Barebone systeem

Rozegeur

Ingeburgerd
Hoi allemaal,

weten jullie af van barebone pc's die specifiek gericht zijn voor home recording? Ik vind er voor allerlei doeleinden, zoals gaming etc. maar voor muziek te maken niet ... eigenlijk raar. Als je dan gaat kijken wat giganten zoals Musicstore te bieden hebben, dat is toch ook geen vette. Wel goeie paketten in hun catalogus waar nearfield monitors etc. inzitten, maar ja, daar ben ik dus niet naar op zoek. Wil gewoon een basic pc waar ik toch nog zelf een geluidskaart kan bijsteken (tenzij ik een externe zou kopen ... maar daar ken ik niet veel van, latency moet in ieder geval 0 zijn)

Ik twijfel eigenlijk of ik niet voor een laptop zou gaan, vermits ik met live pa's zou willen beginnen (met Ablteton). heb mijn oog laten vallen op de SONY VAIO K115S (omdat die een dvd-schrijver heeft, sony duur is maar wel kwaliteit biedt).
Maar een compacte barebone zou ook wel goed zijn denk ik (voor mijn portefeuille!)

ik hoop dat 'k wat wegwijs(zer) wordt gemaakt.

doei :doei:

Een barebone is natuurlijk helegaar nergens specifiek voor gemaakt. Hoogstens middels wat fancy looks of 'features'.

Een tipje: als je een goeie barebone (dus: kast, moederboard, voeding) wilt, kan ik je van harte iets van Shuttle aanbevelen. Prima dingetjes. Moet je even slim uitzoeken welke precies (nogal een oerwoud...) gebaseerd op:
1) Welke processor? (Intel/AMD)
2) Welke chipset (vaak 2 a 3 keuzes, 2 alternatieven en wellicht nog wat uit de vorige generatie).

Voor de precieze invulling der onderdelen ben je bij dit Synthforum aan het verkeerde adres;
je kan beter bij computer-sites als www.tweakers.net even je lichtje opsteken. :eureka:

Dus: Barebone gewoon kopen bij een computerwinkel (welke? gebruik de Tweakers.net Pricewatch!).
Onderdelen erbij zoeken (evt. grafische kaart, harddisk, cd/dvd-brander) en ook bij zo'n winkel betrekken.
En dan: een goeie audiokaart vervolgens aanschaffen bij een muziekwinkel / internetwinkel. Niet (!) bij de computerboer.

In elkaar zetten (nog geen avondje werk) en draaien met die handel...
Oh, en latency 0? 0 wat? 0 ms? Lijkt me sterk... maar ja... Gewoon low latency is prima zat. ;)

njah, ik bedoelde niet strikt een barebone - een daw zeker :)

bedankt alvast!

een muziekpc is niks anders dan een basis-pc zonder al de overbodige sh*t. misschien wat stillere ventilatoren, 2 harde schijven, een XP versie zonder franjes, en een goede geluidskaart.

Allemaal dus dingen die je met je eigen recente pc kan IMHO

Kan deze discussie niet in tweakers gehouden worden ??
Over macs en muziek mag ook niet geluld worden....en dit gaat niet specifiek over synths.... !!

8o)

Over deze onderwerpen is namelijk ook al ontzettend veelgeschreven....GEBRUIK DE ZOEKFUNCTIE EENS !!!

Een web-site (forum) waar je veel info kunt vinden over goede combi's van chips, moederborden en aanverwanten is: www.audioforums.com

Verder zou ik je geen Sony aanraden, ik ken niet alle modelen maar weet wel dat ze (te) duur zijn voor wat je krijgt. Ze zien er mooi uit, dat is zeker, maar betere kwaliteit? Zo goed als elke fabrikant van laptop's is wel oke, het gaat niet om de merk naam, maar om de gebruikte componenten. Ga je de AMD route kan ik je de nVidia chipset aanraden. Ga je de intel route zou je even op het bovengenoemde web-site kijken. Iets in de trend van een Intel 865 chipset.
Voor audio/muziek bewerking is de chipset van groot belang, omdat deze verantwoordlijk is voor het verkeer tussen je CPU en je PCI slots, je USB en je IDE poorten. Zelf ben ik een AMD fan, maar heb ook een laptop met een intel Pentium 4, over het algemeen wordt Intel aangeraden omdat de grote software paketten hier meestal ook op ge-optimaliseerd zijn. Mijn laptop werkt ook lekker samen met m'n M-Audio Quattro, terwijl mijn AMD er een zooitje van maakt (dat is de schuld van de chipset, dit is een VIA en die raad ik je dus NIET aan :) )

Een pc die samengesteld is speciaal voor games is over het algemeen ook geschikt voor muziek. De eisen zijn eigenlijk het zelfde, snelle CPU, veel geheugen, snelle schijf. Goede samenwerking tussen de verschillende componenten. Voor muziek heb je alleen niet zo'n zware grafische kaart nodig....

