Nieuwe technologie: Hypersonic Sound

Syntagma

Hold On
Het Amerikaanse bedrijf ATC heeft een nieuw product ontwikkeld: Hypersonic Sound. Dit is ultrasoon geluid dat gericht kan worden in bundels, waardoor je omgeving er geen last van heeft en alleen de persoon die in de bundel staat het geluid kan horen.

Kijk even hier:
http://www.atcsd.com/tl_hss.html (tjek het filmpje)

http://www.popsci.com/popsci/science/article/0,12543,351353,00.html

http://www.hometheaterweb.nl/nieuws/oldnieuws.htm

Enkele toepassingen zijn:

-TV's met HSS waardoor je alleen geluid hoort als je recht voor de TV zit, je huisgenoten hebben er geen last van
-Gerichte reclames in de supermarkt (Minority Report anyone?)
-Je kan wapens maken die mensen op een onschadelijke wijze uitschakelen dmv ultrasoon geluid
-Bioscoopfilms met bewegend geluid: het geluid volgt echt de beweging bv. van links naar rechts van een acteur
-Etc.

Het ultrasone geluid kan via de muur weerkaatst worden en gericht op een specifieke plek. Hierdoor zou je bv. denkbeeldige speakers op de muur kunnen schilderen en de mensen laten denken dat het geluid daar vandaan komt, terwijl de werkelijke 'speakers' die het ultrasone geluid voortbrengen ontzichtbaar zijn.

Er zijn hier echt onwijs veel toepassingen mogelijk! Ik vind het echt een geweldige uitvinding. Wat denken jullie ervan? Zie je het nut er van in of heb je nog een geweldige toepassing bedacht hiervoor?

Ik ben benieuwd.

Laatst gewijzigd:
Inderdaad interessante materie.

Zelf zat ik te denken aan echte lineaire monitorboxen.

Wat bedoel je daar precies mee?

Ik vraag me trouwens af of er ook in Nederland een leverancier/importeur ofzo is, want ik wil graag iemand uitnodigen om bij ons op school deze techniek te presenteren. Ik zie namelijk mogelijkheden voor ons 'tv-station' binnen de school. Nu hebben we elke keer 'ruzie' met andere mensen die last hebben van het geluid, en dan pleuren ze de radio maar weer aan waardoor je het geluid van onze uitzendingen niet meer hoort. Dat zuigt, dus HSS zou een uitkomst kunnen bieden.

Kan iemand een adresje in Nederland of Europa achterhalen?

cool!

doet me denken aan die technologie dat het amerikaanse leger ontwikkelde om via "geluidsgolven"
een gerichte "puls" af te voeren en op die manier (door het halen van eigenfrequenties" bijvoorbeeld
het been te breken van een soldaat die 300m verder staat...

ik geloof niet dat het science-fiction was, en hoewel ik het niet zeker ben dat het om dezelfde technologie
gaat, denk ik dat dit toch ook vrij gevaarlijk is ergens... of toch die bepaalde toepassing :D

qua muziek en entertainment zijn de toepassingen natuurlijk enorm en zeer interessant.
Wanneer denkt men een betaalbaar product op de markt te hebben?

kewl! dit doet me wel ontzettend denken aan het reclameburo van jiskefet destijds, toen die AV-gozer alle nieuwste snufjes had: ShowerSoundSystem, waarbij het "geluid als een douche over je heen valt" ....Maar ik dwaal af!

Klinkt als een vet systeem. Ik was laatst al onder de indruk tijdens een B&O-presentatie, die hun nieuwe speakers met 'akoestische lens' presenteerden. hierbij wordt het geluid gebundeld naar de luisteraar gestuurd en heb je minder last van geluid dat via het plafond en de vloer later bij je terecht komt. Hierdoor worden je oren minder snel moe.

Origineel geplaatst door cloudman
cool!

Wanneer denkt men een betaalbaar product op de markt te hebben?

Ik heb ergens gelezen dat Sony Europe de techniek heeft ingekocht en het gaat gebruiken in hun nieuwe generatie TV's ofzo..

kewl! dit doet me wel ontzettend denken aan het reclameburo van jiskefet destijds, toen die AV-gozer alle nieuwste snufjes had: ShowerSoundSystem, waarbij het "geluid als een douche over je heen valt"

dat was toch slecht voor je vullingen :D

overigens vind ik het vrij nutteloos
zullen ze alles weer in in dat systeem moeten mixen

stereo isvoor audio en meeste films meer dan genoeg voor me :W

Wat bedoel je Christov?

Trouwens we zien het al voor ons: een Sound Bazooka die vreselijke techno beats afschiet waardoor de mensen op de vlucht gaan :P

Origineel geplaatst door Zhanox
Klinkt als een vet systeem. Ik was laatst al onder de indruk tijdens een B&O-presentatie, die hun nieuwe speakers met 'akoestische lens' presenteerden. hierbij wordt het geluid gebundeld naar de luisteraar gestuurd en heb je minder last van geluid dat via het plafond en de vloer later bij je terecht komt. Hierdoor worden je oren minder snel moe.

ahum..de mens is gewend om gereflecteerd geluid te horen..lijkt me sterk dat je daar vermoeider van wordt dan van direct geluid...marketingBS imho

nou dat ze alle films en cds weer gaan hermixen zodat het goed klinkt op dit systeem

en het zal eigenlijk niks toevoegen voor de thuisgebruiker denk ik...dus ik zie het nut er nietzo van in

bedoel dolby doet toch hetzelfde voor film

Daar is het denk ik ook niet voor bedoeld, meer zodat je huisgenoten geen last van je hebben enzo. Niet om je een nieuwe sound experience te geven denk ik. Maar de tv is maar 1 van de vele mogelijkheden.

ahum..de mens is gewend om gereflecteerd geluid te horen..lijkt me sterk dat je daar vermoeider van wordt dan van direct geluid...marketingBS imho

ja en nee. ik bedoel natuurlijk ben je gewend om dat te doen, maar het kost je hersenen wel een aardige duit energie. vergelijk het met je TV-scherm: daar kun je normaal naar kijken, maar TV's die vaker beeld 'verversen' (100Hz) zijn langer vol te houden... Punt is nat. wel dat je nooit uren recht voor je systeem naar CD's zit te luisten.

Punt is nat. wel dat je nooit uren recht voor je systeem naar CD's zit te luisten.

Dan moeten ze HSS speakers maken met bewegingsdetectie zodat ze je door het huis volgen en je toch overal geluid hoort :D

kewl en dan van die panische filmische muziek ophebben: "You can't escape me....I'm gonna get ya...."

Vleermuizen pesten. :W

Dis inderdaad een interessante ontwikkeling, ik heb er ooit een programma op tv over gezien, was Jules Unlimited volgens mij.

Het probleem wat ze alleen wel nog hadden was dat lage geluiden niet echt lekker doorkwamen, dus echt heel bruikbaar was het nog niet.

Ik zie dit eerder misbruikt worden door reclame-jongens dan dat er voordelen aan zitten voor muziek of film.

Kom ik al helemaal niet meer ongeschonden langs de gebakafdeling bij de uitgang van het warenhuis. De hele tijd "u heeft honger, u heeft honger, u heeft honger...", naast het gebruikelijke "geur-lokken".

Back