sampler/sequencer als centrum in je midi-setup

ZERO1985

Stamgast
oi,

omdat ik niet zo heel erg van computers houd als het om muziek maken gaat, wil ik liever een hardware oplossing. Omdat ik ook nog een sampler wil vroeg ik me af; worden sampler/sequencer combinaties zoals MPC's en SU dozen vaak als master in een midi-setup gebruikt? Ik hoor vaak dat MPC's een strakke timing hebben. (strakke timing is toch gewoon wat ik bij mijn mc303 NIET heb??? );{
Want ik ben beniewd of dit een mooi centrum zou kunnen zijn temidden van een GEM promega 3 (stagepiano), een microKORG, een mc303 en evt. een laptop. Dat al deze apparaten gesequenced worden op bijvoorbeeld een MPC2000 of een SU700. Zou dat kunnen?
En als het al zou kunnen zitten er dan ook nog nadelen aan?

groet,

Daan

Als ik jou was en ging hardware-sequence'n, dan zou ik mijzelf ook eens verdiepen in de E-mu Command Station.

Ik heb er eentje te koop staan (omdat ik liever op de PC sequence en hij nu alleen dienst doet als geluidenbak), daarom ga ik hem je verder niet al teveel aanprijzen (zou wat gekleurd zijn).

Kort gezegd heb je een dijk van een (live) sequencer met véél extra geluiden, dikke E-mu filters en de nodige controller én aanslaggevoelige pads zoals op een MPC.

Lees en oordeel zelf maar, hier wat links:

Discussietje: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=26676

Lange discussie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=24035

News group: http://groups.yahoo.com/group/xl7

Succes!

jep, MPC of een yamaha sequencer is een goede oplossing.
Ik heb een paar weken een EMU commandstation en die zijn ook interessant! (die hebben ook hele strakke timing)
Toevallig lees ik dat er hier op forum eentje te koop staat ;)

ik ben nog niet echt op de korte termijn op zoek. maar bedankt.

Maar strakke timing dat betekent toch gewoon dat je geen - zoals bij mijn mc303 - rekening hoeft te houden met het aantal parts dat je gebruikt, omdat anders je drum niet meer strak loopt en zelfs de decay van de drums automatisch langer wordt dan dat je bedoelde??
Daar heb ik nu dus last van dus als sequencer is het een brak ding eigenlijk.. Zou ik 'm daarentegen aan bijvoorbeeld een mpc of su hangen dan zou hij prima als geluidenbak kunnen fungeren. Alleen, ik vroeg me af: Hoe kan bijv. de nieuwe MPC1000 met 2 midi outs bijv. vier andere midi apparaten aansturen? Dan heb je toch vier midi-outs nodig? Of moet je per se met patch bays werken en midi thrue? (Ik weet niet of dit oplossingen zouden kunnen zijn)

groet,
daan

Als je echt een sequencer zoekt met veel features en retestrakke timing kan ik maar 1 ding zeggen: Yamaha RS7000.

Ik twijfelde heel lang tussen de RS7000, de MC909 en de MPC4000.

De MPC4000 vondt ik gewoon te duur en toch wat sequencing betreft niet mijn ding.

De MC909 heeft leuke features maar loopt wat betreft sequencing kilometers achter op de RS7000. Verder heb ik met de MC909 meegemaakt dat deze zelfs bij mijn testperiode bij feedback gewoon keihard vastliep. Als ik dat wil koop ik wel een computer.

Origineel geplaatst door Acidfever
Als ik dat wil koop ik wel een computer.

Maar goed dan dat de RS7000 analoog is ;)

De RS7000 lijkt me ook wel wat.
oftewel zijn ouder broertje de RM1X
Deze schijnen toch prima sequensers te zijn?

info is er over deze twee op dit forum genoeg te vinden.

ondermeer op

rm1x.co.uk

Origineel geplaatst door D-mike-E
Maar goed dan dat de RS7000 analoog is ;)

Weet niet echt wat je daarmee wilt zeggen. Natuurlijk is de RS7000 niet analoog maar het is wel een dedicated apparaat. Een computer is gemaakt om vanalles te kunnen en dus vaak minder stabiel.

Origineel geplaatst door cloudman
De RS7000 lijkt me ook wel wat.
oftewel zijn ouder broertje de RM1X
Deze schijnen toch prima sequensers te zijn?

Tja....de Rm1x is ook wel goed. De geluidskwaliteit van de interne geluiden is wel duidelijk minder.
Ook heeft de sequencer minder functionaliteit maar de basis is wel aanwezig!

