New Wave Synthesisten

Lurch

Stamgast
Beste mensen,

ik speel sinds kort toetsen in een New Wave geinspireerde band (denk aan vroege Cure, Joy Division, de sombere New Order nummers). Nu ben ik wat gear uit die tijd (late jaren 70 tot begin jaren 800) aan het verzamelen om eventueel bij optredens/opnames te gebruiken. Ik heb inmiddels een Juno 6, Poly 800, CS20m, Solina String machine, een digitale piano en een orgel. Ik ben op zoek naar toetsenisten die in een vergelijkbare band spelen en het leuk vinden om tips/ervaringen uit te wisselen.

Groet van Lars

Ik ben van dezelfde generatie als de bands die je noemt, en speelde begin 80's ook in een new wave band.

Mijn advies: hou het simpel. Speel zoveel mogelijk met één hand, (spelen met twee konden we niet) zodat je ruimte geeft aan gitaar en bas. Luister goed naar 'Atmosphere' van Joy Division. Daarin zit alles wat je weten moet over 80's new wave.

Ik ben van origine ook een new wave toetsenist. Ik ben het wel eens met " keep it simple", New Wave kenmerk zich door de sfeer van de geluiden, simpele akoorden, sequence partijten etc. Qua instrumenten gebruiken ze begin jaren '80 Oberheims, SC prophets, Jupiters etc, maar ik gebruik ze niet om verschillende redenen:

- oude analoge synths kunnen gevoelig zijn voor warmte (tuning) en storingen
- beperkte poyfonie, niet multi-timbraal
- beperkte midi mogelijkheden

Kortom, ik vind ze relatief duur voor wat ze te bieden hebben (hoewel ik graag een Ovbverheim OBX-A zou hebben).

In plaats daaarvan gebruik ik voor de New Wave souds de EMU Vintage Keys (goede resonant filters) en de Nord Lead 3 (warm en veelzijdig). Dat is bv de reden dat ik de NL3 nooit zal wegdoen als een van de weinige synths die ik ooit heb gehad. Ik bedoel, een Triton (ik heb er zelf 1) of Motif, heel gaaf voor piano's hoor maar de specifieke New Wave sounds die ik bv uit de NL3 tover zijn niet simpel na te maken op dat soort synths. De EMU Vintage Keys bevalt mij ook uitstekend (kost niet veel), daar heb ik hele goede imitaties van Oberheims en Prophets mee kunnen maken.

Ik probeer eigenlijk (qua synths) alles zoveel mogelijk authentiek en dus analoog te houden, alhoewel ik wel nog een NL wil proberen. Qua onbetrouwbaarheid heb je wel gelijk, maar dat is de gok die je neemt. Bepaalde dingen zijn nou eenmaal niet digitaal na te bootsen (met name het leslie-effect dan). Ik speel bijna alles over m'n lesliebox om het levendiger te laten klinken. De opnames die we gaan maken in het najaar zullen ook zoveel mogelijk met analoge apparatuur gemaakt worden. We zijn trouwens nog op zoek naar een (hobby- geld is er dus niet) producer die het geheel een lekker wave-sausje mee wil geven.

groet van lars

je kan het nog altijd zelf doen dat producen, wat truucjes van je favoriete platen jatten (veel reverb op de snare, delay op de zang etc.) en gewoon creatief zijn, dat waren ze toen ook.

Simplicity is the key... Doet me denken aan een aflevering van Southpark...
Kleine darkthinkers op het podium... Simpel maar doeltreffend... Square leads
zijn echt killer... Hoor de bijlage...

Groetjes,

Axel

Attachments

• sp.mp3
    333,9 KB · Bekeken: 109
Zat van de week die mix van Trash te luisteren.
En veel van die muziek is de startpunt geweest van die britse bandjes die die sound overnamen en er hun eigen ding mee gingen doen. Vince Clark, vroege Depeche Mode en Yazoo bijv.
Dat lijkt allemaal gejat van die soul/electro achtige sound.

Maar synths van die tijd en met name de middel klasse is nu voor een habbekrats te vinden.
(Zal maar niet zeggen dat ik ook nog een DW8000 te koop heb staan ;) )

Velen daarvan zijn hybride synths. En het is misschiel leuk om ze allemaal te scoren maar dan krijg je denk ik wel snel teveel overlap. En modules is dan misschien ook wel handiger.
Maar als je tegenpolen op gaat zoeken is misschien wel het handigste.
Bijv een Oberheim en een Casio phase distortion bijv.
En als er jaren 70ies cijfers op staan zit je meestal wel goed. (Jupiter/SH101/Teisco)

Probeer eens.........

