hee jos,
zou toch wat orgel betreft voor the real deal gaan..zo'n L 100 of porta-b lijkt me toch wel vrij ultiem en is zob'n beetje de enige enigszins draagbare echte tonewheel hammond. Heb zelf een tijdje een xb2 gehad, maar was niet echt impressed...wel van de leslie-box die ik er bij kreeg (heb dan ook het orgel verkocht en de leslie gehouden). Als je goedkoop een beetje wilt klooien met een goedkope maar toch acceptabele tonewheel-kloon zou ik eerst eens kijken naar een apparaat uit de yamaha sk reeks. ik heb zelf een sk20 en die heeft best een redelijke sound. de drawbars zijn in de vorm van sliders, maar volgens mij zijn er uberhaupt geen yammie-orgelgevallen met de echte trekschuiven.
ik zou je sowieso voor je orgelsound aanraden om meer op je versterking dan op je orgel te focusen. Als ik het goed heb (ben nog niet zo'n enorme synthkenner) zijn de klanken in een orgel eigenlijk vrij simpel opgebouwd (in ieder geval in de niet-tonewheel varianten) en is het de leslie die het em doet (samen met de overdrive, die eigenlijk ook uit de versterker zelf hoort te komen - overstuurde buizen! - maar ook met andere middelen bereikt kan worden).
ben nu zelf (met dank aan zekere forumleden) een beetje op de combo-orgel tour (combo's waren in de jaren 60 en 70 het alternatief voor de bulky hammonds). denk aan het welbekende vox-orgeltje (heb zelf nu een jaguar), maar ook hier heeft yamaha prima exemplaren gepresenteerd. heb net de yamaha yc-45d (ook ontilbaar) opgehaald en dat ding lijkt me op het eerste gezicht geweldig!
kijk voor meer info over combo orgels op
www.combo-organs.com
en voor de sk20 en andere ultieme kaasmakers op
http://www.angelfire.com/punk4/melmusic/cheese2.html
btw kan niet hard genoeg benadrukken dat die sk's can be had for cheap! de mijne moet wel nog een beetje opgelapt worden, maar heb er uiteindelijk 1/6 van de verkoopprijs van mn xb2 voor betaald, terwijl de functies nagenoeg overeenkomen (toch knap van die japanners dat ze dat begin jaren 80 al in die bakken kregen), zit alleen geen ingebouwde en dus neppe overdrive in die sk's, maar die is toch voor mietjes.
btw2 is dat geen blasfemie, in een stranglers-coverband (toch wel enigszins rock-n-roll) met een laptop on stage?! (just joking) mijn tip: haal een goedkope kaasmaker met een dikke versterker, een betaalbaar moogje (the rogue is ideaal) en blijf voor je polyfone shit die akai of welke laat-analoge polyfone bak (juno-6/60, polysix, prophet 600 (wel iets duurder) etc, etc.) dan ook gebruiken.
ten slotte, rock on en keep lookin' at them peaches!
groeten van lars