Impulse Tracker in Windows XP

phunkk

Nieuwkomer
Ik wilde, for oldtime sake, Impulse Tracker weer eens aan de praat krijgen. De laatst gereleasede versie (inclusief die geile stereo-diskwriter :{ ) uit de kast gehaald. Ik liep tegen twee problemen aan toen ik nummers wilde afspelen:

1. Het geluid deed het wel maar kraakte. Dit heb ik opgelost d.m.v. VDMSOUND, te downloaden op
http://ntvdm.cjb.net .

2. Toen probleem twee: onvoldoende geheugen. Dit probleem had ik vroeger ook al. Ik heb dan ook de oude truuk geprobeerd, namelijk de volgende regel toevoegen aan m'n config.sys:
DEVICE=<path>HIMEM.SYS
( de regel "DEVICE=<path>EMM386.EXE RAM H=255" stond er ook bij, maar emm386.exe zit niet meer in xp voor zover ik weet)

Ook heb ik de adviezen opgevolgd van het united tracker forum, dat hulp biedt bij het instellen van VDMSOUND, hier stellen ze ook dingen in voor het geheugen. Dit helpt echter ook niet. Heeft iemand suggesties?

En nee, ik hoef geen Renoise, Buzztracker, Modplug-tracker of weet ik wat. Ik wil het oude vertrouwde goudkleurige trackertje waar ik zo van hou :luv:

Zoals je het dus ook kan lezen: Hoe krijg ik zoveel mogelijk EMS geheugen vrij in een DOS-applicatie onder windows XP?
Ervanuitgaande dat de standaard EMS instelling-truuk niet werken (bij file properties in windows explorer)..

Bedankt voor de tip! Ik kende dosbox niet...
Goed nieuws: Ik heb impulse tracker draaiende... aan het geheugen valt vast nog genoeg te optimaliseren, maar tot dusver werkt alles oke en kan ik m'n tracks inladen en afspelen...
vdmsound heb je btw niet nodig voor dosbox.
Dit is cool :)

Bij mij draait impulse tracker onder Dosbox het beste met de GUS emulatie. Emulatie op 44.1Khz is geen probleem maar het lijkt er op dat het niet mogelijk is om het geheugen van de virtuele ultrasound uit te breiden : je zit vast aan 1MB. Gelukkig heb ik nooit ellendig lange samples in m'n tracks gepropt en is dat voor mij niet zo'n probleem. In mijn herinnering klonk m'n echte GUS toch wel wat beter op 1 of andere manier maar dat kan psyschisch zijn want ze liggen al jaren in de kast stof te happen.

DosBox met SB emulatie draait beduidend minder goed. De SB16 word niet geemuleert dus zit je vast aan de SB Pro die dan op 22.5Khz draait. Hier gaat m'n PC (p4 2.4Ghz) ook vrij snel over de zeik met SB emulatie.

Ik heb Fasttracker nog niet geprobeert trouwens. Ik ben benieuwd hoe dosbox bij de rest hier werkt. Ik vind dosbox het echt cool omdat het me nog nooit gelukt is om IT op fatsoenlijke wijze aan de praat te krijgen onder Windows (vanaf NT althans). Nogmaals bedankt voor de tip.

zo, nu eens kijken of ik nog ergens wat ouwe dos-games kan vinden...

hmm... in een kringloopwinkel is een pentium 1 166 toch te scoren voor een 75 €?
Dat is wel niet zo lekker op je nieuw rekengeweld... maar kan toch van pas komen?

men zet wel amiga's in studios :D

oke, dat laatste is een flauwe opmerking...

Thanks mensen! Ik ga het maandag eens even allemaal proberen (moet nu m'n kleertjes wassen bij papa en mama :bekdicht: ) ! Ook leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die IT nog steeds wil gebruiken :)

YEAH BABY ! :D het werkt !!! Het enige nu nog is het geheugen optimaliseren ofzo (zoals al eerder gezegd), want het hapert nog, heel wazig. Als ik de oplossing heb zal ik het ff posten. Thanks in ieder geval voor de hulp ! :D

Back