Probeer eens.........

ook naar de albums van DEVO of SPARKS te luisteren kom je ook erg ver mee.....:okdan:

Je kan ook moderne synths gebruiken hoor. Luister maar eens naar moderne New Wave, en dan bedoel ik niet die bandwagon-jumpers na het succes van Interpol en The Faint, maar naar diegenen die er gewoon mee doorgegaan zijn na de jaren 80. Die hebben gewoon nieuwe gear gekocht, in plaats van nostalgisch te zijn. Wat namen:

Project Pitchfork
Mesh
De/vision
Iris
VNV Nation
Covenant
Seabound
Der Prager Handgriff
Deine Lakaien
Mind.in.a.box
The Frozen Autumn
Diary of Dreams
Diorama

Allemaal Wave band met een moderne sound. Wave maak je namelijk niet door de synths die je gebruikt, maar door de effecten! En daarvan is de reverb natuurlijk het belangrijkste. :)

Ow ja? Reverb?
Natuurlijk! ;)

Trouwens over nieuwe synths met 'vintage' feel dan moet ik metteen aan ION en Andromeda denken. Als je die hebt kun je zo'n beetje alle vintage dingen wel in de berging laten staan.
Misschien nog een M5 om het af te maken. :D

tip
luister ook eens naar productie,s van rupert hine (heeft een aantal solo platen gemaakt)en produceerde oa the fixx
en thomas dolby!

wat een geweldige timing....deze draad is omhooggeschopt net op het moment dat ik voor het eerst ben wezen meerepeteren met een nieuwe band in den haag!
(met vorige band in groningen vlak voor verhuizing opnames gemaakt en vooral gebruik gemaakt van juno-6 (pads) en prophet 600 (strings en pads) als de mix af is zal ik wel wat posten)
nieuwe band ook wel wave-geinspireerd, maar wat meer poppy/funky ipv doom wave. had wederom mn prophet en een rogue meegenomen en dat ging wel aardig. benieuwd of ik de volgende keer weer mee mag doen ;).
hier een nummertje van die nieuwe band (nog zonder mijn medewerking):

groeten van lars

ps: mindbleep - nog bedankt voor de orgeltip, ga donderdag langs! :biertje:

Re: New Wave Synthesisten

Ik speel in een stranglers tribute band en een cover band met veel werk uit de jaten 80. Als voor relatief weinig geld een goed geluid uit die tijd wil hebben, koop dan een Akai AX73 of AX60. Dan heb je voor 150 euro een goed analoog geluid. Verder gebruik ik ook een Oberheim matrix 1000. Ik heb ook een Yamaha AN1x, dat is echt een werkpaardje. Daar kan je in een handomdraai een geluid uit halen wat je wil. Alleen is deze niet analoog, ik vind hem daarom niet zo warm klinken.

Wat voor'n nummers spelen jullie met de band, en treed je ook binnenkort op?

Jos.

@ Jos:

The Stranglers rule! (btw welk orgel+versterking gebruik je, of haal je alles uit synths)
Optredens duurt waarschijnlijk nog wel even. Echt pas in beginstadium. Drie bandleden kennen elkaar van eerdere band, maar is geen sprake van doorstart, dus alles van de grond af opbouwen. Erg leuk, maar gaat wel wat tijd kosten denk ik.
Treed jij nog ergens op binnenkort met die coverband van je? De echte Stranglers komen trouwens half juli op het Zwarte Cross festival!

Groeten van Lars

Hey Lars,

Nou en of, ik heb nog nooit zo hard moeten werken in een band. Er zit echt veel keyboards in. Het orgel geluid komt voornamelijk uit de AN1x, daar zit een preset op met een smerig orgelgeluidje wat perfect is. Maar het is wel de bedoeling dat hier wat anders voor komt. Weet alleen nog niet zo precies wat misschien een VK8 of een Hammond XK3, maar moet ik eerst even sparen. Misschien wel een laptop met een met Native instruments - B 4 D. Heb jij hier ervaring mee? Dave Greenfield van de Stranglers gebruikte een Hammond L-100. Maar dat ding is niet te sjouwen is.

Hij gebruikte ook een Hohner Cembalet (niet meer aan te komen) en een minimoog. Als ik een laptop koop zou ik er ook Arturia - Mini Moog V op kunnen zetten. Is wel handig lijkt me?