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!

Origineel geplaatst door C-Code
Kan deze discussie niet in tweakers gehouden worden ??
Over macs en muziek mag ook niet geluld worden....en dit gaat niet specifiek over synths.... !!
8o)

Over deze onderwerpen is namelijk ook al ontzettend veelgeschreven....GEBRUIK DE ZOEKFUNCTIE EENS !!!

Hee C-Code, je was sneller dan dat ik was met mijn lange verhaal.
Mischien heeft hij toch wat aan de info. Verder is tweakers mischien niet de plek om met je vragen over audio naar toe te gaan. Dan kan Rozegeur beter ff www.audioforums.com checken! (gewoon een tip, probeer niet bet-wetend over te komen :) )

Groetjes!

Origineel geplaatst door C-Code
DUS !!!!! :

:slotje:

Bericht door een moderator:
Ik vind dit nog afdoende gaan over computers voor STUDIO gebruik.
Trouwens, zeuren om slotjes stellen wij niet echt op prijs.

Wat betreft de zoekfunctie heeft C-Code trouwens wel een punt... dus!

Er zijn diverse muziekzaken die barebones verkopen hoor.

I4 in eindhoven bijv verkoopt die dingen.

Zelf lijken ze me onhandig omdat ze niet uit te breiden zijn. (maar 1 PCI slot)

En als je met ruimte zit is een 19" kast wellicht ook handig voor je computer.
Ken bijv ook mensen die hun Mac op hun kant in een 19" rack hebben liggen.

toch bedankt allemaal
Heb wat verder gekeken op de search ... solly =(

in ieder geval, deze info vanop Audioforums leek me wel nuttig, ondanks vaag qua specificaties:

I've always had good luck with the Sony VAIO series laptops. I'm on my third, this one is also a PCG series, the FRV37. (P4, 2.8gz, 60 gig HD, 256meg memory, 15" screen, etc.) I use Samplitude 7, various external hard drives for multitrack recordings, and several AD/DA interfaces, including the MOTU 896 8 channel mic pre/firewire interface.

The specs sported by most new laptops are more than sufficient to handle live or studio music production. You just want to make sure it's rugged enough for "road" use, and feel comfortable with the manufacturers rep and service record. Sony is as good/bad as the rest of them, they WILL honor all warr service work, but they're not terribly warm and fuzzy with anything beyond that, and you'll probably never be able to speak with a tech in person if you have to send it in....sigh... (For all other problems, there's always the system restore disks.)

Unfortunately, the 5400 rpm speed of most laptop's internal HD's makes it a little slow for multiple high-def audio files. The good news is that most laptops now sport either USB2 or Firwire ports, so you can easily and cheaply buy 80, 120 or higher external HDs. You're better off going that route anyway; your data is safe that way as well, and you can always move it around from work station to work station. (Or even just retire the entire drive per project if the $$$ is there from your client).

A few other tips: Buy the screen warranty if you can at all afford it. (that's usually were most failures occur...or at least in mycase.)

Buy a second power supply. If you're moving yours around, you'll want to keep a spare with your live rig, and it'll reduce all the wear and tear on wrapping it up every time.

Buy a good case to lug it around: Targus, etc. Don't spare on this expense, you'll need it if you take it out on gigs.

Make sure it's got USB2 or Firewire portrs, & buy an external HD as mentioned above. It may sound ridiculous to buy even more storage space for a brand new machine, but trust me, you'll be glad you did. You can even save a few $$$ on the purchase price of the machine if you avoid the temptation to buy a hugh-ass internal HD.

Of course, 5400rpm will handle mixes bounced back INTO your internal HD for CD burning and data backup, but again, it's kinda pokey for anything more than 4 hi-def tracks at a time, and your wait-around times are longer.

Good luck; hope that helps get you started. I'm sure there are others here with even more experience.

Back