Brainwave Generator - Werkt het?

Triphonius Z

naar het westen...
Er zijn al twee threads over dit topic, maar aangezien daar vanalles door elkaar loopt, even een nieuw draadje over de discussie die ik persoonlijk het interessantst vindt.

Waar gaat het over? Over het volgende programma:

Brainwave Generator

Op basis van een specifiek soort audio-stimulatie beweren de makers van dit programma dat je hersengolven kunt opwekken die je in een bepaalde toestand brengen (slaperig, geconcentreerd, noem maar op). Er wordt beweerd dat dit alles wetenschappelijk onderbouwd is, maar referenties naar goed uitgevoerde studies ontbreken.

Ik zeg: eerst zien, dan geloven. Zoals in meerdere posts geopperd is berust evt werking van dit programma met name op het placebo-effect. Je denkt dat het werkt, daarom werkt het. Ik zou graag zien dat de werking van dit programma eens op een fatsoenlijke manier getest werd, zodat we het kunnen hebben over feiten in plaats van beweringen.

Ik stel daarom het volgende voor: we doen een experiment waarbij we gaan kijken of

a) BWGEN er inderdaad voor zorgt dat er meer EEG activiteit komt in een bepaalde frequentieband (dus bepaalde hersengolven opwekt simpel gezegd)
b) BWGEN je ook in een bepaalde toestand brengt als je vantevoren NIET weet hoe je je moet voelen
c) visuele stimulatie (wat ook bepaalde frequentiebanden in het EEG boost) ook tot veranderde bewustzijnstoestanden leidt.

Een dergelijk experiment hoeft niet al te veel tijd te kosten, en kan gewoon op een verloren middagje worden uitgevoerd op mijn werk. Ik doe nl. onderzoek naar het verschil tussen bewuste en onbewuste processen en de hersenen aan de UvA.

Overigens, dit laatste verklaart meteen waarom ik zo'n hekel heb aan dergelijke pseudowetenschappelijke mumbo-jumbo. Er is zo vreselijk veel geneuzel over linker/rechter hersenhelft verschillen, onbewuste toestanden, neurolinguistische meuk, noem maar op. Bijna nergens vind je echt goed onderbouwde experimenten om te testen of iets echt werkt. Dus vandaar...

btw: beloning voor deelname valt te regelen. 7 euro per uur. Of pp-punten, als je toevallig 1e jaars psychologie aan de UvA bent.

Er is wel wat onderzoek naar geweest i.c.m lichttherapie:
http://www.psychologenpraktijk.nl/site/ave.shtml

Op http://www.hemi-medi.nl/ wordt wel over een geslaagde EEG proef (met geluid) gesproken maar volgens mij gaat het hier om maar 1 proefpersoon.

Ik ben benieuwd naar de uitslag van je onderzoek :)

Ik denk wel dat het placebo effect een grote rol speelt. Dat zou je idd kunnen meten door met 3 groepen te testen.Een groep die van niets weet, een groep bij wie het niets doet en een groep die meent dat er resultaat is.

Werkt het? De link in iedergeval niet ;)

Re: Brainwave Generator - Werkt het?

Origineel geplaatst door Triphonius Z

Ik stel daarom het volgende voor: we doen een experiment waarbij we gaan kijken of

a) BWGEN er inderdaad voor zorgt dat er meer EEG activiteit komt in een bepaalde frequentieband (dus bepaalde hersengolven opwekt simpel gezegd)
b) BWGEN je ook in een bepaalde toestand brengt als je vantevoren NIET weet hoe je je moet voelen
c) visuele stimulatie (wat ook bepaalde frequentiebanden in het EEG boost) ook tot veranderde bewustzijnstoestanden leidt.

