Mijn nieuwe modulaire speeltje!!

Ken Stone leverd diy setjes voor modulars
Dus lekker je eigenl modules maken voor echt super lage prijzen!

Zie hier zijn site
Hij heeft ook een wavetable module gebaseer op de Digisound VCDO

vraag van een noob: wat is het verschil tussen CEM en discreet?
wat ik me ervan kan herinneren is dat cem een merk is, net zoals solid state logic oid en dat beiden in verschillende revisies prophet 5's zijn gebruikt. is cem hetzelfde (merk) als curtis, aangezien die in een 101 blijkt te zitten?

heeft een cem nou een typische 'plastic' klank ofzo, dat-ie tamelijk vaak wordt afgezeken door deze en gene? en wordt met discreet nou bedoeld dat een vco of vcf uit losse componentjes is gemaakt ipv alles-uit-1-stuk, zoals cem??

Origineel geplaatst door jes303
vraag van een noob: wat is het verschil tussen CEM en discreet?
wat ik me ervan kan herinneren is dat cem een merk is, net zoals solid state logic oid en dat beiden in verschillende revisies prophet 5's zijn gebruikt. is cem hetzelfde (merk) als curtis, aangezien die in een 101 blijkt te zitten?

heeft een cem nou een typische 'plastic' klank ofzo, dat-ie tamelijk vaak wordt afgezeken door deze en gene? en wordt met discreet nou bedoeld dat een vco of vcf uit losse componentjes is gemaakt ipv alles-uit-1-stuk, zoals cem??

SEM & Curtis zijn twee verschillende merken/typen IC die (in dit geval) alletwee een VCO bevatten
Discreet betekend idd opgebouwd uit losse componenten (dus geen IC)

Het een is niet per definitie beter als het ander (hangt van design af)

groet
Joost

Een CEM en SSM zijn leveranciers van chips met analoge schakelingen in een chip.
Discreet wil zeggen dat er niet zo een chip gebruikt word met een "standaard" vco / vca of vcf circuit in de chip zelf gebakken.
Yamaha heeft in de CS serie eigen chips gebruikt en Roland ook bv in de Juno en Jupiters.
Vaak hebben de niet CEM en SSM bakken dus veel meer een eigen karakter vind ik.
En de helemaal discrete bakken klinken naar mijn inziens ook het tofst
Maar er zijn ook synths die weer een (duur) type cem/ssm gebruiklte wat bijna niemand gebruikte.
Dat wil ook vaak erg goede karakter aan een synth meegeven.

cem / ssm overzicht

Origineel geplaatst door senso
Mooie bak man. gefeliciteerd! ;)

Vraagje van de onderdelen-man: Die knoppen op de 80; die zien er (op de foto tenminste)
verdacht veel uit als de EMS knoppen. Klopt dat?

Ze zijn zelfs precies hetzelfde:D Ze zijn alleen wat lichter van gewicht en voelen goedkoper aan dan de Ems knoppen.

Re: Mijn nieuwe modulaire speeltje!!

Origineel geplaatst door synthiaks
Ik heb hem net binnen en heb wat foto's gemaakt.

Het is een Digisound 80 cabinet.

We hebben:
1x Powersupply
1x Triple lfo module gebaseerd op de lfo's van de Ms20 met schakelaars voor high en low range(ook als vco te gebruiken)
1x External input module met ingangen voor line en microfoon en een envelope follower
1x Noise/Sample & hold
2x Vco met hard sync en soft sync
1x Voltage controlled state variable filter met 2 pole: lowpass, bandpass, highpass, notch en 4 pole: lowpass, bandpass en highpass.
1x Dual Vca
1x Voltage controlled envelope generator. Dit schijnt nog steeds één van de meest flexibele envelope generators te zijn.
1x Dual Envelope generator
1x Low pass VCF
1x Keyboard processor

Synthiaks,

Wat kost nu zo'n beetje die Digisound 80 cabinet? Lijkt me ook wel leuk voor in mijn studio!!

Phochos
:D

ja synthiaks, een beetje lopen patsen hierzo maar ik heb nog steeds er niets van gehoord !!

;) :D

Mp3's

Mp3's

Tjah, m'n computer is een beetje gaar en herkent de cd rom niet meer. Ik kan dus wel van alles opnemen op de hd recorder maar kan de cd's niet omzetten in m'n computer en uploaden. Als de computer de grote beurt weer achter de rug heeft post ik wel wat. Tot die tijd...geduld aub :)

@Pochos

Ik zou niet weten wat zo'n systeem waard is. Ik las laatst dat een simpele module soms voor meer dan 100 pond werd verkocht. maar...je komt ze bijna niet tegen.

Back