Wie gebruikt er een Oledscherm in de studio?

MacGyverGear

midi-life crisis
Wil een schermpje vervangen voor iets groters en zit nu eens te kijken of ik misschien een Oled versie neem. Heb laatst een laptop van Asus met een Oled scherm gekocht, erg tevreden / verbaasd over het scherm. Super goed leesbaar. Mijn vorige laptop had miniled.. maar lijkt toch stukken minder scherp.

Wat me een beetje tegenhoud is het inbranden.. maar geen idee of dat met nieuwere technologieën ook een probleem is.

Dan; er schijnen verschillende types te zijn. W oled / Qd oled / ??.. Ik hoorde iets over een probleem met kleuren die

Ik had al bijna deze gekocht.. Specificaties van Samsung Odyssey OLED G8 G85SD 34" Zilver - Tweakers maar ik check het toch eerst hier even.. Wellicht een beetje overkill, ik begrijp dat dit ding echt voor gaming is en pas echt tot zijn recht komt met een betere GPU. Totaal niet vergelijkbaar met een schermpje met statische gegevens zoals een DAW bv, waar je gewoon wilt dat alles goed leesbaar is. Anyway.. ben benieuwd naar jullie keuze. Waarom juist een Oled scherm, specifiek type, of waarom juist niet.
Thanx!! :mega:

Ik vind hier al een goeie uitleg over de types Oled. En een persoonlijke ervaring dat QD Oled iets minder goed leesbaar is.. https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/1e7a6b6/oled_vs_qdoled_vs_woled/
(edit: zie video van een test hieronder.. )
There is no "normal OLED", that just means that a display is using organic LEDs for light. There are different implementations, (WOLED, QD-OLED, AMOLED, Micro-OLED, etc...) with QD-OLED & WOLED being the only two for "big" displays like a monitor or a TV.

QD-OLED has better colors but gets a purple-ish tint in light, while WOLED doesn't. The subpixel layouts are also different and IMO WOLEDs subpixel layout makes text easier to read since there is no color fringing

Since OLED is organic (organic light emitting diode) it decays over time with use, if the decay is uneven then it can stick out which is what burn-in is. It's also cumulative/progressive, at first it'll only be noticeable in a test slide but then later on it might always be visible.

Laatst gewijzigd:
Lees op Coolblue positieve gebruikers verhalen over de Samsung Odyssey. Als je het geld kan missen zou ik het gewoon doen. Volgens mij zorgt een mega dikke video kaart, in combinatie met een game, er voor dat je het op de hoogste resolutie met maximaal detail kan spelen. Denk, wanneer je het alleen voor je DAW gebruikt je het verschil in een goedkope of peperdure video kaart niet gaat waarnemen.

Mijn vorige laptop had miniled.. maar lijkt toch stukken minder scherp.
Lijkt me dat het meer ligt aan de scherpte (dpi) van het scherm. Mijn MacBook heeft miniled, maar tekst is echt ragscherp. Ik zou daar in ieder geval niet de keuze van laten afhangen.
OLED heeft vooral betere zwartwaarden wat kan helpen als je in minder verlichte ruimtes werkt of beter contrast bij film en games wil.

Ik heb er geen verstand van, maar ik heb een qled tv, een oled monitor voor de pc, en voor de oled die ik nu heb had ik ook een oled.

Wat ik voornamelijk zie is dat nieuwer beter is. En niet per se oled, qled of whatever.
Mn oude oled monitor had minder mooi beeld dan mn nieuwe qled tv en mn nieuw(st)e oled monitor heeft weer mooier beeld dan mn qled tv... er zijn vast allemaal voordelen aan de een of de ander, maar de techniek staat niet stil op beeldscherm gebied en elke generatie is weer net iets mooier dan de vorige (allemaal 4k toestellen btw).
Als je het over scherpte bij het lezen hebt dan is een hoge resolutie waarschijnlijk belangrijker dan welke type o/q/w led je hebt?

Maar goed, dit is allemaal anekdotisch. Technisch heb ik er geen flauw benul van.