Ik haal nu veel geluiden uit de Akai AX73, dat ding heeft echt een lekker warm geluid. Alleen niet vergeten om het half uur te stemmen. Alhoewel, een beetje vals klinkende synth heeft ook wel iets.

Ja de stranglers treden 15 juli op in Halle Nederland op de Zwarte Cross http://www.zwartecross.nl en 16 juli In Halle België http://www.festivhalle.be Ik ga naar beide.

Die coverband gaat heeft vakantie, maar met de stranglers tribute band treden hebben we vrijdag 12 augustus in de Heksenketel in Roosendaal ons eerste optreden.

Groeten, Jos.

hee jos,

zou toch wat orgel betreft voor the real deal gaan..zo'n L 100 of porta-b lijkt me toch wel vrij ultiem en is zob'n beetje de enige enigszins draagbare echte tonewheel hammond. Heb zelf een tijdje een xb2 gehad, maar was niet echt impressed...wel van de leslie-box die ik er bij kreeg (heb dan ook het orgel verkocht en de leslie gehouden). Als je goedkoop een beetje wilt klooien met een goedkope maar toch acceptabele tonewheel-kloon zou ik eerst eens kijken naar een apparaat uit de yamaha sk reeks. ik heb zelf een sk20 en die heeft best een redelijke sound. de drawbars zijn in de vorm van sliders, maar volgens mij zijn er uberhaupt geen yammie-orgelgevallen met de echte trekschuiven.
ik zou je sowieso voor je orgelsound aanraden om meer op je versterking dan op je orgel te focusen. Als ik het goed heb (ben nog niet zo'n enorme synthkenner) zijn de klanken in een orgel eigenlijk vrij simpel opgebouwd (in ieder geval in de niet-tonewheel varianten) en is het de leslie die het em doet (samen met de overdrive, die eigenlijk ook uit de versterker zelf hoort te komen - overstuurde buizen! - maar ook met andere middelen bereikt kan worden).
ben nu zelf (met dank aan zekere forumleden) een beetje op de combo-orgel tour (combo's waren in de jaren 60 en 70 het alternatief voor de bulky hammonds). denk aan het welbekende vox-orgeltje (heb zelf nu een jaguar), maar ook hier heeft yamaha prima exemplaren gepresenteerd. heb net de yamaha yc-45d (ook ontilbaar) opgehaald en dat ding lijkt me op het eerste gezicht geweldig!

kijk voor meer info over combo orgels op www.combo-organs.com
en voor de sk20 en andere ultieme kaasmakers op http://www.angelfire.com/punk4/melmusic/cheese2.html

btw kan niet hard genoeg benadrukken dat die sk's can be had for cheap! de mijne moet wel nog een beetje opgelapt worden, maar heb er uiteindelijk 1/6 van de verkoopprijs van mn xb2 voor betaald, terwijl de functies nagenoeg overeenkomen (toch knap van die japanners dat ze dat begin jaren 80 al in die bakken kregen), zit alleen geen ingebouwde en dus neppe overdrive in die sk's, maar die is toch voor mietjes.

btw2 is dat geen blasfemie, in een stranglers-coverband (toch wel enigszins rock-n-roll) met een laptop on stage?! (just joking) mijn tip: haal een goedkope kaasmaker met een dikke versterker, een betaalbaar moogje (the rogue is ideaal) en blijf voor je polyfone shit die akai of welke laat-analoge polyfone bak (juno-6/60, polysix, prophet 600 (wel iets duurder) etc, etc.) dan ook gebruiken.

ten slotte, rock on en keep lookin' at them peaches!

groeten van lars

Hoi Lars,

Nog erg bedankt voor die tip voor een SK20. Ik heb er via marktplaats 1 gevonden en dat ding heeft precies de goede sound en die leslie simulatie die er in zit is ook prima. De strings zijn bagger, maar het synt gedeelte zijn ook wel grappige dingen mee te doen. Ik gebruik deze nu ook voor het clavecimbeltje in golden brown.

Die yamaha YC-45d lijkt me wel een mooi ding. Maar hoe ga je die mee nemen naar een optreden? Volgens mij heb je daar zo'n beetje een verhuisbedrijf voor nodig. Afgelopen zondag hadden we weer een oefenavond. Om daar te komen moet je een lange trap op. Ik dus sjouwen met drie keayboards, een 19" koffer entwee keyboard standaards. Dat vond ik al veel.

Groeten, Jos.

Zo'n YC-45d is mooi (in z'n soort... ;)) en klinkt behoorlijk goed, maar is niet te tillen én onhandig groot...

Back