Welke groovebox/synth bruikbaar met sample cd's?

bizar

Ingeburgerd
Hallo,

Om te beginnen ben niet zo'n kenner van allerhande hardware zoals de meesten hier. Ik ben reeds jaren bezig met muziek, dus ben ook geen nieuwkomer.

Nu vroeg ik me af welke groovebox/synth geschikt is om sounds van externe sample cd's in te laden die DIRECT bruikbaar zijn. Dit omwille van tijdsgebrek/geen interesse om zelf men eigen sounds te creëren of bewerken. Ik wil ook niet overschakelen naar software vermits ik liever alles hardwarematig bedien.

De yamaha rs7000 heeft deze optie, vermits er een externe cd-rom drive aangesloten wordt. Zijn er nog andere betaalbare alternatieven? Ik zou graag nieuwe sounds willen toevoegen aan men huidige opstelling, maar wil hier ook niet te veel voor betalen. Dus sample cd's bieden voor mij een relatief goedkope oplossing.

Alvast bedankt :okdan:

Btw, momenteel beschik ik over een Xp-30 (als controller), MC-505 & Novation Ks-rack.

Akai MPC2500, MPC5000. Roland MV8000/8800 slikt ze ook, als ik 't goed herinner. Da's nog redelijk recent.

Maar eigenlijk zijn sample-CDs niet zo hip meer. Tegenwoordig krijg je gewoon een zipje op je computer, dat pak je uit en dump je op een geheugenkaartje (kost niks) en dat mik je in de sampler; of je spreekt de sampler direct aan via USB. Sneller en makkelijker. Dus, dan krijg je gelijk meer opties: behalve bovenstaand ook nog Roland MC909, MC808, Electribe ESX1SD.

In het geval van de Akai kun je ook een harddisk inbouwen; dat gaat nog veel sneller, dan heb je de computer niet nodig. Ik heb zelf een MPC1000 gehad; niet duur meer, maar de pads en het hele pakket van de 2500 voelt vele malen beter aan.

Overigens gaan die sample CDs geen zier kosten, maar de groovebox is wel prijzig. Ben je nog van de oude school en vertik je computers te gebruiken, dan is bovenstaand je optie; anders zou ik eens serieus naar fxpansion Geist kijken (bootlading samples) of NI Maschine (ook makkelijk 2ehands op te pikken hier).

Thanks Yoozer voor de reply. Zal deze eens opzoeken en vergelijken met de RS7000. Weet niet of de RS handig werkt betreffende het inladen van samples van de externe cd-reader?

Btw, welke recent betaalbare samplers werken met USB en kunnen via geheugenkaartjes samples inladen?

een mpc 1000 is voor 400 euro tweedehands te vinden. Voor dit geld heb je echt geen beter prijs/kwaliteit alternatief. usb en geheugenslotje aanwezig. En 2 midi's in en uit. En 6 individuele outs. En een goede sequencer. Enz......

Bedankt voor de reply's!

Wat ik eigenlijk vergat te vermelden is dat ik nooit de interne sequencer van mijn syths/groovebox gebruik, maar alleen de sounds en effecten ervan. Grooveboxen zijn meestal plug/play en handig te bedienen, maar hoe zit het met de MPC 1000? Is er hier ergens op het forum een topic waarin ik meer te weten kom over de werking van dit ding?

En waar halen jullie de sounds vandaan die je nadien via USB of memorycard in je MPC kan laden?

Een MPC is echt zo ontzettend gemakkelijk dat je 'm op je schoot wil pakken en de hele dag wil jammen. Superleuk ding. Maar wat je nu eigenlijk zegt is weer wat anders - dus je wilt een betaalbare sampler die .wav files slikt? Da's wat lastiger, maar het kan ook, zeker nu de grotere hardware samplers 2ehands niks meer kosten. De Akai Z4/Z8/S5000/S6000 slikken allemaal zonder problemen .wav files en die Z4/Z8 leest zonder problemen van USB. Wordt wel niet zo vaak aangeboden als de S5K/S6K, welke overigens ook nog een speciale USB upgrade nodig hebben als ik 't goed herinner.

Geluiden? Van alles - ik heb een paar leuke collecties percussie (Driven Machine Drums, Wave Alchemy) en daar graaf je even in en mik je een subset van op een kaart zodat je zelf een drumkit samenstelt. Je laadt een ris samples in, je programmeert even gauw iets, en wisselt dan tussen samples om te kijken wat er past. Een basic 808 en 909 kitje is overal wel te krijgen en functioneert verdomd goed. Hoeft ook nog eens niks te kosten ook, genoeg mensen die hun x0x leeggesample'd hebben voor een paar knaken - zie http://www.goldbaby.co.nz/products.html

Hallo,

De yamaha rs7000 heeft deze optie, vermits er een externe cd-rom drive aangesloten wordt. Zijn er nog andere betaalbare alternatieven? Ik zou graag nieuwe sounds willen toevoegen aan men huidige opstelling, maar wil hier ook niet te veel voor betalen. Dus sample cd's bieden voor mij een relatief goedkope oplossing.

.

De RS7000 kan dit, standaard zit er een slot in waar je een geheugenkaart kan insteken (die kaartjes zijn stilaan wel zeldzaam aan't worden, maar doorgaans als je een RS7000 koopt, zit er wel eentje bij)
Externe schijf via SCSI kan ook, maar of het vlot werkt weet ik niet.

Probleem met RS7000 is dat samples inladen héél langzaam is, en als je je loops wil 'recyclen' om ze op een ander tempo af te spelen, duurt dat ook heel lang.

Beter is om 'one shot' samples te gebruiken en zelf je loops te maken, RS7000 is een zalige bak hiervoor en met de synth sounds die er inzitten kan je wel al wat (en er zitten ook al pakweg 1000tal korte sequences in die gebruik maken van de interne geluiden dus daar kan je al effe mee verder).

Om echt x maten loops in te laden zou ik eerder naar een MPC kijken (maar qua mogelijkheden om zelf loopjes te maken met de interne geluiden en FX die je makkelijk kan resamplen, vind ik de RS7000 echt aan de eenzame top, heb een MPC5000 en RS7000 dus kan wel vergelijken)

Back