Ik zoek altijd iets binnen de bekendste merken (sony, samsung, LG) en pak nooit de goedkoopste of oudste modellen. En zo ben ik nog nooit teleurgesteld in elk geval. Elk scherm is mooier dan de vorige.
Meest recente aanschaf is trouwens een asus rog swift monitor (zoals het rog merkje al beetje verraad - voornamelijk met gaming in het achterhoofd :))

Nog een kleinigheidje over ultrawide (ik zag dat je een 21:9 scherm op t oog had). Dat is wel supervet voor muziek maken (ik had ooit een 32:9 - nog wijder scherm).
Lekker veel ruimte om te schuiven met windowtjes.
Voor gamen was t wel mooi ook, maar de resoluties werden niet altijd ondersteund door alle games. Bij sommige games was het ook onpraktisch om niet in 1 oogopslag je hele scherm te kunnen zien ;)

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik een Samsung Oddysey g9 49", zeer tevreden van. ik vind het handig als je in je DAW aan Editen bent. of je kan 2 a 3 tab schermen naast elkaar openen. Mixer van Daw zet ik nog wel steeds in een 2de aparte monitor. enige 2 nadelen die ik persoonlijk heb: soms kraakt de monitor,bedoel echt kraken op zijn eigen standaard dus, als je stil aan werken in buro bent is het soms verdschieten :-). en geen support voor Sony PS4 of PS5 qua 21:9 formaat

Lees op Coolblue positieve gebruikers verhalen over de Samsung Odyssey. Als je het geld kan missen zou ik het gewoon doen. Volgens mij zorgt een mega dikke video kaart, in combinatie met een game, er voor dat je het op de hoogste resolutie met maximaal detail kan spelen. Denk, wanneer je het alleen voor je DAW gebruikt je het verschil in een goedkope of peperdure video kaart niet gaat waarnemen.
Een goedkopere, met minder goede responstijd zou geen probleem zijn voor in een studio. Maar het hogere contrast, waar Oled in uitblinkt heb ik wel wat centjes voor over. Tenminste, het verschil van mijn nieuwe laptopje met de iets oudere is wel doorslaggevend voor mij. Waar ik vooral bang voor ben is het uitdoven van de ledjes (ook wel inbranden genoemd.. maar eigenlijk gewoon opbranden). Vooral in een situatie waar je voordurend eenzelfde beeld weergeeft, ipv een actiegame.

Lijkt me dat het meer ligt aan de scherpte (dpi) van het scherm. Mijn MacBook heeft miniled, maar tekst is echt ragscherp. Ik zou daar in ieder geval niet de keuze van laten afhangen.
OLED heeft vooral betere zwartwaarden wat kan helpen als je in minder verlichte ruimtes werkt of beter contrast bij film en games wil.
Ik heb deze laptop nuhttps://estore.asus.com/nl/90nb12e3-m008n0-asus-vivobook-s-16-oled-s5606.html
Had hiervoor een iets lagere resolutie idd.. ROG Zephyrus Duo 16 (2023) | Gaming Laptops|ROG - Republic of Gamers|ROG Global maar het kleine scherm had wel 4k horizontaal, en dat was best moeilijk leesbaar.. ook met grotere schaling..

Geen Oled omdat ik met touchscreens (27" en 22") werk, er is wel een 4k Oled touchscreen van LC-Power maar die is maar 15.6 inch.

Heb trouwens ook een 4k touchschermpje van 13". Schijnt een Samsung scherm is te zitten. Is ook Oled, en echt super goed leesbaar.. maar ook door de hoge resolutie wellicht..

Ik heb er geen verstand van, maar ik heb een qled tv, een oled monitor voor de pc, en voor de oled die ik nu heb had ik ook een oled.

Wat ik voornamelijk zie is dat nieuwer beter is. En niet per se oled, qled of whatever.
Mn oude oled monitor had minder mooi beeld dan mn nieuwe qled tv en mn nieuw(st)e oled monitor heeft weer mooier beeld dan mn qled tv... er zijn vast allemaal voordelen aan de een of de ander, maar de techniek staat niet stil op beeldscherm gebied en elke generatie is weer net iets mooier dan de vorige (allemaal 4k toestellen btw).
Als je het over scherpte bij het lezen hebt dan is een hoge resolutie waarschijnlijk belangrijker dan welke type o/q/w led je hebt?

Maar goed, dit is allemaal anekdotisch. Technisch heb ik er geen flauw benul van.

