80's Synth?

Mike Rockmore

Ouwe rot
Hallo allemaal, its been a while :)

Keb een vraagje, ik zit al tijden te zoeken naar die typische lekkere 80's geluiden.. Nu heb ik het gevoel dat ik dat echt bij hardware moet gaan zoeken, maar nu dacht ik ik ga het eerst bij dit top forum met allemaal synthfreaks vragen...

Shit van Alan Braxe & Fred Falke allemaal met die lekkere 80's synths, het neigt imo zelfs naar doe maar soms, zijn er ook softsynths in deze trend? Voor zover heb ik nog niets kunnen vinden. Veel franse house producties maken gebruik van deze synths.. Als het niet in software is te vinden, denk dan eens mee voor mij (straks in het nieuwe huis, welke ouwe synths ik moet gaan aanschaffen, om deze lekkere geluiden in mijn producties te toveren?)

Heel Veel dank alvast!! 8o)

Groeten Mike *D

het maakt niet zoveel uit wat voor synth, et gaat meer om het uitmixen en het gebruik van effecten (phaser, flanger, chorus, compressor).

maar probeer voor de grap pro 53 van native instruments eens.

In deze remix van David Joseph (een nummer uit 83) kan je perfect qua geluiden en hun plaatsing in het gevoel komen van wat je zoal nodig hebt om een 80's sound te krijgen.
Feel the vibe, the groove, the spirit, the soul and tha Funk! =)

http://users.pandora.be/gorgymora

(en eigenlijk zou ik ook eens graag weten welke bakken hiervoor gebruikt zijn)

:mega:

Je hebt natuurlijk een hoop 80's pop waar synths juist best fantasieloos werden gebruikt. Geen filtersweeps, gewoon factory presets, dat soort spul.

Owja, pik voor de grap ook ergens iets dat een Aural Exciter nadoet op ;).

Origineel geplaatst door Yoozer
Je hebt natuurlijk een hoop 80's pop waar synths juist best fantasieloos werden gebruikt. Geen filtersweeps, gewoon factory presets, dat soort spul.

Das toch geweldig? Mijn Korg Poly zit vol met dat soort presets :)

Ik denk dat je gewoon moet zien welke bakken er destijds gemaakt zijn in een bepaalde periode, die zijn dan waarschijnlijk het meest gebruikt. Maar vergeet idd ook het randapparatuur niet dat ze destijds gebruikte om klanken dikwijls op te smukken. Ik geloof dat er zowel tape echo als tape delay nog volop in gebruik waren ook, VST geeft die ook dacht ik.

Voor het overige heeft dobre al de beste hint gegeven imo.

Maar als vb:
Ik zou ook bij god niet weten hoe men nu die nu-disco stringchord maakt die zo herkenbaar is en in die french toestanden dikwijls naar bovenkwam in veel nummers. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik me er nooit op toegelegd heb dit te maken. Ik denk dan ook dat je met elke bak alles kan maken als je wil. Maar er blijft altijd het karakter die bepaald of een bepaalde bak nu goed is voor pads,FX,Basslines, noises.... ook in vintage synth land.

analoog detune bij unison is da key
ik heb nog geen vsti gehoord die dat mooi doet
al moet ik zeggen dat het ook alweer een tijdgeleden is dat ik me daar in verdiept hebt

het moet wel kunnen dat wel ..

Origineel geplaatst door MadR
analoog detune bij unison is da key
ik heb nog geen vsti gehoord die dat mooi doet
al moet ik zeggen dat het ook alweer een tijdgeleden is dat ik me daar in verdiept hebt

het moet wel kunnen dat wel ..

Wat ik me afvraag... Zijn er ook hardware
Unison bakken, te gebruiken als effect, dus
een standalone bakje, niet op de synth geïntegreerd?

DIY stuff eventueel?

Kind regards, Axel

Oké wat kan ik hier uit opmaken?

1. In elke softsynth zitten "80's" synth geluiden als je maar lang genoeg aan knoppen draait?
2. er is geen specifieke softsynth die zich alleen op 80's geluiden toelegt? (Misschien een idee voor een producent?)
3. Als ik dan toch 80's geluiden uit presets ofzo wil moet ik bij de hardware gaan snuffelen? (maar waar moet ik dan naar kijken?)

