commodore is terug

gemmetje

de ideale schoonzoon
Ik had het al ergens vaag vernomen dat het zou gebeuren (mss wel hier op dit forum), maar nu is het dan toch zover:
Commodore is terug ! :)

Commodore (tegenwoordig eigendom van Tulip) heeft gisteren in de Wisseloordstudio's een presentatie gehouden van nieuwe producten. In dit bericht valt te lezen dat ze o.a. spelletjes, joysticks en muziek aan de man gaan brengen. Ook wordt er gesproken over draagbare muziekspelers en andere muziekstuff. Ik (die een beetje is blijven hangen qua compjes in het msx & c64-tijdperk) ben errug nieuwsgierig naar de producten, maar kon hierover op het www eigenlijk niks bijzonders vinden.

Wie weet meer ?

op e.o.a. franse site kwam ik hierover nog dit berichtje tegen, waar ik overigens geen touw aan vast kan knopen......

Le retour de Commodore ?
Une news spéciale pour les "vieux"

Il semblerait que Commodore ait l’intention de faire son grand retour. Tulip, détenteur de la marque, prévoit en effet une conférence de presse ce jeudi aux Wisseloord Studios, aux Pays-Bas. Pour les plus jeunes dont le nom de Commodore n’évoque rien, c’est une marque qui a laissé son empreinte chez les joueurs. En 1982, débarque le Commodore 64, une machine aux jeux qui feraient rire aujourd’hui, mais qui a connu un énorme succès. 1984, c’est la naissance de l’Amiga que Commodore rachète sous le nez d’Atari. Réponse d’Atari, le fameux 520ST. Les deux machines vont se partager le marché, c’est la guéguerre entre les joueurs fans soit de l’un, soit de l’autre (et ça dure toujours aujourd’hui, il suffit de mettre face-à-face deux anciens joueurs sur ces machines pour que ça reparte). Toujours est-il que l’Atari et l’Amiga deviennent deux machines d’exception pour les joueurs.

Puis le déclin. Aux côtés de l’Amiga 500+ sortent les prohibitifs Amiga 3000. Le CDTV fait un flop. On tente le coup avec le compact Amiga 600 et la famille 1200 et 4000 en 1992. Deux ans plus tard, Commodore est en faillite après le lancement du CD-32.

Bref, trêve de Nostalgie. Que nous réserve Commodore ? Tulip n’est pas très expressif à ce sujet, annonçant juste un retour dans le hardware, la musique, la vidéo et le jeu. Des réponses très vite, on l’espère !

ik had het al eerder gehoord maar nu is het dus eindelijk realiteit...?!

Origineel geplaatst door gemmetje
op e.o.a. franse site kwam ik hierover nog dit berichtje tegen, waar ik overigens geen touw aan vast kan knopen......
ik ook niet... frans is voor mietjes en niet zulke coole dudes als ons gemm 8)

Ik denk dat het met dit te maken heeft.
Hopen dat ze nou eens wat verder komen dan persconferenties en vage aankondigingen.
Ik wil dat ding gewoon hebben... :)

tlp_joystick_rear.gif

En oh ja, dat Franse gezwemel is gewoon wat achtergrond-informatie, niets dat we nog niet wisten. :D
Maar Amiga's blijven cool, al gaat het volgens mij nog even duren voor de rest van de wereld zich dat ook weer beseft.
Tot die tijd blijven er 2x A500 met 1 MB (v1.2 & v1.3), 2x 1084, 2x midi interface etc. etc. lekker in m'n kelder slapen!

Ik wil het wel even vertalen hoor:

"De terugkomst van Commodore?"
"Speciaal nieuws voor de oudjes !"