Ik zoek altijd iets binnen de bekendste merken (sony, samsung, LG) en pak nooit de goedkoopste of oudste modellen. En zo ben ik nog nooit teleurgesteld in elk geval. Elk scherm is mooier dan de vorige.
Meest recente aanschaf is trouwens een asus rog swift monitor (zoals het rog merkje al beetje verraad - voornamelijk met gaming in het achterhoofd :))

Nog een kleinigheidje over ultrawide (ik zag dat je een 21:9 scherm op t oog had). Dat is wel supervet voor muziek maken (ik had ooit een 32:9 - nog wijder scherm).
Lekker veel ruimte om te schuiven met windowtjes.
Voor gamen was t wel mooi ook, maar de resoluties werden niet altijd ondersteund door alle games. Bij sommige games was het ook onpraktisch om niet in 1 oogopslag je hele scherm te kunnen zien ;)
Ja, Oled is een stuk verbeterd de laatste paar jaar.. en het uitdoven van pixels lijkt ook iets minder te zijn door betere warmte afvoer...
Ik had idd bijna die 21:9 gekozen, maar was meer omdat dit een beetje de breedte heeft wat ik kwijt kan en een beetje impulsief als ik zomaar wat koop.. ben er ook niet zo heel erg mee bezig.. maar Oled valt gewoon op.. qua kleuren.. maar of het ook werkt in een studio??

Het scherm wat ik wil vervangen is een 24" normale IPS met 2550 pixels horizontaal van AOL. Ik heb nu als een test even 4k IPS scherm van LG neergezet (31.5") Die lijkt toch wat scherper.. en als ik de rekensom maak worden er meer pixels gebruikt per vierkante centimeter.. Een Oled is in dit formaat en 4k zit tussen de 1000 en 1500 euro.. ik ga er nog even over denken.. :)

Ik gebruik een Samsung Oddysey g9 49", zeer tevreden van. ik vind het handig als je in je DAW aan Editen bent. of je kan 2 a 3 tab schermen naast elkaar openen. Mixer van Daw zet ik nog wel steeds in een 2de aparte monitor. enige 2 nadelen die ik persoonlijk heb: soms kraakt de monitor,bedoel echt kraken op zijn eigen standaard dus, als je stil aan werken in buro bent is het soms verdschieten :-). en geen support voor Sony PS4 of PS5 qua 21:9 formaat
Thanks.. dat is de grotere grote broer.. jee hee.. mooi hoor.. :) Het kraken is misschien ook toe te wijden aan het wankelen?? Het is me nogal een breed opject op een betrekkelijk kleine voet in vergelijk..

Ik gebruik een groot scherm wat heel erg inbrand. Maar dat is maar voor vijf minuten.
Daarna is het weg en niet meer te zien. In tegenstelling tot die oude buis tv.`s. die zelfs in de uitstand nog zichtbaar ingebrand zijn. (spelautomaten vroeger)
Tijdelijk 'inbranden' bestaat niet, dat verschijnsel heet retentie, wat veroorzaakt wordt door traagheid bij het veranderen van het beeld. Inbranden is slijtage die niet meer terug te draaien is.

Tijdelijk 'inbranden' bestaat niet, dat verschijnsel heet retentie, wat veroorzaakt wordt door traagheid bij het veranderen van het beeld. Inbranden is slijtage die niet meer terug te draaien is.
Het duurt soms wel een half uur en wordt steeds minder tot het verdwijnd.
Het stoort me niet en is niet blijvend.`K ben er best tevreden mee Aldi scherm à €300 joekel groot.
Massa product.

Wil een schermpje vervangen voor iets groters en zit nu eens te kijken of ik misschien een Oled versie neem. Heb laatst een laptop van Asus met een Oled scherm gekocht, erg tevreden / verbaasd over het scherm. Super goed leesbaar. Mijn vorige laptop had miniled.. maar lijkt toch stukken minder scherp.

Wat me een beetje tegenhoud is het inbranden.. maar geen idee of dat met nieuwere technologieën ook een probleem is.

