nieuwe jp8080/8000 sounds!

Er wordt door sommige mensen nogal zwart/wit gereageerd; natuurlijk tweak ik veel met m'n synths en maak ik zelf geluiden, maar als ik een prachtige sound hoor in een commercieel nummer dan kan ik me suf tweaken maar zal ik niet in een handomdraai (zoals hier beweerd wordt) precies tot 'die' sound komen. Logisch want een patch bestaat vaak uit honderden parameters.
Dus wat houdt mij tegen om een mooi JP-geluid te kopen? Deze discussie anders uitgedrukt: Ïk ga dat schilderij kopen"....."NEE! je gaat toch geen schilderij kopen als je zelf potten verf hebt staan!?"

Het is maar hoe je het bekijkt he.

sorry hoor, maar maak zelf eens presets
of ga jezelf eens een half jaar verdiepen in de materie die synthesis heet...

Moet dit nu echt ELKE keer opnieuw ?????

niet iedereen wil ,als ie een huis bouwd, zelf de bakstenen nog gaan bakken.

Als julie goed patches kunnen maken TOF!!! ik probeer ook af en toe wat paches te maken en soms klinkt het wel goed.
Maar er zijn gewoon mensen die sommige dingen beter kunnen ,en als die een boel lekkere patches gemaakt hebben en die te koop zetten, dan is daar toch niks mis mee ? Niet iedereen wil eerst 6 maand patches liggen maken voordat je aan de eigenlijke nummers begint.

Precies, ieder z'n lust cequ vak.
Je kunt het ook omdraaien; ik ben maar weinig knoppendraaiers tegen gekomen die ook goed konden produceren. En dan lopen de producers toch ook niet af te geven op deze synthliefhebbers dat ze niet (eens) in staat zijn om een fatsoenlijke productie in elkaar te draaien!?

Origineel geplaatst door Laurens O
ik zoek geen mot echt waar, maar wees eens origineel man. Is het te moeilijk om zelf een leuk geluidje in elkaar te knutselen

En wat deze quote betreft; ik hoor niets vernieuwends de laatste tijd op sounddesign gebied. Het zijn allemaal dezelfde sounds die steeds opnieuw gemaakt worden.
En als er dan een sound voorbij komt schuiven die we nog niet of deels nog niet kennen dan zittum dat eerder in het layeren met andere sounds of gebruik van dynamische processoren of effect apparatuur dan in de bron van de sound zelf.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Je kunt het ook omdraaien; ik ben maar weinig knoppendraaiers tegen gekomen die ook goed konden produceren. En dan lopen de producers toch ook niet af te geven op deze synthliefhebbers dat ze niet (eens) in staat zijn om een fatsoenlijke productie in elkaar te draaien!?

Voila, dat heb ik me ook al dikwijls afgevraagd. Dan hebben we het nog niet over alle randfacet synthgoeroes "a la" verzamelaars, knutselaars, techneutingen... met alle respect ze! Want "gods huis kent vele kamers" en het is imo een mooi geheel, zolang we mekaars waarden respecteren. Iedereen kan dan mekaar helpen en een extra graantje meepikken in zijn specialiteit. Toch plezant?

Ik denk dat ik die 64 patches ga boeken.

:W

?!

Wat heb je eraan om (goede) synths te hebben als je hem niet kan bedienen of geen nummer ermee KAN maken ???

Dat is net zoiets als een Ferrari hebben zonder rijbewijs ! :stupid

Origineel geplaatst door Bass
?!

Wat heb je eraan om (goede) synths te hebben als je hem niet kan bedienen of geen nummer ermee KAN maken ???

Dat is net zoiets als een Ferrari hebben zonder rijbewijs ! :stupid

Awel dat is het paradox nu net hè, de meesten die een Ferrari 'kunnen' kopen, kunnen niet met een auto rijden. En ik die een superstijl heb in het autorijden, kan het me niet permiteren :stupid ;)

We moeten er toch wel over eens zijn dat het behoorlijk leuk is om je eigen sound te maken. Ik denk wel dat een preset een goede basis kan zijn, maar ik kan de verleiding echt niet weerstaan om tenminste aan de cut-off en resonantie knop te draaien om te kijken wat er gebeurt........................ en dan natuurlijk even de envelopes optimaliseren en kijken of dat andere golfvormpje niet het geluid verbeterd en ach..... wat zou die LFO nu doen.

Ik moet eerlijk toegeven dat soms na veel gedraai ik er achter kwam dat de preset eigenlijk wel OK was.

tja, ik zou het jammer van de centen vinden om sounds te kopen. patches maken vind ik nu juist zo'n beetje de grootste lol. maar goed, ieder zijn ding. ik kan me het best voorstellen dat je geen zin hebt weken te zitten tweaken.

Origineel geplaatst door Triphonius Z
ik kan me het best voorstellen dat je geen zin hebt weken te zitten tweaken.

..waarom koopt men dan uberhaupt een synthesizer ?

Origineel geplaatst door Triphonius Z
tja, ik zou het jammer van de centen vinden om sounds te kopen. patches maken vind ik nu juist zo'n beetje de grootste lol. maar goed, ieder zijn ding. ik kan me het best voorstellen dat je geen zin hebt weken te zitten tweaken.

Akkoord, ieder zijn gedacht. De grootste lol is bij mij het geheel, het muziekstuk. Met als instrument een toestel dat synthetische geluiden produceert. Maar soms moet ik wel het gedult hebben er dat uit te krijgen dan wat ik wil hebben. Maar dat stoort me niet, al duurt het 3/4 dagen voor die patch top is. Soms op 5 minuten.
Maar anders:
Weet jij waar je uitkomt als je aan een nieuwe patch begint? Bedoel, heb je een idee wat je wil maken dan?

Op lekker met die knoppen geluiden kreeren.
Vind het ook een stuk leuker om met zelf gemaakte presets te werken dan met van die voorgebakken shit, en ik moet wel want er zijn nou een maal geen standaart HC presets.

Hoe werk jij dan? Eerst een 'Patch' vooraleer je begint muziek te maken?

(ik weet ook wel dat er in die 'bank' die daar te koop staat, de helft op 2 minuten zelf is gemaakt, maar er zitten er een paar bij die ik ook wel wil hebben)

Origineel geplaatst door Prophet
Hoe werk jij dan? Eerst een 'Patch' vooraleer je begint muziek te maken?

Nou in de gear die ik heb met knoppen(behalve mn JV1080) kies ik eender welke preset en na 2 draaien aan knoppen heb ik alweer een ander geluid...Ik kies nooit 1 op 1 presets...(behalve soms in mn 1080)

Vroeger deed ik dat ook, moet ik misschien ook maar weer eens proberen. Al is het maar voor de afwisseling.
We zouden dan misschien ooit ook eens een JP8080/8000 topic kunnen starten met zeer korte fragment MP3 clips van waar ieder zijn unieke patch eens komt laten te horen, leuk! :)

Back