Grooveboxen bedreigd met uitsterven door software alternatieven

fuse

Gepokt en gemazeld
Het moest er toch eens van komen.
Een hardware vs software discussie over grooveboxen.

mezelf
Na de aankondiging van Ableton Live 4 is ook dit een mogelijke doodssteek voor de bekende hardware grooveboxen en mpc's alike.

http://www.sonicbytes.com/est/est.htm

Origineel geplaatst door oozi
:gaap: not. nogal loze opmerking eigenlijk.

Als voorbeeld de software samplers die ernstige schade hebben toegebracht tot de verkoop van hardware samplers.
En vaak wordt hier toegegeven dat men toch liever met software samplers werkt wat natuurlijk een doorn in het oog van de hardware fanatiekelingen is.

Het argument van knoppen voelt toch lekkerder zal natuurlijk ook weer de revu passeren maar er zijn zoveel losse controllers uit tegenwoordig dat een argument als deze niet meer zo snel opgaat.

Misschien dat nu de software nog niet zo ver geevolueerd is dat het menige gebruikers over de streep kan halen maar de komende tijd zal nog interessant gaan worden qua ontwikkelingen.

Trouwens is een leuke variant de Roland SP808 of MV8000 waar ook een muis en een monitor/TFT aankan en het bijzonder veel op werken met software gevoel geeft.

Ik luister nog steeds platen, radio en af en toe lees ik een boek.

Zo zie ik het... Los daarvan is het natuurlijk wel zo dat de markt minder wordt en er dus waarschijnlijk minder van dit soort producten in de toekomst zullen komen...

Of is de technologie voortaan zo beschikbaar dat DIY projecten eindelijk een kans krijgen, zoals de rozzbox en de radikal?

Is Radikal een DIY dan?

Maar ehm..... die gast van ERA is ook een DIY project begonnen hoor.
Omdat Steinberg hun VST SDK gratis (!) beschikbaar stelt zijn er massa's DIY en ook vaak gratis VST dingetjes te vinden.

Zat zelf ook wel eens te dromen over een groovebox VST maar was te lui om het verder uit te werken.

Origineel geplaatst door fuse
Is Radikal een DIY dan?
Ik bedoel eigenlijk mensen die een synth maken, die het dan onder het mom van 'exlusief' op de markt brengen..

Radikal, MacBeth, Lasssence en alle modular bouwers.

Door het overvloedig gestrooi met softsynths ontstaat een wens naar het oude.

een "groefbox" heeft nog steeds de ultieme handson UI imho....... en het "alles in 1" aspect is ook een groot voordeel...ik kan bv een rm1x in bed of op de bank gebruiken....als ik met ableton live wil werken op een laptop moet er wel gelijk weer een midi controllertje bij om dezelfde handson UI te hebben...... denk wel dat het in de toekomst misschien een keer zinnig wordt om een "lege" groefbox hardware die puur als controller werkt te releasen....

Als je iets wilt waar je heel veel mee kunt maar eigenlijk niets in het bijzonder goed dan kun je anno 2004 beter Fruity Loops kopen bijvoorbeeld.

Ik denk dat apparatuur gericht op muzikanten en producers nog wel redelijk blijft verkopen, maar dat de apparatuur voor aspiranten zoals grooveboxen gewoon wat minder in de markt gaan liggen.

Ik heb een sterk deja-vu gevoel bij deze thread.. Hebben we over dit onderwerp niet al eens eerder tot in het oneindige lopen zemelen?

Buiten het feit dat studio hardware samplers/app gewoon 'andere' DA convertors hebben (vul zelf in beter/slechter) of een bepaalde 'jus' over de overall sound gieten is er zoals Olaf al zegt gewoon een goeie user interface...

RV

Origineel geplaatst door Arv
Ik heb een sterk deja-vu gevoel bij deze thread.. Hebben we over dit onderwerp niet al eens eerder tot in het oneindige lopen zemelen?
Mee eens. Wordt gewoon weer een hardware/software thread.
Ik denk zelf dat zolang er dingen als de nieuwe Electribe's komen, er ook behoefte blijft aan grooveboxen. Dat nu ineens de grooveboxen uitsterven is gelul. Dat roepen ze al sinds de eerste softsynth...

Origineel geplaatst door olafmol
denk wel dat het in de toekomst misschien een keer zinnig wordt om een "lege" groefbox hardware die puur als controller werkt te releasen....
Zie hier het concept waar tidal mee bezig is.... en hoe de schrittmacher (en G2) gebouwd zijn..

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Zie hier het concept waar tidal mee bezig is.... en hoe de schrittmacher (en G2) gebouwd zijn..

die tidal gasten zijn toch nederlands? is er ooit iets van hun echt op de markt gekomen?

Hardware vs software... Er is al veel over geleuterd vind ik.

Mijn mening is: het beste van twee werelden; een combinatie van hardware en software. Zo bijvoorbeeld een hardware synth met een leuke en uitgebreide editor voor op uw komputer. Akai heeft dat heel mooi gedaan vind ik met hun Z serie en Ak.sys. Krijg je met dat programma op je computer toch een mooi visueel beeld van wat er gaande is. En met de muis gaan priemelen is niet noodzakelijk; je kunt (en zou moeten) de controllers gebruiken.

Althans ja dat is mijn eigen mening.

Origineel geplaatst door Steven V
Hardware vs software... Er is al veel over geleuterd vind ik.