Heb zelf nog een Rm1x staan welke ik voor de RS7000 gebruikte. Is eventueel wel te koop. :engel:

Weet niet echt wat je daarmee wilt zeggen. Natuurlijk is de RS7000 niet analoog maar het is wel een dedicated apparaat. Een computer is gemaakt om vanalles te kunnen en dus vaak minder stabiel.

dedicated apparaten kunnen net zo goed crashen, en pc's kunnen net zo goed superstabiel zijn...
dus ja ...

de rm1x is een goede sequencer. behalve dat je in de grid-edit de andere geluiden niet meer hoort behalve degene die je aan het editten bent! en nog een paar andere dingetjes... :)

met de RS7000 is dat ongetwijfeld verbeterd. zou mijn EMU nog weleens willen vergelijken met een RS7k. EMU is namelijk ook een ERG prettige sequencer

OK, je wilt er serieus op in gaan? Prima :okdan:

Weleens tekstverwerking gedaan op een MC909? Nee, want de MC909 is namelijk ook gewoon 'dedicated'. Net zoveel als de RS7000 alleen heeft ie een 'computer-like' grafisch beeldscherm.

Origineel geplaatst door D-mike-E
OK, je wilt er serieus op in gaan? Prima :okdan:

Weleens tekstverwerking gedaan op een MC909? Nee, want de MC909 is namelijk ook gewoon 'dedicated'. Net zoveel als de RS7000 alleen heeft ie een 'computer-like' grafisch beeldscherm.

Ik had het over computers. Feit is dat vele gebruikers het besturingssysteem van de MC909 nog niet volwassen genoeg vinden.

Ik had het overigens voornamelijk over de vergelijking stabiliteit en computers.

Laatst gewijzigd:
computers zijn stabiel mits juist samengesteld en geconfigureerd...
dat sommige computers niet stabiel zijn is imo mede afhankelijk van de samensteller en gebruiker

@roel

niet om de hele hw vs sw discussie naar boven te halen maar:
COMPUTERS zijn per definitie NIET stabiel! daarvoor zijn het computers. punt!

zo.. en nu weer verder ;)

Ik had het over computers. Feit is dat vele gebruikers het besturingssysteem van de MC909 nog niet volwassen genoeg vinden.

Ik had het overigens voornamelijk over de vergelijking stabiliteit en computers.

Wat jij wilt...

dat bedoel je niet cynisch neem ik aan :S ?

maar mijn vraag blijft ;) hoe is het mogelijk (is het überhaupt mogelijk) om 4 of meer midi apparaten aan te sturen met een sampler/sequencer zoals een mpc1000, terwijl de mpc maar 2 midi outs heeft??? Ik dacht dat ik een beetje basiskennis van midi had.. ik dacht dus dat je dan VIER midi outs nodig hebt. Of misschien heb ik wel een hele tijd met een heel raar id rondgelopen :S

wie zou t mij ff uit kunnen leggen? :halleluja Want ik neem aan dat extra apparatuur zoals patch bays helemaal niet nodig zijn? Moet je per se thrue gebruiken?

bvd,

daan

dat bedoel je niet cynisch neem ik aan :S ?

integendeel! hier staat ook een hardwaresequencer als middelpunt van mijn setup.
met een meerpoorts midi interface op je pc of via midi thru is een hoop te bereiken.
ik heb 3 midi apparaten als volgt aan mijn sequencer hangen:
- midi out A > synth 1
- midi out B > synth 2 > synth 3 (via thru op synth 2)

maar mijn vraag blijft hoe is het mogelijk (is het überhaupt mogelijk) om 4 of meer midi apparaten aan te sturen met een sampler/sequencer zoals een mpc1000, terwijl de mpc maar 2 midi outs heeft???

via midi thru kun je al een aantal synths vanaf 1 midi output aansturen!
midi thru geeft hetzelfde signaal door als wat via midi in binnenkomt op een apparaat.. dus zo kun je een aantal synths aan elkaar knopen!

als je op de synths zelf instelt welk apparaat reageert op welk midikanaal dan ben je al een heel eind!
bij voorbeeld:
synth 1 reageert op kanaal 1-4; synth 2 op kanaal 10 en synth 3 op kanaal 15 en 16...
dan kun je dus met 1 midi ouput van je sequencer al 3 synths bedienen..
en dan heb je nog een hele midi output over :)

wil je meer ingewikkelde dingen gaan doen, zoals verschillende apparaten op een midi out aansluiten, dan is het wellicht verstandig om een midi patchbay annex meerpoorts midi interface aan te schaffen.. hiermee kun je alles naar alles patchen, wat thru op de synths zelf in principe overbodig maakt.

ben moe, dus als het een beetje onsamenhangend is ;)

ik heb een mooie tekening gemaakt van een eventuele setup. Zou dit onderstaande setupje kunnen werken?
midi+setup+id1.JPG

Ik moet dus op de apparaten zelf instellen naar welke midi-kanalen ze luisteren? Maar die kanalen wil ik dan niet alleen vanaf mijn sequencer kunnen kiezen maar ook op de promega. Dus als ik de mc303 voor drums op kanaal 10 zet, wil ik ook op de promega 10 kunnen kiezen. Dat kan toch wel neem ik aan?
groet,

daan

Back