vertraging, en niet zo'n beetje ook

Heine

Passief toetsenist
Lieden,

na jaren redelijk inactief te zijn geweest met mijn speeltjes probeer ik de draad weer op te pakken.
ik wil mijn notebook inzetten bij mijn setje en heb daar een midisport usb interface voor aangeschaft.
aansluiten was een makkie, en in no time leek het allemaal leuk te werken.
Maar, als ik bijvoorbeeld cubase opstart, en op recording zet, dan zie ik de nootjes die ik intik ruim anderhalve seconde later pas op het scherm verschijnen.
Ik heb nog even snel wat rondgekeken bij midi-in en midi-out instellingen, maar werd daar niet veel wijzer van.
Meer dan een rd600 piano via de interface op mijn notebook was het op dat moment niet.
het notebook is een amd 2400 geval, dus aan die snelheid mankeert niets.
ik vrees dat het in de instellingen ligt in het notebook qua midi-verkeer.
ik kan me nog uit de windows95 tijd herinneren dat windows toen een soort midi-manager had, die bepaalde waar de midi-informatie vandaan kwam en waar het naar toe ging.
dat zie ik onder XP niet, of ik kijk niet goed genoeg.
Ik krijg de indruk dat de rest van de wereld met vergelijkbare spullen zonder vertraging kan werken, dus ik zal wel iets verkeerd hebben gedaan.
Weet een van jullie de oplossing ?

Alvast bedankt voor de reactie.

Peter

Ik denk dat er hier gewoon sprake is van delay (ofwel bekand staand als latency)
Om met een redelijke snelheid te kunnen communiceren heb je een geluidskaart nodig die ASIO-drivers ondersteunt.
Kijk even naar je Asio-instellingen (ergens bij eigenschapp in cubase bijvoorbeeld)om te kijken of je je latency kunt aanpassen.

Welke geluidskaart heb je in je notebook?

Dat die noten pas na anderhalve seconde op je scherm komen heeft niks met ASIO instellingen te maken.
ASIO regelt de Audio-Stream-IN-OUT vandaar ASIO...
Dit zou wel het geval kunnen zijn als dit probleem zich voordeed met bijv het opnemen van de audio van de piano, of met het real-time bespelen van een VSTi of andere softsynth. Maar dit is slechts wat midi-data.
Wat er wel aan de hand is weet ik niet. Maar het zou aan de usb midi interface kunnen liggen. Hij hoort de gespeelde noten van de rd600 piano normaal meteen te lezen en te registreren in je sequencer.

Origineel geplaatst door RezonatoR

Dit zou wel het geval kunnen zijn als dit probleem zich voordeed met bijv het opnemen van de audio van de piano, of met het real-time bespelen van een VSTi of andere softsynth. Maar dit is slechts wat midi-data.

Je hebt gelijk. Ik ging er automatisch van uit dat er met VSTi's gewerkt werd. De midi-data zou inderdaad direct moeten verschijnen mits er geen VSTi mee aangestuurd wordt.

Origineel geplaatst door Alpha1
Je hebt gelijk. Ik ging er automatisch van uit dat er met VSTi's gewerkt werd. De midi-data zou inderdaad direct moeten verschijnen mits er geen VSTi mee aangestuurd wordt.

idd...maar dan nog...midi data hoort meteen te verschijnen. Ook al wordt er een VSTi mee bespeeld. Het is evenveel of misschien nog minder data dan een toetsenbord dat lettertjes inklopt in een tekstverwerker.

Aan topicstarter>Is het een probleem dat de mididata iets later op je beeld verschijnt? De vraag is of of je sequencer meteen de data doortuurt naar de midi-out en zonder hoorbare vertraging je rd600 met midi data voedt. Wat maakt het nou uit dat die nootjes wat later verschijnen... als de timing maar goed is van de midi-in naar midi-out. Dus dat is niet helemaal duidelijk voor me. :confused:

Origineel geplaatst door RezonatoR
idd...maar dan nog...midi data hoort meteen te verschijnen. Ook al wordt er een VSTi mee bespeeld. Het is evenveel of misschien nog minder data dan een toetsenbord dat lettertjes inklopt in een tekstverwerker.

hmmm, maar met mijn oude creative SBlive kon ik vroeger wel direct de noten inspelen als ik de interne synthesizer gebruikte, maar als ik een plugin (VSTi) selecteerde, noteerde het in cubase ook altijd de noten te laat (welke gelijk waren met de latency)

omdat mijn laatste poging alweer van een dikke week geleden is, weet ik de details niet meer precies.
wat wel opviel was dat cubase vrolijk begon op te nemen, en begon met een fijne anderhalve seconde niets.
Als je vervolgens luisterend naar track 1 track 2 wilde opnemen, werd de midi-informatie voor track 2 weer vrolijk een end later pas vastgelegd. timing fijn knudde, dus.
ik herinner me wel dat ik in die midi instellingen ergens de kreet emulatie tegenkwam. klinkt mij als een mogelijke vertraging in de oren. misschien is het het handigst als ik met noodboek en midi-interface op een rustige dag feedback in wandel en een van de lokale boys eens lastig ga vallen.
ik denk dat de oplossing een fluitje van een cent is, maar je moet het maar net weten.

peter

Origineel geplaatst door Heine

ik herinner me wel dat ik in die midi instellingen ergens de kreet emulatie tegenkwam. klinkt mij als een mogelijke vertraging in de oren.

peter

zou inderdaad wel die %^&*%$ geëmuleerde midi poorten kunnen zijn, als je die gebruikt leidt dat inderdaad vaak (maar niet altijd) tot vertragingen bij het opnemen. Probeer eens het volgende:

in een subdirectory van Cubase sx (heet volgens mij Midi port enabler) staat als het goed is een bestandje wat heet "ignorereportfilter". Verplaats dat 1 nivo hoger (dus naar de Cubase SX hoofdmap) en start dan Cubase opnieuw op. Als het goed is heb je dan tussen je midi devices ook poorten staan zonder (emulated) er achter. Die moet je dan gebruiken.