"Het lijkt er op dat Commodore zijn grote terugkeer gaat inzetten en blah blah blah en in 1982 veel succes gehad en blah blah blah en concurrentie met Atari en blah blah blah..." :Z

"Afin, genoeg nostalgie, wat staat er ons te wachten? blah blah Tulip zegt voorlopig niet veel."

vind het wel een beetje zonde hoor om de naam commodore die door escom en tulip al is verkracht nog ff verder uit te melken ... bewaar die naam toch in ere denk ik dan .. idd atari etc ..

bla

ik bedoel .. doe mij maar een Amiga 6000 met dual G5 en van alles er op en er aan... en DÁN mag het naampje 'commodore' er van mij weer opgeplakt worden :D

Origineel geplaatst door Hanz
Ik denk dat het met dit te maken heeft.
Hopen dat ze nou eens wat verder komen dan persconferenties en vage aankondigingen.
Ik wil dat ding gewoon hebben... :)

tlp_joystick_rear.gif

dit post had ik dus gemist..... :stupid

Maar dan nog wordt er in dat artikel niet alleen gerept over die mini-game-console (wel gaaf trouwens), maar ook over muziek-gerelateerde producten. Als dat blijft bij wat mp3-spelertjes vind ik het verder niet interessant, maar of er verder ook nog andere producten gelanceerd worden, is me niet duidelijk....

Ja, ik las iets over een muziek on-line dienst en portable spulletjes.
Hierzo, van www.nu.nl:

Commodoregevoel herleeft met muziek

Uitgegeven: 17 juni 2004 16:12

HILVERSUM - Het fameuze computermerk Commodore begint een nieuw leven in de muziekwereld. De onderneming, tegenwoordig eigendom van Tulip Computers, presenteerde donderdag een reeks muziekproducten die binnenkort in de winkels ligt.

Commodore lanceerde gelijktijdig zijn nieuwe verkoopkanaal op internet, waar naast draagbare muziekspelers, ook muziek, spelletjes en merchandising zullen zijn te verkrijgen. Met de wederopstanding hoopt de onderneming dat oude tijden gaan herleven. In de jaren tachtig bereikte ze haar hoogtepunt met de C64. Nog altijd geldt deze homecomputer met circa 30 miljoen exemplaren als de meeste verkochte computer ooit.

Dergelijke aantallen zijn nu niet meer haalbaar, zo erkent verkoopdirecteur G. Romijn van Commodore. Toch heeft hij goede hoop dat de nieuwe hardware zal aanslaan. Commodore beweert dat nog altijd 80 procent van de Nederlanders de merknaam kent. Wereldwijd werken nog miljoenen mensen met Commodore-apparatuur. Het is dan ook de bedoeling de producten wereldwijd af te zetten. Om dit te bewerkstelligen wordt volgens Romijn momenteel gesproken met grote ketens als Mediamarkt en Dixons.

Illustratief was dat Commodore zijn plannen ontvouwde in de Wisseloordstudio's in Hilversum, waar ooit bands als The Police en The Scorpions hun muziek opnamen. Op een nieuwe spelcomputer hoeft niet meer worden gerekend.

Om liefhebbers van de C64 tegemoet te komen, komt eind dit jaar wel een joystick met klassieke spelletjes als California Games en Impossible Mission op de markt. Deze joystick, gemodelleerd naar het exemplaar dat bij de C64 werd geleverd, is direct op de tv aan te sluiten en daarmee klaar voor gebruik. Ook komen er Commodore-spelletjes voor mobiele telefoons.

Tulip heeft met de productie van de nieuwe hardware weinig te maken. Het joystickconcept is ontwikkeld door het Britse Ironstone, terwijl de muziekspelers uit het Verre Oosten komen. Yeahronimo, dat in Nederland al allerlei sportevenementen via internet verspreidt, verzorgt de internetdistributie van een muziekcatalogus van 180.000 liedjes.

Alle partners hopen meevaren op de merknaam Commodore. De computerfabrikant ging in 1993 failliet nadat de verliezen te hoog waren opgelopen. Tulip kocht de boedel in 1997.

