Phase distortion thread

- -

Ouwe rot
ik zat gisteren ff op mijn casio cz2000s te rammen.

echt vet bakkie, kan erg mooie klanken maken, vooral bassen, erg analoog .
ie wordt welleens vergleken met FM synths, maar dat vind ik totaal geen verglijking.
er zijn ook nog curieuze modellen op de markt gebracht oa de cz230 of zo.

dus vandaar de deze thread, pleur er alles in over Phase distortion.

Ik heb ooit een Casio VZ8M gekocht, ik dacht dat het de grote was maar...het was de kleine..
damn het programmeren was echt zum :r ..

Snel weer weggedaan :)

programeren op de CZ2000s is zeer goed te doen. niet te veel submenu's.

Ik heb bij CZ's continu het Windows gevoel, je mag nooit daar komen waar het zich werkelijk afspeelt maar je wordt bezig gehouden met menu's waar 1 parameter inwendig 3 dingen bedient.

Een soort vage DCO DCF DCA structuur x2 met een digitale ringmod er achter, terwijl het eigenlijk om een soort FM-synthese gaat. OK, je hebt sneller resultaat als met Yamaha FM's, maar uiteindelijk kom je ook niet zo diep met programmeren.

Volgens mij is het namelijk eerder een struktuur met een aantal modulatoren, waarmee rudimentaire golfvormen als blokgolven, zaagtanden etcetera worden opgewekt, en de modulatieintensiteit die wordt geregeld door de DCW, die zich voordoet als een soort DCF. Als je de DCW dicht laat gaan hoor je namelijk nog een vrij harde sinusgrondtoon, terwijl het bij een DCF veel zachter zou zijn. Alleen de DCA doet eigenlijk wat hij doet voorkomen.

Dit is trouwens een hele interessante page over CZ PD:

http://homepage.mac.com/synth_seal/html/cz1.html

Via bepaalde SysEx code zijn dus veel meer dingen te bereiken dan via het frontpanel gaat!

ja gelezen, ik ga natuurlijk niet zo diep in die synthese maar in feite bedoel je hetzelfde als met de Yamaha ys100/ys200/dx200

die zijn ook niet volledig te editen. vaak merk ik dit bij de dx200 dat als je de enveloppe parameters verandert dat de hele sounds lichtelijk uit hun verband raken doordat er andere paramters mee verschuiven.

Heb een poosje een CZ5000 gehad. erg dunne klank, geen filters. snel op uit gekeken. ook het ontbreken van een dataslider maakt het programmeren niet echt tot een feest vond ik. gammel gebouwd ook nog eens, begrijp niet waaom mensen zo enthousiast over dit ding zijn.

Back