Thnx 4 the reply's iig

Groeten Mike

ik zou in ieder geval niet diep in de buidel gaan tasten om een bepaalde geluid te creeeren, meestal kan het toch wel met de spullen die je hebt. gewoon ff flink zweten ;)

Er zal niemand eens vragen: 80's arrangement? << veel belangrijker dan welke bak

Alsof je met een 80's bak 80's muziek maakt :confused: maar als ik er een zou moeten noemen wordt het idd duidelijk een FM bak zoals de DX7. (software=FM7)

Noem maar eens wat kenmerken op van het arrangement van een jaren 80 nummer. Wat hoor je zoal?

die snare die in de galm verzuipt.. dat typische FM basgeluidje :) leg-basje noemen ze dat geloof ik
Zo'n FM belletje die de melodie/het thema inluidt van het nummer en meestal meedoet als het refrein begint
Haal een midi-file ergens vandaan van zo'n 80's nummer en check het arrangement en geluidgebruik

misschien is die Cult sampler een idee ? Zit vol met geluiden van samplers/synths die in de 80's volop werden gebruikt.

had die track die ik postte ook eens gepost op het vintagesynth forum
De meesten waren ervan overtuigd dat het idd de DX7 was
Een mens leert bij in zijn leven hè!:)

Ondertussen is die file wel verwijderd.

Je kan volgens mij natuurlijk met een andromeda of een jp8080 evengoed 80's muziek maken.
Maar een karakteristiek geluid vanuit de bron benader je het best door te weten van welke bron het komt. Anders moesten ze maar èèn soort synthesizer maken.
Je kan uiteraard wel met verschillende bakken veelal bijna dezelfde klank maken.
Maar het typische karakter liet toch toe dat ze zeiden, de DX7.

(zal misschien ook te maken gehad hebben, omdat vele producers ook aan de mode onderhevig zijn, zoals wij, en als er iets nieuws uitkomt ze dit kopen en ermee aan de slag gaan, rekening houdend dan met het jaartal van die productie. Dit kan in geval van twijfel in deze diagnose, soms wel helpen ;) )

Maar ze hebben toch maar mooi de DX200 uitgebracht, die qua FM bron krak dezelfde engine heeft als de DX7. Je kan zelfs editors gebruiken van de DX7 voor de DX200 en je kan zelfs de orginele patches ervan inladen!!! (DX200 is mischien beter te editeren op het toestel dan de DX7)

Dat zegt imo ook genoeg dat ze deze terug heruitbrengen.

By the way, klinkt zo'n FM7 softwarematig minderwaardig tegenover de echte bak?

Origineel geplaatst door Sander02
Er zal niemand eens vragen: 80's arrangement? << veel belangrijker dan welke bak

Alsof je met een 80's bak 80's muziek maakt :confused: maar als ik er een zou moeten noemen wordt het idd duidelijk een FM bak zoals de DX7. (software=FM7)

Noem maar eens wat kenmerken op van het arrangement van een jaren 80 nummer. Wat hoor je zoal?

die snare die in de galm verzuipt.. dat typische FM basgeluidje :) leg-basje noemen ze dat geloof ik
Zo'n FM belletje die de melodie/het thema inluidt van het nummer en meestal meedoet als het refrein begint
Haal een midi-file ergens vandaan van zo'n 80's nummer en check het arrangement en geluidgebruik

Ik ben niet echt op zoek naar het arrangement, ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Echt puur naar de sounds. House (gewoon dikke tr909 claps en hats erop mag, dus de trommels hoeven niet 80's te zijn) ik spits me meer op de 80's leads zowel als de 80's stabs... daaronder een dikke funky bassline bouwen dat is het idee eigenlijk..

Ik hoef niet nog een keer Toto muziek te maken :)

Re: 80's Synth?

Moogs,Prohets's, Oberheim's

Vroeger checkte ik altijd de hoezen van div.Funk/Disco producers.

Zag laatst op de hoes van kleeer dat ze voor de lp Intimateconection gebruik maakten van een Oberheim OBX-A.

En de sound van Kleeer klikt superrrr!!

Eumir Deodato

8)

Back