[live] Live MIDI opnemen en gebruiken

Gerwin

Stamgast
Ik ben samen met 2 anderen bezig om een live act op te zetten. Mijn "taak" zal voornamelijk het melodische gedeelte zijn en naast voorgeprogrammeerde patterns die uit een mpc komen wil ik ook on the fly riffjes of complexe akkoorden bedenken en deze ergens in te spelen om vervolgens zoveel keer te laten herhalen.

Is er dus een klein bakje die eeuwig een aantal maten blijft loopen en midi kan opnemen en uitspuwen?

Het opnemen zou dan in een soort van overdub mode moeten kunnen en natuurlijk een clear all functie moeten hebben :)
Het spuwen spreekt voorzich.

Of is er iets waarmee ik in ieder geval in de buurt kom?

Wat mijn minimale eis is, is dus dat wat je speelt ook opgenomen wordt en nadat de loop afgelopen is, dat nieuwe opgenomen gedeelte ook gelijk afspeelt. Dus nabewerken is niet echt nodig, gewoon zorgen dat je goed inspeelt :p

Ik vraag me dus af of dat met bijv. die MMT-8 mogelijk is, wordt er nog niet wijzer uit maar zal de manual even doorlezen.

Gerwin,

opnemen en overdubben kun je met de MPC zelf doen. De interne quantize functie trekt het ook meteen strak, indien je daar behoefte aan hebt (al dan niet met swing).
erasen wil niet, daar moet je de sequencer wel voor stoppen. Je kunt dit opvangen door bijvoorbeeld de track te muten.
Ik ga hier trouwens uit van een MPC2000xl omdat ik daar zelf ervaring mee heb.
Als je werkt met losse sequences in de mpc kun je gewoon extra tracks dr bij maken tijdens het lopen van de sequencer.

-C-

Als je je erase knop inhoud tijdens het opnemen en de toetsen die je wil wissen hoef je de sequencer van de mpc ook niet te stoppen8)

Origineel geplaatst door Bas
Als je je erase knop inhoud tijdens het opnemen en de toetsen die je wil wissen hoef je de sequencer van de mpc ook niet te stoppen8)

Wow! Dat wist ik niet :D Bedankt!

-C-

Ha ik haak even in want interessant dit!

Het kan ook op een MMT-8, hup op record drukken tijdens spelen en dan stoppen/playen in loopmode. En je kunt er nog 7 tracks bij dubben.

Maar goed, ik haak vooral in omdat ik een soortgelijke vraag heb maar dan niet vast wil zitten aan een vaste lengte of lengte die de sequencer insteld zogauw de opname stopt en dan is afgerond op een aantal maten. Oftewel weet iemand een apparaatje dat simpelweg ingekomen midi opneemt als er op REC wordt gedrukt en eindeloos loopt als er op een andere knop wordt gedrukt en dan de precieze timing pakt van het indrukken van de knop. Zoals nu mijn loopdelay (akai headrush) werkt, maar dan in midi?

PC/Laptop is iig uit of de question gezien de te grote "blackbox" look daarvan (geen discussies hier aub :P).

De MPC is niet van mij maar van een vriend die hem overigens te leen heeft (de MPC2000), welke we precies aanschaffen weten we nog niet zeker dacht ik.

Maar eigenlijk wil ik juist een extra apparaatje (zoals die mmt-8?) omdat de MPC al in gebruik is door die vriend in ons live-concept en ik me er niet teveel mee wil bemoeien.

Burp: dat wat jij wilt klinkt ook interessant, maar ik zie liever iets wat aan een midiclock (ofzo) gehangen wordt en in die zin statisch is

Back