Mijn mening is: het beste van twee werelden; een combinatie van hardware en software. Zo bijvoorbeeld een hardware synth met een leuke en uitgebreide editor voor op uw komputer. Akai heeft dat heel mooi gedaan vind ik met hun Z serie en Ak.sys. Krijg je met dat programma op je computer toch een mooi visueel beeld van wat er gaande is. En met de muis gaan priemelen is niet noodzakelijk; je kunt (en zou moeten) de controllers gebruiken.

Althans ja dat is mijn eigen mening.
Daar kan ik me best goed in vinden. Zolang je maar niet afhankelijk bent van de editor...

Ik wacht nog altijd op de ultieme "mix" tussen hard en software groovebox, al moet ik zeggen dat de SP606 (Roland) goed op weg is.

om even m'n opmerking te onderbouwen:

laat ik ten eerste even melden dat ik over mijn aversie tegen de combinatie software/muziekmaken heen ben. zelf gebruik ik wel bijna uitsluitend hardware, maar afentoe een softsynthje d'r bij (om te sampelen o.i.d.) is best leuk. maar zoals al eerder in deze thread gezegd is mijn grootste motivatie om hardware te gebruiken de interface. een stepsequencer of analoge sequencer in hardware werkt voor mij gewoon lekkerder. knoppen drukken en draaien vindt ik zowiezo vele malen inspirerender dan muizen, en een midi-controller d'r aan hangen is mijns inziens dubbel werk; heb je 2 'dingen' om iets te doen dat ook door één gedaan zou kunnen worden. daarnaast is 'dedicated hardware' meestal specifiek voor één of twee taken ontworpen en gebouwd, met als logisch resultaat dat 't de dingen die 't moet doen beter doet dan een apparaat dat vanalles moet kunnen zoals dus een computer.
naast deze praktische argumenten vindt ik hardware en de (experimentele) mogelijkheden die 't biedt bijzonder inspirerend. ik kom zelf iig met hardware op ideeën waar ik anders niet op zou komen; routings, combinaties van effecten, 'foutjes' die toch erg leuk blijken te zijn, dat soort dingen. ik denk dat de bovenstaande argumenten voldoende zijn om de stelling te kunnen ontkrachten.
wat overigens bij mijzelf denk ik ook nog wel een rol speelt is dat ik met gitaar ben begonnen (okee eerst blokfluit ;)) en vroeger altijd in bandjes heb gespeeld, waardoor voor mij muziek maken een fysiek iets blijft, iets dat je met apparaten doet.

Wow, dat dat nog niet bestaat...een lege controller met 32 XOX knoppen voor softsynths.

32 XOX knoppen + wat draaiknoppen (stuk of 8) en misschien 8 sliders daarboven en bijvoorbeeld 4 mpc pads aan de zijkant....nooit aan gedacht eigenlijk.

Het voorbeeld aan het begin van de thread gaat niet helemaal op voor alle hardware.

Een sampler is global gezien software, een scherm(pje) en DA/AD conversie in een doos. Die doos staat/hangt in je studio. Je PC met sequencer (of hardware variant) stata in diezelfde studio. M.a.w. daar ga je niet zo snel mee wandelen.

Dan heb je een groovebox, een alles-in-één doos. Ook handig voor op schoot of als hardware sequencer on stage. Kan ook met ene laptop, maar dan heb je toch ook wel wat controllers nodig om je software prettig te kunnen bedienen.

Daarnaast wordt veel software gekraakt c.q. gejat gebruikt. Mensen die het af en toe gebruiken en er liever geen geld aan uit willen geven, hadden waarschijnlijk ook geen nieuwe groovebox gekocht. Of ze hadden er eentje van een junk moeten kunnen kopen. ;)

Ik heb van de week een Electribe SX gekocht. Een soort groovebox alleen dan met samples. Nu weet ik dat hetzelfde vast en zeker ook met een (gekraakt) software pakketje kan... maar ik vind dit toch echt wel fijner werken. Als ik dan wat leuke dingen gemaakt heb hang ik hem aan de PC en andere gear en kan ik de loops en geresample'de sounds gebruiken.

En nu zullen er zeker weer Hollanders zijn die zullen zeggen "dat kan ik met fruity floops en een laptop ook en dat is goedkoper"... (laptop kost ook geld)

Origineel geplaatst door D-mike-E

En nu zullen er zeker weer Hollanders zijn die zullen zeggen "dat kan ik met fruity floops en een laptop ook en dat is goedkoper"... (laptop kost ook geld)

Cracks zijn zo ingeburgerd,dat je vergeet te melden dan fruityloops ook geld kost.

Origineel geplaatst door dupla mechanic
Cracks zijn zo ingeburgerd,dat je vergeet te melden dan fruityloops ook geld kost.

Was ook bedoeld als cynische ondertoon ;)

Of is de technologie voortaan zo beschikbaar dat DIY projecten eindelijk een kans krijgen, zoals de rozzbox en de radikal?

Sorry dat ik het vraag, maar wat is een DIY?

(erg stom van mij, ik heb begin dit jaar zelf een RozzBox besteld...)

=)

Ik maak me er allemaal niet zo druk om.
Als software de zgn. strijd gaat winnen? Mij boeit 't niet: ik blijf lekker bij hardware, vind ik op dit moment voor mezelf gewoon 't fijnste.

Voordeel als software wint: hardware goedkoper.
Nadeel als software wint: weinig/minder nieuwe hardware.
Daar kan ik ook wel mee leven.

Vergelijkbare discussies

Back