Alpha Juno 2 onderhoud

Capsicum

Niet zo vers lid
Hoi,

Wie kan me een paar tips geven voor het onderhoud van mijn Roland Alpha Juno 2 ?

1. Batterij probleem.
Bij het aanzetten geeft hij de melding "Check Battery !!". De MIDI en System settings onthoudt hij niet, de patches weer wel. Waarschijnlijk is de batterij leeg, maar ik kan hem niet vinden in de Juno. Weet iemand waar dat zit ?

2. Aftertouch doet het niet.
Het aftertouch kabeltje links van het toetsenbord zit er wel in, maar toch doet aftertouch het niet. Iemand een idee ?

3. Vuil toetscontact.
Een van de toetsen heeft een vuil contact. Ik heb de Juno opengemaakt, maar ik krijg het toetsenbord er niet uit. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt,
Capsicum

Re: Alpha Juno 2 onderhoud

Origineel geplaatst door Capsicum

Het aftertouch kabeltje links van het toetsenbord zit er wel in, maar toch doet aftertouch het niet. Iemand een idee ?

Dit is te repareren, maar is wel een enorm takkewerk.
Ik heb het eens gedaan bij een JX-8p. Je moet alle toetsen loshalen en dan 3 contactstrips (2 rubber, 1 metal) schoonmaken. Mijn juno2 heeft ook geen aftertouch meer en ik houd het lekker zo. ;)

http://www.analog.no/mods/roland_jx8P_aftertouch_repair.htm

Re: Alpha Juno 2 onderhoud

Origineel geplaatst door Capsicum
Hoi,

Wie kan me een paar tips geven voor het onderhoud van mijn Roland Alpha Juno 2 ?

1. Batterij probleem.
Bij het aanzetten geeft hij de melding "Check Battery !!". De MIDI en System settings onthoudt hij niet, de patches weer wel. Waarschijnlijk is de batterij leeg, maar ik kan hem niet vinden in de Juno. Weet iemand waar dat zit ?

3. Vuil toetscontact.
Een van de toetsen heeft een vuil contact. Ik heb de Juno opengemaakt, maar ik krijg het toetsenbord er niet uit. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt,
Capsicum

Die van mij had een tijd geleden ook last van een dode toets, ik ben ff bezig geweest om m veilig te opereren.
Ik moest m sowieso ff analyseren omdat die van mij een hele zachte brom maakte (uit de bak zelf, gelukkig niet m'n geluidssignaal) zodra ik m aanzette, heeft ermee te maken dat die van mij gemodificeerd is, er is een euro-randaarde stekker aansluiting ingebouwd, gelukkig weten op te lossen.
Die toets heb ik uiteindelijk gelukkig op ongeveer zo''n zelfde manier zoals die bovenstaande instructie weten te repareren (na heel voorzichtig alles los te halen en een landkaart te tekenen van onderdelen en hun plek) Het valt eigenlijk reuze mee als je er op terugkijkt.

Dat van die batterij weet ik ff niet uit mn hoofd, ik heb m zeker ooit gezien maar waar ie ookalweer zat...

Trouwens, weet er iemand nog een adresje waar ik "mooie onbeschadigde" toetsen voor een A-Juno kan krijgen/kopen?
Ik heb er hier in die van mij 2 toetsen zitten waar een klein hoekje van af is (door de vorige eigenaar, respectloze cultuurbarbaar, heiligschennnis! :( ), niet echt heel storend met het spelen maar ik zou ze graag vervangen als t ff kan, t oog wil ook wat he.

Roland U-20: Toetsen nazicht of repareren

Roland U-20: Toetsen nazicht of repareren

Weet er iemand toevallig of de toetsen en contacten van een Roland U-20 hetzelfde te reinigen zijn als bij deze Alpha Juno 2?

Een service manual hiervoor vond ik alvast niet op de Roland site.

:mexico:

Trouwens, weet er iemand nog een adresje waar ik "mooie onbeschadigde" toetsen voor een A-Juno kan krijgen/kopen?

Ik heb hier nog een hele doos Roland toetsen liggen. En anders www.vintageplanet.nl.

Waarschijnlijk is de batterij leeg, maar ik kan hem niet vinden in de Juno. Weet iemand waar dat zit ?

Die zit toch gewoon op het voice board? Niet toevallig net onder het keyboard ofzo?

maar ik krijg het toetsenbord er niet uit. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Ja. Twee schroeven links en rechts aan de voorkant en ik meen vier langs de achterrand. Kijk uit met de aftertouch-strip als je 'm eruit tilt.

Een factory reset wil ook vaak helpen voor het batterij probleem. Ik heb dat 3 jaar geleden bij die van mij gedaan en sindsdien geen "Check battery" message meer gehad.
Moet je alleen wel ff je sounds ergens opslaan.

Wat betreft de aftertouch: Dit gaat via een van de contactstrips. Deze kan je schoonmaken, maar vaak is het de aansluiting van de deze contactstrip. Uit m'n hoofd dacht ik dat er een kabeltje aan de linkerkant, dus bij het benderboard zit, die volgens mij ook aan het benderboard vast zit. Deze schiet makkelijk los en dit is vaak het probleem. Staat overigens goed beschreven op allerlei sites, dus ff zoeken op juno afttertouch.

Suc7

Er zit een klein printplaatje bij het keyboard, daar zit de gemetaliseerde plastic strip van de aftertouch in een connectortje. Dat is erg fragiel. Maar de kans bestaat ook dat die gewoon los zit (heb ik ook al eens gezien) en er verder niks met de aftertouch mis is. Maar verwacht sowieso geen wonderen van de JU-2 aftertouch.

Ik weet niet hoeveel er in een Alpha Juno zitten maar VR1A wordt in ieder geval genoemd in de service manual als VCF cut off adjustment. Bij de output level adjustment noemen ze niks maar ik gok dat als die instelbaar is zoals ze suggereren dat daar ook een trimmer voor in zit.

Ik heb ook de Juno-2 service manual overigens.

Trimmer Pots

"When I opened my Alpha Juno there were trimmer pots labeled 'filter' that I was scared to tweak. Has anyone messed with them to see what they do? You might be able to get interesting sounds out of it with those..."

I once opened my Juno-2, and tried to play with those little thingies. I was hoping that it would result in higher resonance, but the only thing that happened was that the tones became different sounding at different keys... If you are trying to tweak these, remember to sketch down how their original settings are, our pour nail polish on them to get them back to the original settings.
http://taras.net/~taras/warez/music/juno/juno.txt

In de service manual staat bij potentiometer [trimmer] 13299197 100kb [ohm] Vcf frequency

Ik moet natuurlijk niet in mijn enthousiasme de complete keyboardscaling om zeep helpen ;)

Batterij zit verscholen onder het keyboard, omdat de pcb gedeeltelijk doorloopt en je deze daardoor visueel niet waarnemen, keyboard moet er dus uit om er op een fatsoenlijke manier bij te kunnen komen.
Het verhaal dat de aftertouch van een JX8P en JU-2 hetzelfde opgebouwd zijn is niet waar, heb ze beide en ook allebei gerepareerd, die van de JU-2 is toch echt veel simpeler en sneller te repareren dan die van de JX8P.

Back