mixer per se tegelijk met actieve monitors kopen?

ZERO1985

Stamgast
dag,

Ik vroeg me af; als ik een mixer koop, dan moet ik toch ook meteen actieve monitors kopen? (Dat was ik nl ook van plan) Of kan ik tijdelijk mijn ouwe ruisende versterker nog tussen de mixer en de 2 X 25 watt philips boxjes zetten? ;-)
Dit moet allemaal vervangen worden maar ik weet niet goed in welke volgorde. Het lijkt mij het handigst dat ik eerst een mixer koop en daar aan ga wennen, zodat ik later die monitors kan aanschaffen. Anders zit ik een hele tijd met gloednieuwe monitors, aangesloten op een ruisende versterker... (ik weet uberhaupt niet of dat kan)

Heeft iemand misschien een tip voor mij? Ik kan me zo voorstellen dat meerderen voor deze keus hebben gestaan.
groet,

daan

Ik heb het in zo gedaan. Had Hifi boxen/versterker en een Boss bx-16 mixer eerst. Toen ik overstapte naar een digitale mixer, ineens een set actieve monitors. Kwestie van in één keer die tafel en je muziek te goei af te stellen.

(ervaring komt pas later, maar dan heb je ineens "de tools" die je nodig hebt om te mixen. Met hifi speakers is dat af te raden. Maar je koopt ook beter ineens goei active monitors. Afhankelijk van je budget natuurlijk.)

Wat had je op het oog?

Als je t budget hebt om alles in 1 keer aan te schaffen zou ik dat doen. Anders eerst een mixer, dan kan je iig iets mixen. Of dat nou helemaal eerlijk klinkt op je boxen of niet.

Ikzelf mix ook nog steeds op hifi speakers. Gewoon omdat ik geen geld heb om monitoren te kopen.

tja...ik heb destijds eerst een mixer gekozen, omdat me dat belangrijker leer in n studio. Maar toen ik mijn monitors eenmaal had bleek dat ik hun nut ook nogal onderschat had. Het is dus een beetje een random keuze denk ik.

aha... maar...

aha... maar...

aha... maar je zet in de tijd dat je nog geen actieve monitors hebt dus eerst nog wel je ouwe versterker ertussen? Of dient de mixer dan meteen als versterker :confused:

groet,

daan

Je kunt je versterker er tussen houden. Verlooppluggen naar tulp om de mixer aan te sluiten.

Eerst gewoon een paar lompe speakers kopen en een dikke versteker en rammen maar.

Ik neem aan dat je een synth hebt, en die lekker wil laten schreeuwen.

Dat is niet zo slim omdat op je monitors te doen.

Mixer moet je zowieso als eerste aanschaffen.

Monitors kan later altijd nog.

Je kunt beter gelijk iets goeds aanschaffen.

(ps: goed = goed)

Zoals al eerder opgemerkt: als je budget 't toelaat kan je allebei tegelijk kopen. Maar van de 2 is de mixer toch 't handigst als je meer dan 1 synth ofzo hebt.

Ik heb ook nog geen actieve monitors op 't moment.

Maar zo is 't geen probleem, hoor: gear>>mixer>>versterker>>boxen.

Alleen in de gaten houden dat je versterker en boxen die je nu hebt niet al teveel synth-geweld aan zullen kunnen (neem ik aan).

En na verloop van tijd vervang je de versterker+boxer dan eventueel voor actieve monitors.

Er zijn combinaties zat.

bedankt voor alle reacties,

Het is inmiddels inderdaad zo dat ik met aansluitproblemen te kampen heb, vanwege het ontbreken van een mixer, maar zodra ik die heb; mn marantz versterker ruist best wel en de daarop aangesloten philips boxjes (2 x 25 watt) die kunnen al dat synthgeweld niet altijd aan... Bijvoorbeeld bij het aanhouden van pads, te schelle toontjes etc. gaat ie een beetje 'knetteren'.
Maar terwijl ik dit zit te tiepen...;{ zit ik te denken; misschien zijn de afstellingen van mijn volumes niet juist:
Nu staat de versterker op driekwart, mn keyboard meestal iets over de helft, mn synth op één kwart en mn mc303 ook zoiets.

Moet ik eigenlijk niet op alle apparaten het volume voluit zetten en de versterker bijvoorbeeld op een kwart? (Ik kan het nu niet proberen t is een beetje laat daarvoor );) maar klopt dit in theorie een beetje?

bvd,
groet,

daan

Origineel geplaatst door ZERO1985
Moet ik eigenlijk niet op alle apparaten het volume voluit zetten en de versterker bijvoorbeeld op een kwart?

Jep, da's de juiste manier. Zul je in principe veel minder last hebben van ruis en interferentie. Want een sterker signaal in je kabel (synth naar versterker) zal resulteren in minder duidelijk aanwezige interferentie en ruis. Het valt natuurlijk een beetje af te wachten in hoeverre dat in jou geval zal gaan verbeteren.

Ik ga trouwens na de vakantiejob (morgen begin ik eraan jochei) óók het noodzakelijke halen: mixer en monitoren, maar óók een keyboard want zelfs dat heb ik nog niet :P

Ehm...om maar ff met de deur in huis te vallen. Ik ben zelf ook een leek op dit gebied, en ben nog zoekende naar (actieve) monitors. Ik kan het misschien verkeerd begrijpen, maar wat wordt hiermee bedoeld:

Origineel geplaatst door ELectronic SKIL
Ik neem aan dat je een synth hebt, en die lekker wil laten schreeuwen.

