Newbie op compressorgebied, HELP!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

ptol

Ingeburgerd
Misschien wil iemand mij ff helpen: ik heb gisteren in een dolle bui een Behringer DMX2600 compressor/limiter/enhancer gekocht. Ik ben een totale leek op het gebied van compressie, maar het apparaat kon ik voor weinig meenemen en ik werd al vaker geadviseerd om zo'n ding aan te schaffen om de dynamiek in mijn nummers op te pompen. Ik maak trance en hardcore.

Mijn vraag is, hoe pas ik het toe in mijn setup? Hoe sluit ik hem aan? IK heb de handleiding doorgelezen, maar daar werd ik (nog) niet veel wijzer van.

Mijn setup: Behringer Eurorack 802, Novation Nova, Roland SH32, Yamaha CS2X, Akai S2000, Lexicon MPX100, Behringer EX2200, Behringer MDX2600, aangestuurd met een iBook G3 en Cubase VST 5.32

Wie helpt mij?

Als een compressor iets niet doet, is het wel het "oppompen" van de dynamiek van je muziek. Het vlakt de dynamiek eerder af. Het hangt een beetje van je toepassing af, welk effect het op je losse sporen heeft. Compressie over de mix kan ik je sowieso niet aanraden, dat is nl een moeilijk spelletje, waarbij je eerder je mix verziekt als dat je er iets aan toevoegt.

Persoonlijk gebruik ik een compressor alleen over de zang. Vooral bij te enthousiaste, springerige zangeresjes wil de microfoon nog wel eens alle kanten in vliegen, ipv dat ie netjes voor het mondje blijft. Een compressor kan hier e.e.a. aan oplossen. Velen dwepen ook met een compressor over de bassdrum, maar dat is niet mijn ding. (wat niet wil zeggen dat het niet goed is, of niet werkt)

Een compressor sluit je bij voorkeur aan op de inserts van de kanalen waarop je compressie toe wil passen. Een speciale insertkabel is hiervoor wel nodig. Dat is een "stereo"-kabel met aan 1 kant een stereo-jackplug & aan de andere kant 2 mono-jackpluggen. De stereoplug gaat in de insert van je mengdoos & de monopluggen gaan in de ingang en uitgang van je compressor. Welke monoplug je in de ingang moet stoppen en welke je in de uitgang moet stoppen is niet uit te leggen, maar wel makkelijk te testen: prik in -> geen geluid = kabels verkeerdom -> omstekkeren dus.

Bedankt! Inderdaad is het om de bassdrum te pompen...

Origineel geplaatst door gemmetje
Als een compressor iets niet doet, is het wel het "oppompen" van de dynamiek van je muziek. Het vlakt de dynamiek eerder af. Het hangt een beetje van je toepassing af, welk effect het op je losse sporen heeft. Compressie over de mix kan ik je sowieso niet aanraden, dat is nl een moeilijk spelletje, waarbij je eerder je mix verziekt als dat je er iets aan toevoegt.

Persoonlijk gebruik ik een compressor alleen over de zang. Vooral bij te enthousiaste, springerige zangeresjes wil de microfoon nog wel eens alle kanten in vliegen, ipv dat ie netjes voor het mondje blijft. Een compressor kan hier e.e.a. aan oplossen. Velen dwepen ook met een compressor over de bassdrum, maar dat is niet mijn ding. (wat niet wil zeggen dat het niet goed is, of niet werkt)

Een compressor sluit je bij voorkeur aan op de inserts van de kanalen waarop je compressie toe wil passen. Een speciale insertkabel is hiervoor wel nodig. Dat is een "stereo"-kabel met aan 1 kant een stereo-jackplug & aan de andere kant 2 mono-jackpluggen. De stereoplug gaat in de insert van je mengdoos & de monopluggen gaan in de ingang en uitgang van je compressor. Welke monoplug je in de ingang moet stoppen en welke je in de uitgang moet stoppen is niet uit te leggen, maar wel makkelijk te testen: prik in -> geen geluid = kabels verkeerdom -> omstekkeren dus.

ik ben het half met je eens PTOL!
voor bevordiring van dynamiek zijn je geluidsniveau (hoe hard zet ik alles in mijn mix) en EQ de sleutels tot suc6 naar mijn mening. maar compressie zal nooit je dynamiek in dat opzicht verbeteren verbeteren. Compressie over je mix kan ik best wel aanraden, alleen dat kost wel tijd voor dat je dat door hebt... je krijgt een lekkere punch meestal in je track en je beats klinken vaak net ff wat stakker.

hoe ik m'n compressor meestal gebruik:

Ik stuur m'n drum sounds naar 2 subgroepen (eentje link eentje rechts). De compressor is op de insert van die subgroepen aangesloten. Op die manier compres je heel je drum lijn wat vaak goed klinkt. Je kan zo ook heel eenvoudig 1 drum geluid NIET door de compressor halen door die simpelweg direct naar de main out te sturen ipv via de drum subgroep.

wat voor kabels je nodig hebt is hierboven al uitgelegd. Als je stereo wilt compressen heb je dus wel 2x die kabel nodig en moet je op je compressor een knopje aan zetten om beiden comp. kanalen te koppelen.

Hoe je de compressor in moet stellen is weer een verhaal appart maar daar moet wel het eea over te vinden zijn op dit forum. Verder gewoon aan de knopjes draaien totdat het lekker klinkt.

......

Ik stel voor dat er alleen nog maar threads gestart kunnen worden met het woord compressor er in als ie VERKOCHT of GEZOCHT wordt.

..... pfff sorry voor offtopic, ik weet het ik kon ook niet reagerem,
maar deze vraag komt zo ongeveer wekelijks voorbij al een paar jaar... irritatie groeit alom.

..... pfff sorry voor offtopic, ik weet het ik kon ook niet reagerem,
maar deze vraag komt zo ongeveer wekelijks voorbij al een paar jaar... irritatie groeit alom. [/B]

Ik wil niet als een jackass overkomen maar
volgens mij is het niet verplicht om te participeren.
Bovendien zijn er altijd wel newbies die het een boeiend
onderwerp vinden. Hoe meer info en duidelijkheid er
over den comprezzor is, des te beter. En ik heb er nu ook
weer 't 1 en ader van opgestoken

Zo weet ik nu dat de compressor een audioding is en geen
apparaat om fietsbanden op hoge snelheid op te pompen.

Origineel geplaatst door 91project

Hoe meer info hoe beter .. inderdaad...maar elke keer de zelfde info vinnik storend en forum-vervuilend.
Duidelijker wordt het forum er dus niet van.

Je kan je niet voorstellen hoe irritant het is als je op het forum zit te zoeken naar iets en je tientallen threads moet doorlopen die allemaal over hetzelfde gaan voordat je gevonden hebt wat je zocht. Als je de zoekfunctie niet gebruikt, heb je daar natuurlijk nooit last van. :D

Dat kan je ook te weten komen via de zoekfunctie (door deze thread dus weer iets moeilijker geworden). ;)

Origineel geplaatst door Ytse
IDD, als je hier gaat zoeken kom je 200 threads tegen die zeggen dat je de zoekfunctie moet gebruiken.

klopt!

Origineel geplaatst door Ytse
IDD, als je hier gaat zoeken kom je 200 threads tegen die zeggen dat je de zoekfunctie moet gebruiken.

Dan sorteer je op oudste datum eerst. :W

Bericht door een moderator:
Lijkt me dat de vraag is beantwoord.
Verder deel ik de mening van de vaste gasten alhier dat we voor dit soort dingen een zoekfunctie hebben.
Deze topic gaat dicht...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back