Kortom, niets dat met het oude C= van doen heeft.
En dan dacht je dat je na het Escom Commodore debacle (ik heb zelfs nog 'Commodore floppies' uit die tijd) alles al had gehad. :stupid

Tulip is gewoon een verzameling marketingmannetjes in dure pakken dat de goeie naam van Commodore nog eens wil uitwonen. Van die types die vroeger zelf een MSX hadden, of een Atari... :duivels:

Ik zeg: in de atlantisch oceaan gooien, die lui. Met een paar Commodore 64 power supplies om hun enkel gebonden.

zonde van de powersupplies... Maar zolang ze geen nieuwe SID's gaan maken ben ik bang dat t mij niet zo zal boeien... Tenslotte is de C64 en zijn (haar?) SID het typische Commodore-gevoel en aangezien ze daar op voort willen bouwen... Maarja, zo schijnt t niet helemaal te werken :bekdicht:

helaas.....het ziet er naar uit dat "commodore" niks leuks uit gaat brengen.

In dit bericht op tweakers valt te lezen dat ze oude merknamen gaan koppelen aan nieuwe, totaal andere, producten.
Zeer triest voorbeeld vind ik een mp3-speler met een HD van 20 GB luisterend naar de naam: VIC-20
VIC-20.......20 gig........vat u 'm ? :stupid

In dit bericht op tweakers valt te lezen dat ze oude merknamen gaan koppelen aan nieuwe, totaal andere, producten.

Zullen we dit verschijnsel neo-vintage noemen? :D

Ja geweldig.. dat is ook zo gunstig voor de zoekmachines.. Morgen zoek je op C64, krijg je een resultatenlijst met alleen maar donkerrode commodore onderbroeken in maatje 64..
zucht

Origineel geplaatst door gemmetje
helaas.....het ziet er naar uit dat "commodore" niks leuks uit gaat brengen.

Zeer triest voorbeeld vind ik een mp3-speler met een HD van 20 GB luisterend naar de naam: VIC-20
VIC-20.......20 gig........vat u 'm ? :stupid

Godverdomme zeg.

Ik vond die joystick wel OK,
het feit dat ze de merknaam
levend willen houden ook,
Nieuwe producten vind ik al minder,
maar als ze die ook nog eens de
naam VIC-20 geven en zo, dan rijzen
's mans haren wel volledig ten berge
zeg.

Kan er iemand die klojo's die dit bedenken
die link van die 3 verschillen geven?

Misschien kunnen we zo alsnog deze
plannen voorkomen en worden er enkelen
uitgeschakeld zeg...

Tsss. Zal wat worden bij google zeg.

:(

:(

:bekdicht:

ben eens benieuwd naar die nieuwe mp3-speler... NOT!

Waarom kunnen ze gewoon niet voor retro-gamers en ander onguur schorem
een c64 heruitbrengen, zo goed als het ding al bestond, maar dan uitgebreid met een HD van
100MB, een diskettestation en eventueel cdrom speler, de netgamersuitbreidingen standaard ingebouwd,
en dit allemaal in een uitvergroot toetsenbord?
Dat zou pas mooi zijn... een ouw beestje met de mogelijkheid om zeer uitgebreid je "nieuwe" spelletjes
op te slaan en zo meer... en in netwerk te gaan...

groetz

wolkie

VET zeg!!!!

ziet er echt wel ongelofelijk uit! en een zeer betaalbare prijs ook nog!!!
dit schopt kont van de "web-it C64" :)

en zelfs mogelijkheid om sids in te planten en zo...

dit is tenminste een product waar we verder mee kunnen :)

Ze zijn nu bezig om er een 32bit processor in te kunnen frotten... (je kunt er superveel verschillende processors in duwen (1 tegelijk))..
wel vet opzich ja.. heb er aan gedacht om zo'n ding te kopen alleen er is nog geen fatsoenlijk OS voor laat staan de software.. Meer wat voor de echte retronerds onder ons.. als ik C64-asm kon zou ik 'm gelijk kopen!! :-D

er bestaat al ergens een grafisch os voor de C64 dat op zo'n 5.25 floppy kan... je kan met dat os zelfs het net op dacht ik! (wordt geleverd bij retrogamer en netwerk uitbreiding voor de C64). Men zou dat dan toch lekker hierop moeten kunnen draaien, nee? ;)

Back