Syncen met DAT recorder

Acid Man

Wie kent acid niet?
Hi allen,

In het kort:

Voordat ik overstapte naar mijn Mackie D8B mixer, had ik op mijn RME kaart maar twee adat aansluitingen. 1 voor de Fostex VC-b (om naar mijn analoge tafel te gaan) en 1 voor de DAT recorder (type Sony DTC-Z700). Op deze wijze kon ik mijn mix analoog opnemen op DAT en opnemen via ADAT naar de RME HDSP 96/52.

Geen problemen dus.

Nu heb ik ADAT 1 en 2 aangesloten op de D*B en wil ik de derde adat gebruiken om van mijn DAT recorder op te nemen in Wavelab.

Het probleem is het volgende: Ik krijg geen sync meer met de DAT recorder. Er is verder niets gewijzigd. Ook niet in bekabeling (de optische kabels werken, want ik heb deze getest op de D8B). De RME heb ik zowel op autosync als op master setting getracht. Geen succes.

Nu heb ik wel vaker last gehad dat ik wat moeizaam een verbinding kreeg van mijn DAT naar de RME kaart. Maar dat kwam altijd nog goed.

Ik heb de kabels ook in de andere 2 ADAT aansluitingen van de RME geprobeerd, maar ook dat hielp niet, zelfs als ik de andere twee optische kabels van de D8B eruit had gehaald.

Nu weet ik dat het moeilijk is een verbinding van de DAT recorder te krijgen, maar zoals ik al zei lukte het mij wel altijd om op te nemen van DAT in de PC.

ZIe ik iets over het hoofd??? :confused:

Hoop dat jullie mij weer op het juiste spoor kunnen zetten.

Martijn

En als je in het controlpanel van de RME, de voorkeur geeft om de spdif ingang als master te gebruiken (voor zo lang je even iets wilt overspelen van DAT naar computer), wil dat niet helpen? Ik neem toch aan dat je spdif bedoelt, als je schrijft " wil ik de derde adat gebruiken om van mijn DAT recorder op te nemen in Wavelab". Of kan jouw DAT 8 sporen tegelijk op nemen?

:biertje:

K'zou even RME die vraag voorleggen. Wellicht dat het een bug is die nog niet is ontdekt.

Hi Jongens,

Dank voor jullie antwoord.

Neo: De RME heeft 3 adat in- en uitgangen en een S/PDIF aansluiting. De eerste twee gebruik ik voor de d8b en de derde wil ik dus gebruiken voor de DAT recorder.

Ik heb inmiddels ook de S/PDIF aansluiting geprobeerd (deze gebruik ik normaliter voor zang op te nemen) op de dat recorder, maar ook deze sync't niet.

Nu heb ik de oplossing gevonden door eerst het signaal van de DAT naar de mixer te sturen en van daaruit te routen naar ADAT 1. Deze komt terug in Cubase en daarna sla ik de .wav op en bewerk hem in Wavelab. Omslachtig dat wel.

Wellicht tijd voor een betere dat recorder. Volgens mij kan het ook liggen aan het feit dat het een dat recorder is en geen adat, maar dat weet ik niet precies. Misschien dat hier iemand antwoord op kan geven of er verschil is tussen beide.

In ieder geval bedankt voor jullie terugkoppeling.

Cheers, Martijn

Kon je niet instellen dat die Adat 1 uitgang ook naar optische spdif output werd omgevormd?
Of heb je toevallig die output op consumer of professional gezet en je DAT slikt dat niet?

Ik gebruik de Spdif in/out van mijn RME zonder problemen verder. En zelf staat hij als slave ingesteld van m'n mixer.
Ik heb een Hammerfall 9632.

:confused:

Nou, volgens mij heb ik alle opties wel drie keer geprobeerd in verschillende combinaties.

In ieder geval heb ik de tune kunnen opnemen en bewerken. das t belangrijkste. Het maakt niet zoveel uit dat ie nu via de tafel loopt. Is maar 1 slag analoog. Merk je weinig tot niets van...

Heb je anders iets om je DAT te testen? Of die het nog wel goed doet?
Het kan ook die andere kant zijn.

Back