige bent, is het toch handig om op zijn minst met de machtstoets van een rekenmachien overweg te kunnen...:eureka:

Hoe dan ook zul je zo op hetzelfde aantal bpm uitkomen als volgens de methode die Neurotrans hierboven al beschreef.

Origineel geplaatst door Nick Verwel
Het 'magische getal' is de twaalfdemachtwortel van 2, dat is 1,05946.

...

12 halve tonen: dit getal tot de macht 12 (mijn rekenmachine vergist zich en komt uit op 1,99993 terwijl dit exact 2 is)

probeer het eens met 1,0594630943592952645618252949463etc

misschien dat je dan meer in de buurt van de 2 komt :)

(of ook wel gebruik gewoon de 2 ^(1/12) )

(mijn rekenmachine vergist zich en komt uit op 1,99993 terwijl dit exact 2 is)
lekkere rekenmachine hehehe.
Ik heb niet alles berekend, niet zo'n zin in...
logisch
Hoewel je geen wiskundige bent, is het toch handig om op zijn minst met de machtstoets van een rekenmachien overweg te kunnen...:eureka:
die zit dus niet op de standard calculator in macOS; terug naar de oude rekenmachine (morgen batterijen halen)
Hoe dan ook zul je zo op hetzelfde aantal bpm uitkomen als volgens de methode die Neurotrans hierboven al beschreef.
bij deze allebei bedankt!

ik ben er nog niet aan toe gekomen om het toe te passen, maar ik moet toegeven dat Neurotrans' uitleg erg droog voor me was :) wat exta omlijning is altijd fijn.
ik had toen ik nog alleen gitaar speelde weinig idee dat muziek ook een hoop rekenwerk kan zijn.. maar heel de basis is wiskundig..
ben je leraar, Nick? (of heb je een goed boek?)

leraar?

leraar?

!!!!!Wat mij betreft is ieder z'n eigen leraar!!!!!

....hetgeen zoiets als 'les' overigens niet uitsluit, maar betekent dat 'les' meer kan zijn zijn dan informatie-overdracht als eenrichtingsverkeer - dat 'les' communicatie kan inhouden.
Dus ben ik evenzeer leerling als leraar. Ik heb niet de behoefte een ander te vertellen wat mooi is, wat goed is, welke richting na te streven is etc etc. Helaas is niet iedere leraar ook leerling, ik vind dat jammer.
Creatieve lust kan al in de kiem gesmoord worden door verkeerd (muziek)onderwijs.

Er bestaan wel goede boeken - boeken die uitnodigen tot experimenteren en eigen activiteit/creativiteit. Persoonlijk vind ik 'Kwintessens' (auteur: Robijn Tilanus http://home.planet.nl/~brou2263/over.htm) wel een goed boek op het gebied van harmonieleer. Zeer toegankelijk en uitnodigend (zie boven) geschreven.

Laatst gewijzigd:
Re: leraar?

Re: leraar?

Creativieve lust kan al in de kiem gesmoord worden door verkeerd (muziek)onderwijs.

Tja, van het onderwijs heeft iedereen veel verstand :)

Weet je dat er eigenlijk een verschil is tussen 'lust in creativiteit' en 'creatieve lust'? Deze mail hoort eigenlijk thuis in de thread: "Welke plaat draaide je toen je voor het eerst..."

:D

Wout

Maar ik ben dan wel niet zo slim, maar als je toch met CuBase werkt of een andere sequencer, dan kan je toch eenvoudig transponeren? Daar is CuBase toch voor?

Wout

Er bestaan wel goede boeken
Ik heb zelf niet echt de neiging om er alles van uit te zoeken; ik doe het liever op gevoel. ik ben er geloof ik zelfs een beetje bang van om er teveel van te weten.
Sommige mensen weten precies wat voor effect welke toonsverandering heeft, inclusief mollen, toonladders en mineuren-7, maar ik kom er liever zelf achter terwijl de muziek zich vormt. Tenzij ik zelf iets niet meer weet, dan vraag ik het hier (of daar). ;)
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Weet je dat er eigenlijk een verschil is tussen 'lust in creativiteit' en 'creatieve lust'? Deze mail hoort eigenlijk thuis in de thread: "Welke plaat draaide je toen je voor het eerst..."

Creativieve lust kan al in de kiem gesmoord worden door verkeerd (muziek)onderwijs.
Haha! Die zin wordt er inderdaad heel anders door.. Ik zie al een stelletje voor me, het voor het eerst doende op hele slechte (zaaddodende) muziek* .
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Maar ik ben dan wel niet zo slim, maar als je toch met CuBase werkt of een andere sequencer, dan kan je toch eenvoudig transponeren? Daar is CuBase toch voor?
Ja, daar zeg je wat. Niet eens aan gedacht. Ik word er bijna duizelig van.
Misschien ben je niet zo slim, maar wel zo handig :)

* bedenk hier voor jezelf hele slechte muziek.

De titel van een goed, helder boek weten is natuurlijk altijd handig!!
Als er nog dingetjes zijn die ik (alsnog) zou willen weten, zal je tip toch nog van pas komen.
Dus: toch bedankt! ;)

"ik kom er liever zelf achter terwijl de muziek zich vormt" zeg ik: voorlopig werkt dat bij mij het best.

Back