Dat is niet zo slim omdat op je monitors te doen.

Waar zijn die dingen anders voor? Ff de muziek laten knallen op een track die je zojuist heb gemaakt, dat mag de buurt dan toch wel ff horen? :D

Alvast bedankt!

Lijkt mij ook niet echt een probleem, hoor. Je hoort vanzelf wel als ie te hard staat.
Maar over (kleine) P.A. is 't natuurlijk leuker knallen! :D

Zeker.

Als je de boel wil laten knallen en je doet dat op je (kleine) Monitors dan zul
je gelijk al een klote gevoel krijgen omdat je bang bent je peperdure monitors op te blazen.

En dat werkt niet lkkr als je creatief bezig bent met je gear.
1 keer de resonance iets te hoog en de cuttoff omlaag en je bent al in het cruciale gebied (laag).
Terwijl dat voor het gehoor (persoonlijk) lkkr klinkt.
Dan baal je dat je heel de tijd op je monitors moet letten of het lichje niet gaat branden.
Met een paar grote woofers zul je hiermee niet zo snel problemen ondervinden.

Nu kun je denken dan koop ik grotere monitors, maar vaak zijn die te groot voor in een homestudio, en
gaat het effect van je monitor naar de knoppen door de reflecties die mekaar tegemoed komen.
Vooral het laag. (is wel wat aan te doen door het geluid zo te sturen zodat ze niet op het zelfde pad terug komen).

Dus middelgrote monitors voor het mixen, en een paar lompe speakers voor het maken van een
vette sweep, en al het ander geklooi op de synth.

Hoewel goede monitors in verhouding meer aan kunnen dan hi fi speakers.

Maar ja de duurdere hi fi speakers kunnen ook langer continue op hoog niveau knallen als de goedkoperen.

En dan is het zo dat je weer gelijjk ook in dezelfde prijsklasse valt als de zogehete monitors.

Dus conclussie: Degelijke mixer + Grote/niet al te dure hifi + Redelijk goede monitors; grote afhankelijk van je Room size.

En dan nu wat voor mixer zal ik kopen? Threath...

Ps: Houd er wel rekening mee dat het laag "vaak" op kleinere monitors niet goed refereert.
Maar je kunt wel leren om ermee om te gaan door vaak je creaties op verschillende sound sets
te controleren.
Grotere Monitors kunnen nauwkeuriger bass weergeven dan kleinere systemen.
Dus het is een beetje passen en meten.

Ja je kunt niet alles hebben in je "Homestudio"

Laatst gewijzigd:
Ehm...om maar ff met de deur in huis te vallen. Ik ben zelf ook een leek op dit gebied, en ben nog zoekende naar (actieve) monitors. Ik kan het misschien verkeerd begrijpen, maar wat wordt hiermee bedoeld:

actieve monitor zijn monitors met ingbouwde versterkers. Dit heeft het voordeel dat je versterkers en je monitors perfect op elkaar ingespeeld zijn

kun je actieve monitors dan direct op je mixer aansluiten of moet je hem zoals andere speakers met gewone draad in je versterker pluggen?

Zoals maxx al zei: actieve monitors hebben ingebouwde versterkers. Die plug je dan meestal rechtstreeks in je mengtafel, meestal op de monitor uitgang. Die heeft vaak een eigen volume regeling, zodat je daar het volume van je monitors op kunt regelen (die hebben nl. alleen eindversterkers en geen of een hele rudimentaire volumeregeling).

Origineel geplaatst door Hazes
Zoals maxx al zei: actieve monitors hebben ingebouwde versterkers. Die plug je dan meestal rechtstreeks in je mengtafel, meestal op de monitor uitgang. Die heeft vaak een eigen volume regeling, zodat je daar het volume van je monitors op kunt regelen (die hebben nl. alleen eindversterkers en geen of een hele rudimentaire volumeregeling).

Voordeel daarvan is dan ook dat de versterker op de speakers is "aangepast"

Wel geinig dat iedereen altijd wel aan z'n peperdure monitors denkt maar niet aan z'n onvervangbare trommelvliezen :smeris:

Waarom moet 't nou altijd hard? Hard klinkt alles goed.
Je moet 't gewoon op een menselijk volume bewerken, dan hoor je alles veel beter.

Origineel geplaatst door AxiMaxi
Wel geinig dat iedereen altijd wel aan z'n peperdure monitors denkt maar niet aan z'n onvervangbare trommelvliezen :smeris:

Waarom moet 't nou altijd hard? Hard klinkt alles goed.
Je moet 't gewoon op een menselijk volume bewerken, dan hoor je alles veel beter.

:halleluja

idd een h oog wattage monitoren heeft weinig nut... als je 40 watt hebt komt daar zeker wel geluid uit... plus het is beter voor je portemonnee...

Is dit de moment om te zeggen dat ik een paar Tannoy Reveal Active monitors te koop heb ? Of krijg ik nu een standje vd moderators vanwege verkeerde forum :duivels:

Back