Is het niet beter om te randomiseren tussen mensen die geluid horen via de koptelefoon die de vermeende BWGEN-reacties oproepen en andere NIET-werkende geluidsgolven.
Deze mesen zou je dan een geleidende schaal moeten laten invullen over hun gemoedstoestand (met e.v.t. een vragenlijst)
Daarbij is het eigenlijk noodzakelijk dat ook JIJ niet weet in welke geluidsgolvengroep de proefpersoon zit.(om bias etc. te voorkomen)

Dubbelblind is absoluut essentieel ja. Dus ik moet ook niet weten hoe de pp zich moet gaan voelen, helemaal mee eens. Maar het is best een aardig projectje. Ik denk dat ik er maar eens een student op ga zetten.

En idd is het randomiseren van de condities ook een prima idee. Ik zat te denken aan het volgende: je gebruikt tien presets of zo met beschreven effect. In conditie 1 krijg je vooraf de correcte beschrijving. In conditie 2 gebruik je dezelfde presets, maar geef je een andere beschrijving. Zo kun je laten zien dat dezelfde fysieke stimulus een ander effect oproept als je een andere beschrijving geeft. Of juist niet natuurlijk.

Laatst gewijzigd:
je gebruikt tien presets of zo met beschreven effect. In conditie 1 krijg je vooraf de correcte beschrijving. In conditie 2 gebruik je dezelfde presets, maar geef je een andere beschrijving. Zo kun je laten zien dat dezelfde fysieke stimulus een ander effect oproept als je een andere beschrijving geeft. Of juist niet natuurlijk.

Het lijkt me dat je dan meer de mate van suggestie onderzoekt bij de uitvoering van het experiment.
Is het niet interessanter dat je onderzoekt of de theorie opgaat dat je met een bepaald stimulatie een volgens de theorie geldende emotie oproept ofwel EEG-veranderingen.
Dus twee groepen met dezelfde instructie waarbij de stimulus anders is. Eentje die wel en niet zou moeten werken.

Net als bijvoorbeeld bij het onderzoeken van medicijnen op een bepaalde werking. Als je twee dezelfde groepen dezelfde dosis van een stof geeft maar wel in twee verschillende kleuren, weet je wel iets over de mate van placebo maar nog steeds niet zo veel over de werking van het eigenlijke medicijn.

Ik ook wel......Het probleem is echter dat ik ERG ver van de UvA woon (zo'n kleine 200km schat ik)

Uhm... ik ben niet zo'n fan van dat soort sites. Nergens links naar gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek. De site van ons lab kun je hier vinden:

www.cognitiveneuroscience.nl

met name de oratie van Victor (klik op prof. dr. V.A.F. Lamme en dan op 'News') is leuk om te lezen als je dit soort onderwerpen interessant vindt.

Ohja, ik ben Jacob, mocht je wat willen lezen over mijn onderzoek...

Even tussendoor:

Zomaar een raar idee: stel, ik neem EEG dat veel alfa-ritme bevat, en ik speel dat vervolgens weer af. Zou dat niet hetzelfde effect moeten hebben op de luisteraar als die binaural beats op 10 Hz?

Ik zeg: eerst zien, dan geloven. Zoals in meerdere posts geopperd is berust evt werking van dit programma met name op het placebo-effect. Je denkt dat het werkt, daarom werkt het. Ik zou graag zien dat de werking van dit programma eens op een fatsoenlijke manier getest werd, zodat we het kunnen hebben over feiten in plaats van beweringen.

Interessant!
We hebben het hier over "het grijze gebeid".
Dat bedoel ik letterlijk. :P

Het interessante aan deze wetenschap is, dat het precies op het grensgebied ligt van wetenschap vs spiritualiteit.
Mij lijkt het zeer boeiend om te zien óf er wetenschappelijke bewijzen gevonden kunnen worden die deze theorie onderstreept.

Mijn eigen idee is dat deze techniek wel degelijk effect heeft, maar ik ben sceptisch of dit direct door de binaural beats komt. Het zal een combinatie zijn van de psychoacoustische uitwerking van de binauralbeats, de constante (ritmische) herhalingen (die je soieso in trance brengen), het feit dat de geluidsgolven je effectief van de omgeving afschermen, en je dus beter laten concentreren en natuurlijk het placebo effect. Dat laatste vind ik een interessante. Want ik begrijp toch goed dat het placebo effect wel degelijk een effect is, en nogsteeds één van grote de mysteries van ons brein is?