Dan; er schijnen verschillende types te zijn. W oled / Qd oled / ??.. Ik hoorde iets over een probleem met kleuren die

Ik had al bijna deze gekocht.. Specificaties van Samsung Odyssey OLED G8 G85SD 34" Zilver - Tweakers maar ik check het toch eerst hier even.. Wellicht een beetje overkill, ik begrijp dat dit ding echt voor gaming is en pas echt tot zijn recht komt met een betere GPU. Totaal niet vergelijkbaar met een schermpje met statische gegevens zoals een DAW bv, waar je gewoon wilt dat alles goed leesbaar is. Anyway.. ben benieuwd naar jullie keuze. Waarom juist een Oled scherm, specifiek type, of waarom juist niet.
Thanx!! :mega:
Even bij de MM langs en één uitzoeken door er naar te kijken.
De techniek staat niet stil en het is moeilijk te beoordelen o.b.v. specificaties.
Ik werk met veel plezier met 2x 25" FHD schermen van Samsung (volgens mij gewoon LED) en mijn laptopscherm.
(Vind ik eigenlijk net zo fijn als een mega duur curved scherm)
Reason past hier perfect bij. Rack op één scherm. Tijdlijn op de tweede en de mixer op die van de laptop.
4K is wel mooier en scherper, maar goed, ik zie alles nog prima op deze en de prijs was (3 jaar geleden) prima.
Verversingsfrequenties etc. zijn niet belangrijk voor een DAW :)

Voor films en/of (de meeste maar niet alle) games, en niets anders -> OLED
Voor al de rest -> geen OLED wegens inbranden (ondanks verbeteringen op meerdere vlakken, ja nog steeds)
Voor niet-muziekgerelateerde vragen zoals deze -> geen Synthforum :D

Ok .. check.

Ik las ook dat er technieken worden gebruikt die het inbranden zouden voorkomen.. dan worden stilstaand beeld.. (werd omschreven als 'watermerk' dacht ik) gedecteerd en minder scherp weergegeven.. Dat is niet echt wat je wilt met een DAW of een VST, als knoppen en tekst op een vaste plek staan.
Ik heb met de Asus Amuled op mijn laptop geen problemen met vervagen van tekst omdat het statisch beeld is.. is super bright.. maar niet alle Oled is zo super bright. Een Woled schijnt zelfs bij daglicht minder goed leesbaar te zijn..

Wat @Montfrooij zegt is wel een idee.. er zit hier een MM in de buurt.. maar het is (me) nu met BF veel te druk.. ik kijk wel ff.. geen haast.. :)

Wist het even helemaal niet meer en heb maar eens een 27" 4k scherm gekocht maar dan met touchfunctie, gewoon een IPS scherm. Dat inbranden is toch wel een dingetje.

Ik weet niet of er wat mis is met het scherm wat ik heb.. maar verticale beeldlijnen lijken soms wel een blauwe en rose gloed te hebben.. (zie video)
Ik dacht er na kennismaking van de 27" even aan om de 32" te kopen, in een DAW werkt het best lekker en de kleur verandering was me daar niet opgevallen.. Het is ook echt iets wat ik alleen op Synthforum zie (in de darkmode) en ik word er niet echt blij van geloof ik.. Ik had bijna die 32" gekocht maar stuur nu dit videootje eerst naar Alogic. Als dit een producteigenschap is, vooral niet kopen dit ding. Het is wel één van de weinige 4k touchversies.
@San-Pierre welke 27" touchscreen heb jij?

Ik heb een 4K touch laptop. Geen lijnen te zien hier.
Wel maar 16", dus niet als hoofdscherm voor mij.

Die lelijke moiré patronen komen door de iPhone, die zijn niet zichtbaar met het blote oog.

Waarom touch trouwens?
Ik zie er de meerwaarde niet echt van in voor DAW etc.
Beetje ongemakkelijk ook qua positie.
Het enige waar ik het voor gebruik is bladmuziek omslaan.

De Touch was een test. Maar hij kan niet plat genoeg met deze voet. Ik wilde nog een ander voet bestellen.. en dan een 32" erbij.. Maar toen had ik alleen wat getest met een DAW. (wat echt wel wat toevoegt overigens).. 1 hand op de monitor en de andere de edit functies selecteren.. zo arrangeer je in notime een heel ander arrangement.. een selectie maken, kopieren in een block, etc.. kan ook met de muis maar ik wilde eens kijken of ik deze workflow eigen kan maken. Nootjes editen in Ableton gaat wel makkelijker.

