Welke Synth

lenatriton

Nieuwkomer
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik weet niet wat ik moet verwachten. Ik heb al een beetje rondgebladerd, maar nog niet echt informatie gevonden die ik wil hebeen dus vandaar deze vraag. Ik wil een nieuwe synth kopen, ik speel veel live, piano, epiano, hammondorgeltjes, rodes, pads en strings. Ik zit zelf te denken aan drie opties, namelijk:

- de yamaha motif ES 8
- de Korg triton Extreme 88
- of de korg triton LE 88

Zouden jullie me kunnen vertellen welke naar prijs/kwaliteit verhouden het beste is. Ik ben een scholier en ik heb niet berschrikkelijk veel te besteden, dus daarom koop ik het liefst de goedkoopste als die goed genoeg is voor mijn eisen;)

Ik zou ook graag willen weten welke het meest overzichtelijk is, ook qua optreden en dergelijke want dat doe ik nogal vaak!

Hee Leendert,

er zijn hier de laatste tijd veel soortgelijke vragen geweest. Ik zou zeggen voer de namen van de door jou genoemde synths eens in in de zoekmachine van deze site, dan zul je al veel info vinden denk ik.

Re: Welke Synth

Origineel geplaatst door lenatriton
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik weet niet wat ik moet verwachten. Ik heb al een beetje rondgebladerd, maar nog niet echt informatie gevonden die ik wil hebeen dus vandaar deze vraag. Ik wil een nieuwe synth kopen, ik speel veel live, piano, epiano, hammondorgeltjes, rodes, pads en strings. Ik zit zelf te denken aan drie opties, namelijk:

- de yamaha motif ES 8
- de Korg triton Extreme 88
- of de korg triton LE 88

Zouden jullie me kunnen vertellen welke naar prijs/kwaliteit verhouden het beste is. Ik ben een scholier en ik heb niet berschrikkelijk veel te besteden, dus daarom koop ik het liefst de goedkoopste als die goed genoeg is voor mijn eisen;)

Ik zou ook graag willen weten welke het meest overzichtelijk is, ook qua optreden en dergelijke want dat doe ik nogal vaak!

Als je de Extreme in je lijstje hebt kun je de LE wel wegstrepen. Deze dingen zijn allemaal nogal prijzig - moet je perse 88 gewogen toetsen hebben? Daar ga je je ook een breuk aan tillen, hoor. Als je live speelt zou ik ook eens kijken naar een combinatie van een lekker Fatar-bordje en een E-mu Vintage Pro rack. Compact, maar wel goed uitgerust met de geluiden die jij wil. Of een JV-1010 met het Keyboards of the 60's and 70's Expansionboard - nog beter zou een 2ehands JV-1080 zijn (die stukken makkelijker te bedienen is, en die's ook niet meer zo duur). Nadeel van de Controller/Rack combinatie is dat je het gros van het instelwerk al thuis moet doen; aan de andere kant scheelt 't je een enorme hoeveelheid poen.

Als je het volgende kan beantwoorden:

- wat heb je te besteden?
- wat heb je al thuis staan? (of wat heb je al geleend om op te spelen)?
- moet je perse gewogen toetsen hebben?

Uit je eisen maak ik niet onmiddellijk op dat je ook gebruik wil maken van een on-board sequencer, sampler,... typische workstation eigenschappen.

Als je enkel een goed klavier (88, gewogen) zoekt, dan heb je weer wat meer keuze en hoef je misschien niet eens zo veel uit te geven.

Zo lijkt me een Roland XV-88 of een Yamaha S90 ook geschikt voor live-doeleinden. In ieder geval zijn de workstations op jouw lijstje allemaal goed hoor.

De Motif ES8 is heel makkelijk voor live-gebruik( d.m.v.Master Mode) maar hij weegt wel bijna 30 Kg en is ook nog eens de duurste van de drie.

In de Interface van deze maand staat een bespreking van de Motif-ES

groet

Tom

licht in gewicht, lekker makkelijk, goed geluid, goedkoop, nieuw, genoeg sounds, fijn klavier, 5 octaafs:

Roland RS-5

rompler & (voor mij) ultieme live-plank

ik zag 'm laatst op 'n site staan voor 599 euro (de opvolger, RS-50, kost bij feedback 699 euro)

koop een mooie fatar/studio logic controller met 88 gewogen toetsen. fatar maakt voor bijna alle merken wel de toetsen dus je kan er zeker van zijn dat het goed speelt plus het is echt geen geld vind ik. en koop dan idd een leuke module als iets uit de JV serie. Ik zou dan voor de JV1010 gaan aangezien je daarmee al het session board, de JV1080 factory sounds en die van de JV2080 in huis heb :) Plus het is een compacte unit en super simpel in gebruik als het om gewoon presets spelen gaat.

Een alesis S4Plus kan ik je anders ook aanbevelen. Zijn ook helemaal niet duur, erg klein eigenlijk (verbaasde me hier echt over toen ik deze met de U220 binnen kreeg. in de U220 past me S4 zeker 3 keer in. Niet normaal eigenlijk) en bevatten goede orgels, piano's en strings waaronder ook een paar leuke mellotrons.
Je kan ook als je een ram card ervoor heb je eigen sounds vanuit je computer in de machine laden en dit opslaan. Erg interresante functie (nog niet uitgetest maar ga dat zeker wel doen.)

boven genoemde opties zijn nieuw zeker goedkoper als de machines die jij opdreunt. 2e hands natuurlijk nog veel goedkoper :)

mmm. zou gewoon een lekker toetsenboord kopen (1 met aftertouch en aanslag gevoelig uiteraard).... en een paar leuke modules.
Heb vroeger een K1 van Kawai gebruikt als master en sleepte een 19 inch rack mee...
MKS 20 voor geweldige mooie E pianos / MKS 70 voor de plastic vioolen om het zo maar te zeggen. + een hammond immitatie... was altijd feest.

Er zijn genoeg leuke modules 2e hands op de markt!!

Kijk eens naar emu modules of ensoniq MR rack .. leuk spul.

Zelf ben ik niet zo een voorstanders van die nieuw Roland modules.. vind ze allemaal een beetje karakterloos..

Back