Anyway, de enige manier om het uit te vinden is om het te onderzoeken! Ik ben benieuwd ;)
Grts
max

Update: ik ben net even aan het zoeken geslagen, en er is zowaar onderzoek gedaan naar binaural beats! In een gerandomiseerd experiment blijken proefpersonen beter te presteren op een vigilantie-taakje als ze beta-beats horen dan wanneer ze theta-beats horen. De proefpersoon wist dus niet of hij beta of theta hoorde in dit experiment. De effecten waren niet zo heel groot, maar toch. Overtuigend EEG onderzoek heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik zoek verder...

De referentie:

Lane JD, Kasian SJ, Owens JE, Marsh GR.
Binaural auditory beats affect vigilance performance and mood.
Physiol Behav. 1998 Jan;63(2):249-52.

Time for brainwaves!

Time for brainwaves!

Wat mij betreft wel! Potentiele deelnemers kunnen zich melden bij mij:

j.jolij@uva.nl

Laten we gewoon een keer in de kroeg tegenover de afdeling Psychologie afspreken en de details doornemen. Eventuele resultaten zullen gepost worden in deze thread.

Re: Time for brainwaves!

Re: Time for brainwaves!

Wat mij betreft wel! Potentiele deelnemers kunnen zich melden bij mij:

j.jolij@uva.nl

Laten we gewoon een keer in de kroeg tegenover de afdeling Psychologie afspreken en de details doornemen. Eventuele resultaten zullen gepost worden in deze thread.

neem niet aan dat er alcohol genuttigd word dan aangezien je daarmee de hersenen uiteraard beinvloed...

overigens over alcohol zag ik laatst nog een test op NGC. de deelnemers dronken mix drankjes waarvan ze dachtgen dat er 40% alcohol oid. in zat. Niemand kon over de streep lopen terwijl ze allemaal gewoon nuchter waren... het placebo effect dus weer?

bedacht me net dat ik had gepost in de verkeerde thread: hier de eerste resultaten met de BrainWave Generator (jaar na dato, maar helaas, zo gaat dat in de wetenschap...)

Weer eens ff een oud threadje omhoog halen... ik heb dit nu eindelijk uitgetest met EEG-apparatuur om te testen of je hersenactiviteit ook echt verandert door deze Brainwave Generator. We hebben gekeken of je een toename zag van snellere hersenritmes als je de 'beta'-patches liet horen (die een sneller hersenritme zouden bewerkstelligen, en daardoor een alertere toestand), en een afname bij de 'delta'-patches, die je hersenritme juist zouden vertragen en je relaxed zouden moeten maken.

Het voorlopige resultaat: nada. Er was geen enkel verschil tussen beide patches, maar ook niet tussen geluid MET binaural beats en hetzelfde geluid zonder binaural beats wat betreft snelheid van hersenritmes. In alle gevallen was het alfa-ritme, een hersenritme rond 10 Hz, het allersterkst aanwezig. En dat is volstrekt normaal voor een proefpersoon die voor zich uit zit te kijken en verder weinig doet. Kleine fluctuaties in de beta en delta band waren niet significant, en als er al wat te zien was dan was er meer delta-activiteit bij de beta-patches.

Dit neemt echter niet weg dat wel gerapporteerd is dat binaural beats een effect hebben op concentratie, maar dat is alleen gedragsmatig. In hersenactiviteit heb ik vooralsnog niets kunnen vinden. We gaan echter door met dit onderzoek. Verdere resultaten zal ik hier posten.

En dat is volstrekt normaal voor een proefpersoon die voor zich uit zit te kijken en verder weinig doet.

Is het niet de bedoeling dat de proefpersoon zich volledig probeert te ontspannen tijdens het luisteren?
Ga je het onderzoek trouwens ook publiceren?
Lijkt me wel interessant.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de reactie van de maker van het programmatje...

Back