Dit is trouwens de voet: https://eu.alogic.co/cdn/shop/produ...tand_Left_3Qtr_1.webp?v=1692769704&width=1200

Maar dit merk Alogic wordt vaak gebruikt met Apple computers.. Ik weet niet wat je bedoeld met "Die lelijke moiré patronen komen door de iPhone". Je bedoeld dat ze daarop ook een beetje zichtbaar zijn? Dan is het misschien een bepaalde beeldtechniek. Ik zie ze op geen enkele andere monitor idd, behalve op dit ding. En ik die kleurverandering niet op de frontpage in Darkmode. En ook niet als mijn Gmail in darkmode open. Ik dacht eigenlijk dat darkmode ook het blauw licht wegfiltert.. aangezien je daar nogal hard op kan gaan als je na een avondje internet kijken op je bed ligt.. naast dat het de intensiteit veranderd door letters wit te maken en de achtergrond donker natuurlijk..

De Touch was een test. Maar hij kan niet plat genoeg met deze voet. Ik wilde nog een ander voet bestellen.. en dan een 32" erbij.. Maar toen had ik alleen wat getest met een DAW. (wat echt wel wat toevoegt overigens).. 1 hand op de monitor en de andere de edit functies selecteren.. zo arrangeer je in notime een heel ander arrangement.. een selectie maken, kopieren in een block, etc.. kan ook met de muis maar ik wilde eens kijken of ik deze workflow eigen kan maken. Nootjes editen in Ableton gaat wel makkelijker.
Ah, je gaat hem plat leggen.
Dat zou nog wel wat kunnen zijn denk ik. Maar in mijn huidige positie (70cm van m'n ogen) lijkt het me niet handig.
Ik gebruik het iig nooit voor de DAW, knopjes zijn te klein en de muis is net zo snel voor mij.
Maar idd, blokken slepen kan nog wel werken.
Dit is trouwens de voet: https://eu.alogic.co/cdn/shop/produ...tand_Left_3Qtr_1.webp?v=1692769704&width=1200

Maar dit merk Alogic wordt vaak gebruikt met Apple computers.. Ik weet niet wat je bedoeld met "Die lelijke moiré patronen komen door de iPhone".
Op mijn shorts zie je moiré, maar dat komt door de camera. Dat is niet zichtbaar met het blote oog.
Je bedoeld dat ze daarop ook een beetje zichtbaar zijn? Dan is het misschien een bepaalde beeldtechniek. Ik zie ze op geen enkele andere monitor idd, behalve op dit ding. En ik die kleurverandering niet op de frontpage in Darkmode. En ook niet als mijn Gmail in darkmode open. Ik dacht eigenlijk dat darkmode ook het blauw licht wegfiltert.. aangezien je daar nogal hard op kan gaan als je na een avondje internet kijken op je bed ligt.. naast dat het de intensiteit veranderd door letters wit te maken en de achtergrond donker natuurlijk..

Die lelijke moiré patronen komen door de iPhone, die zijn niet zichtbaar met het blote oog.

Op mijn shorts zie je moiré, maar dat komt door de camera. Dat is niet zichtbaar met het blote oog.
Ok.. maar camera of niet. Ik zie het al met het blote oog op dit ding. En juist op SF darkmode. Misschien een goede reden om niet meer op SF te gaan als ik met deze monitor werk en dan nog meer kan focussen op muziekmaken.. (:D) maar het baart me zorgen dat deze monitor dit rare kleureffect vertoond. Er zullen vast nog meer sites of misschien wel apps zijn waar het zich openbaart.. Voor nu even de 32" on hold. Alleen die voet halen..

Ok.. maar camera of niet. Ik zie het al met het blote oog op dit ding. En juist op SF darkmode. Misschien een goede reden om niet meer op SF te gaan als ik met deze monitor werk en dan nog meer kan focussen op muziekmaken.. (:D) maar het baart me zorgen dat deze monitor dit rare kleureffect vertoond. Er zullen vast nog meer sites of misschien wel apps zijn waar het zich openbaart.. Voor nu even de 32" on hold. Alleen die voet halen..
Ja, dit was ook meer mijn 'bewijs' dat ik er geen last van heb, maar dan moet je dus ff door de moire heen kijken.
Moire staat los van jouw probleem, maar ziet er een beetje lelijk uit op mijn filmpje.
Mijn touchscreen is echt ragscherp, geen lijntjes oid.
Dus dat vind ik wel bijzonder. (dat jij wel lijnen ziet)

Back