mn vorige post was meer als een jaar geleden al zie ik nu
ik heb de kaart heel lang in de kast gehad..... omdat ik dacht dat er iets verrot was .... en ik was druk met andere hobbies bezig dus t had voor mij geen haast ... totdat de garantie er bijna opzat .... ben ik toch maar eens wat met dat ding gaan doen ....en weer tot de conclusie gekomen dat er iets niet deugde .... heb toen de emu kaart terug gestuurd naar Thomann (waar ze trouwens mn pakketje waren kwijt geraakt .... flink flippen maar dat is weer een ander verhaal) ... afijn .... ik krijg weer een pakketje terug ... en had precies t zelfde probleem! ik weer flippen en thomann voor gigantische prutsers uitgemaakt ..... eerst mn pakket kwijt raken ... daarna de zelfde verrotte kaart weer terug sturen .... heb ik weer mn kaart terug gestuurd ... kompleet nieuwe doos terug gekregen deze keer zodat ik zeker wist dat dit een nieuwe was ..... en ja hoor .... alweer t zelfde probleem! 1 kanaal links of rechts deed t veel zachter als de andere .....de eerste keer had ik t op de outs .... de 2e keer ook .... en nu zat t probleem op de ins ... nu begon ik toch sterk te twijfelen ..... heb weer alle kabels dubbel gechecked en andere kabels gebruikt .... mn mixer dubbel gechecked (je weet namelijk maar nooit met behringer) .... alles leek ok ....nog maar eens de unofficial emu forums gechecked ... en zelfs meerdere malen om hulp gevraagd .... wat me opviel achteraf was dat zelfs emu niet wist wat er aan de hand was ..
heb meerdere problemen van andere users bekeken en al hun oplossingen op papier gezet .... en dat alles in 1 keer geprobeerd ....rare dingen als fader helemaal naar links en dan naar rechts in de patchmix doen .. en nog een zooi andere dingen in de patchmix waarvan ik niet meer weet wat .... en ja hoor op een gegeven moment deed ie t! eindelijk stereo met een even links/rechts .... dus conclusie ... een serieus domme bug in de drivers o.i.d. waar zelfs emu mij geen antwoord op kon geven toen ze mn probleem hoorde .....
eindelijk kon ik eens serieus aan de gang..
dit is met name de reden dat ik de laatste tijd weer zo aktief ben en vooral mn gear lust weer is opgewekt, nu ik in hoge kwaliteit mn gear kan opnemen en samplen, was er echt stront ziek geworden van die k*t kaart en had emu vervloekt
nu ik een tijdje met emulator x werk wil ik eigenlijk niks anders meer ....
hier mijn persoonlijke plus en min punten
+
geluid is super! soms als ik iets opneem en ik speel t later af moet ik echt ff checken of ik niet per ongeluk mn hardware afspeel ... omdat ik soms echt geen verschil hoor in opname kwaliteit en mn ''live'' synths
moet er wel bijzeggen dat ik hiervoor dus een audigy gewend was .... maar een betere geluidskwaliteit als dit kan ik me amper voorstellen ... gebruik trouwens een emu1212m waarvan ik weet dat de converters van de M beter zijn als de andere emu kaarten zonder M .. dus hoe de geluidskwaliteit van emulator X is op andere emu kaarten weet ik niet ...
een sample laden en live afspelen in een softsampler en vervolgens met VST effect plugins bewerken en daarna routen naar hardware filters en fx is een genot ... in tegenstelling ben je bij een hardware sampler toch meer aan je interne effecten en/of duurdere hardware effecten gebonden wil je live tijdens t afspelen een zooi effecten over je samples heen gooien nu zou je dit misschien zou je t zelfde kunnen doen bij hardware samplers maar lang niet zo simpel als dat t met een soft sampler gaat ... je zal iig een hoop moeten routen lijkt me ..
dus je heb een groot voordeel dat je bij een softsampler voor weinig geld een hele zooi effecten kan gebruiken
geen gekloot met samples overzetten of converten geen gekloot met scsi aansluitingen op je pc etc.
zeer bruikbare filters
adsr instellingen kun je bpm sync doen ....
veel van deze pluspunten gelden voor alle softsamplers al is t geluid uit emulator x onovertroffen vergeleken andere softsamplers ....
kan vast nog wel meer plus punten bedenken maar ik wil mn post gaan afronden
- punten
geen sample preview ... als je vreemde samples gaat inladen zit ik er altijd bij met winamp om eerst de sample te luisteren voordat ik m import ....
blijf me toch altijd afvragen hoe een hardware emu sampler nu precies klinkt .... en of de klank volgens sommige inderdaad warmer en dieper is .....
ik gebruik emulator x eigenlijk alleen voor kicks en percussie ... en soms wat opvulling ..... wat ik bij sommige softsamplers gemerkt heb is bijv. dat als je kicks o.i.d. extreem laat rollen dat er clickjes boven op komen .......
baal eigenlijk dat ik niet gelijk de emu studio versie had gekozen ... ik moet nu namelijk mn emu1212m gaan uitbreiden aangezien ik emulator x als onafhankelijke soft sampler ga gebruiken zodat ik m kan routen naar mn hardware zonder gelijk de hele main bus mee te nemen...
kortom
Emulator x - Aanrader! vooral als je een nieuwe geluidskaart nodig heb... en je was al van plan een emu kaart te kopen, zou je wel gek zijn als je niet voor een emulator X combo zou gaan ..... btw de bijgeleverde sample banks vond ik weinig aan .... maar ze klonken zeker niet slecht voor hun genre ...
hoop dat iemand wat aan deze mini review had.... al was ie natuurlijk wel erg subjectief