Volgens mij is het met pakketten die -zowel audio als midi gebruiken- zo dat de MIDI gegevens aan de clock van je soundcard worden gesynchroniseert. Het gevolg is dat je midi data dus ook onderhevig is aan de latency van je geluidskaart.

Ik heb dit zowel met Fruityloops als met renoise getest. Zodra ik de 'buffer length' van m'n soundcard omhoog schroef, komt ook mijn midi data later aan! Das dus ook het verkeer van mijn midikeyboard (via m'n midisport) naar m'n hardware modules!

Dan zijn de drivers van de meeste onboard audiochips in laptops niet je-van-het, en op mijn laptop kom ik met de standaard drivers niet lager 80ms. Erg beroerd dus. Hier valt iets aan te doen : na het installeren van asio4all haal ik met redelijk gemak 3ms.

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

Als je wilt testen of het bovenstaande inderdaad je probleem is, dan zou ik gewoon eens je geluidskaart -uitschakelen- : of je vertelt windows dat je geen geluidskaart meer hebt, of je disabled hem gewoon in cubase (kies maar wat je het makkelijkst vind). Je schakelt dan effectief het audio-gedeelte uit, en cubase kan dan niet meer aan je soundcard synchroniseren en zal dan de interne (en latency-loze) clock van je PC moeten gebruiken. In deze situatie zou alles zonder meer goed moeten werken en zou je MIDI data perfect real-time op je scherm moeten verschijnen! Zo niet, dan is er echt wat vaags aan de hand, of zit je probleem inderdaad in die ge-emuleerde midi poorten.

Ik heb geen cubase, maar vroeger heb ik wel eens een versie 'getest'. Ik kan me herinneren dat ik naast die geemuleerde poorten ook gewoon de daadwerkelijke, niet ge-emuleerde poorten kon kiezen. Loop gewoon eens door je setup heen..

En anders...zou ik het ook niet weten :D

Welke versie van Cubase gebruik je? Er zijn heel veel problemen met midi en eerdere versies van Cubase SX, Als het goed is moet het met de laatste versie van SX2 allemaal goed gaan. En probeer inderdaad die geemuleerde porten te verweideren. Kijk anders eens op www.cubase.net, daar kun je ook en hoop oplossingen vinden.

suc6

Origineel geplaatst door RpW
in een subdirectory van Cubase sx (heet volgens mij Midi port enabler) staat als het goed is een bestandje wat heet "ignorereportfilter". Verplaats dat 1 nivo hoger (dus naar de Cubase SX hoofdmap) en start dan Cubase opnieuw op. Als het goed is heb je dan tussen je midi devices ook poorten staan zonder (emulated) er achter. Die moet je dan gebruiken.

dit is volgens mij ook inderdaad de oplossing voor het probleem van Heine.
dus de -emulated- poorten gewoon uitzetten!

Yep!!

Yep!!

Ik heb dat probleem ook gehad..

Net zoals LoFiye ontdekte ik dat op dezelfde manier ...
En enkele jaren daarvoor als nerdje ,gewoon je local off /on ,juist zetten ik kreeg toen ook een behoorlijke vertraging ,omdat het signaal loopte.(Ha!Ha!),maar goed........sorry wist toen niet beter!

:dubbel:

Ik heb een paar maanden in de interface gelezen dat er op hun cd een asio driver zat waarmee je dus ook lage latency kon krijgen als je geen "goede " geluidskaart had

Het was nummer 78 en de driver heet asio4all
Ik weet niet of hij echt werkt, volgens interface konden ze op hun laptop een latency van 10 ms dacht ik maar pin me er niet op vast.
Omdat ik zelf al een redelijke geluidkaart heb(terratec 24/96) en dus inprincipe geen losse asio driver nodig heb

Ik zie dat ik weer niet gelezen heb en deze optie al dooe iemand anders is aan gedragen :S

al dat 'gezeur' over geluidskaarten heeft niet zoveel met de oorspronkelijke post te maken, sinds ik op cubase sx 2.0.35 zit heb ik exact hetzelfde probleem. ignore reportfilter helpt niets bij mij
use time stamp setting helpt ook niets. Tot nu toe weet niemand echt een oplossing, ook niet op de originele cubase forums. ik vind het een erg vreemd probleem wat volgens mij alleen voorkomt in sx 2.0.35. deze versie is ook niet meer te downloaden vanaf de update site van steinberg, ik ga binnenkort weer terug naar 2.0.33, daar werkte het in mijn setup wel goed mee.

ik heb het geprobeerd met 3 geluidskaarten:
- creatiave audigy 2
- tascam us428
- creamware pulsar ii

bij alle 3 heb ik hetzelfde gedrag.

Back