[Böhm] Böhm-Expander Dynamic 4x9

JohnnyBusca

rocket scientist
Iemand ervaring met een Böhm-Expander Dynamic 4x9?

Er staat er eentje te koop en ik vraag me af wat ie kan.

t_boehm-4x9.jpg

specs:
The DE 4X9 is a 2 space rack mount synthesizer module designed in West Germany. A primarily additive synthesis instrument utilizing a phase modulation tone generator, the DE 4X9 features 495 internal sounds (198 programmable), 64 performance presets, 4 independent sound blocks - each with 9 voices and free assignment to individual midi channels, 36 note polyphony, fully multi-timbral with dynamic voice allocation, envelope / key and level scaling, simultaneous use of the 4 or 8 tone generators for each voice for up to 144 overall tone generators, 122 parameters for each preset, 6 polyphonic outputs, 32 character backlit display, built in chorus, and 2 midi in / 2 midi thru / 1 midi out.

Is phase modulation niet exact hetzelfde als FM synthese? Wat de casio VZ ook heeft.

Dan lijkt het me een 4 of 8 operator FM bak met een eigen geluid die al snel door z'n stemmen heen is bij intensief gebruik.

Casio gebruikt Phase Distortion (de CZ's). Maar het zal in ieder geval wel zoiets zijn...

Lijkt me niet echt interessant. Misschien als de prijs laag is.

Valt het op dat ik stijf van de caffeine rondloop? (tis ook bijna weekend)

Maar ik dacht dat bohm alleen maar van die keyboards a la schlager muziek maakte. Of is dit een van hun technische uitstapjes die totaal mislukt is? (Net zo als bij GEM met hun S2)

Het vreemde vind ik dat hij twee midi-in's heeft... En 6 uitgangen... En dat op een bak uit 1987..

Origineel geplaatst door fuse
Maar ik dacht dat bohm alleen maar van die keyboards a la schlager muziek maakte. Of is dit een van hun technische uitstapjes die totaal mislukt is? (Net zo als bij GEM met hun S2)

Een tijdje geleden hadden we ook een topic over Bohm drumcomputers.
En best wel wat interessante apparaten...

Bohm heeft ook een modular gemaakt.... Vergis je niet!

<table>
<tr>
<td>Böhm MD 800 Orgelexpander</td><td>Böhm Mischpult ProfiMix</td><tr><td>
800kl.JPG
</td><td>
profimixkl.JPG
</td></tr><tr><td colspan="2">Station one: http://people.a2000.nl/emulder/station1.htm</td></tr></table>

Het zal wel met m'n ontkenningsfase hebben te maken.
Ik heb nl ooit een Hohner PK120 gehad en die had dezelfde drukknoppen als die Bohm apparaten.
Gelukkig is het toen weer goed gekomen met een Kawai K1 :)

Volgens mij is het bedrijf Bohm gewoon niet op internet te vinden. Lijkt me onvoorstelbaar overigens.

phase modulation is qua klank precies hetzelfde als fm
alleen had yamaha een behoorlijk patent op fm, en moesten de concurenten overstappen op phase modulation, of in casio's geval phase distortion.

het lijkt mij inderdaad een soort van FM module
lekker uitgebreid wel, misschien heeft ie best geinige opties...
(bijvoorbeeld als je een carrier frequentie op 0 Hz instelt wordt ie een waveshaper voor de bovenliggende modulator, dat kan best gezellige geluiden opleveren die je zeker niet uit alle yamaha bakken kan toveren)

Back