Amiga en de studio

cloudman

ex nihilo creatum ens
Ik heb een beetje rondgezocht op het forum, maar vond toch de info een beetje beperkt.

Wie gebruikt er allemaal een amiga in z'n setup, wat voor type is het, en wat zijn de bevindingen?

Waarvoor gebruik je het ding? sampelen? sequencen? filters? Welk type heb je, en wat voor uitbreidingen?

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar mensen die begonnen met het ding en wat ze er vroeger mee deden.

Wat software betreft, zijn er ook veel mogelijkheden te vinden. Wat is je favoriet? octamed of andere?

laat het hier allemaal horen!

Zelf ben ik een amiga-beginner en liefhebber die er eentje wil kopen en er allerhande leuke dingen mee wil doen :)

we horen het wel

groetz

wolkie

/edit/ niet onbelangrijk: hebben jullie vaak crashes en bugs meegemaakt? ;) /edit/

Ik gebruik (zoals je al weet :) ) al sinds dag 1 van mijn muzikale avonturen een Amiga als het kloppende hartje van mijn studio. Ik ben begonnen met een Amiga 2000, later een 600 en nu alweer een paar jaar een 1200. In het begin gebruikte ik veel samples die ik had gekregen (ik had zelf geen synths), nu al een tijdje niet meer. Maar ik wil 't wel weer gaan doen omdat dat geluid toch een zekere charme heeft.
Ik gebruik Octamed 4.0. Ik heb wel geklooid met andere programma's (o.a. cubase op PC) maar ik blijf terugkeren naar Octamed, omdat dat gewoon ingeroest is, denk ik. Octamed (of een ander Amiga programma) zal voor velen te basaal zijn in tijden van VST plug-ins en gecompliceerde midi opdrachten die je met een simpele muisklik kunt bereiken. Maar ik kom er een heel mee, met Octamed. Daarnaast vind ik trackers op zich veel intuïtiever werken, maar daarover straks meer :)

Tja, wat valt er te zeggen... ik ben erg te spreken over de 1200. Het leuke is dat je die uitbreidingen relatief goedkoop nog gewoon nieuw kunt kopen (een nieuwe Amiga 1200 met 260 mb harddisk en geheugen uitbreiding naar 6mb kost je grofweg 230 euro; dus ongeveer even duur als een fatsoenlijke hardware sequencer, en beduidend goedkoper dan bijvoorbeeld een MPC, hoewel die vergelijking misschien een beetje oneerlijk of zelfs vergezocht is). Een harddisk en wat ram geheugen (of misschien zelfs een zogenaamde 'turbokaart') zijn wel handig als je veel met samples gaat werken.

De Amiga 1200 is naar mijn ervaring behoorlijk stabiel voor muziek gebruik, moderne problemen als 'latency', sync problemen en zelfs crashes heb ik eigenlijk nooit. Dat maakt de 1200 ook erg geschikt voor live gebruik, en dat brengt me meteen op één van de hoofdredenen waarom ik al sinds het begin Octamed gebruik: de Amiga en Octamed voelen aan als een hardware sequencer. Voor veel belangrijke functies zijn keyboard shortcuts en de typische scroll-down menuutjes waarin je uren kunt zoeken naar een instelling heb je niet. Dat maakt Octamed (maar vast ook andere Amiga software) behoorlijk intuïtief. Ik heb mijn Amiga al geregeld meegenomen naar optredens en ik heb er op een enkele keer na (stroom in de club bleek te zwak) nooit problemen mee gehad. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het ding voornamelijk als midi-sequencer gebruik, misschien dat als je veel met samples werkt je voor verrassingen kunt komen te staan.

Als je met samples wilt werken is Octamed wel leuk. De sample editor is simpel doch effectief, en met wat commands kun je ook zeer aardige dingen doen in je sequence, zelfs sid-chip achtige geluiden. Mijn waarde vriend Legowelt gebruikte lange tijd Amiga samples en Amiga is nog steeds behoorlijk populair binnen een uithoek van de tracker scene, die ook veel gebruik maken van samples. En verder: je kunt zelfs je eigen waveforms tekenen :D Okay, dat geeft meestal een primitief resultaat, maar toch. Het kan. Er zit zelfs een soft-synth in Octamed, maar die heb ik nooit aan de praat gekregen.

Als je met Amiga muziek wilt maken zou ik voor een Amiga 1200 gaan. Hij is klein en licht en je kunt er gewoon een TV op aansluiten, hetzij met een tulp plugje of met een speciale Amiga -> coax kabel, dus ook (en dat is wat ik live gebruik) zo'n mini Casio tv-tje. Dat is echter niet de enige reden. Een andere reden om voor een 1200 te gaan is omdat ze relatief makkelijk en goedkoop te vervangen zijn. Je vindt ze met gemak 2ehands, vaak met uitbreidingen en er worden tot nu toe nog steeds nieuwe uitbreidingen gemaakt. (Kijk 's voor de lol bij ComputerCity). Enige zorgwekkende nadeel is dat ik nergens meer een midi interface kan vinden, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik niet hard genoeg zoek. Misschien heeft ComputerCity ze gewoon wel, maar staan ze niet op hun site. En misschien worden ze elders nog wel verkocht.

Tja, en dan... als laatste... Ik ben nu aan het overstappen op Renoise... Althans, ik maak m'n nummers in Octamed en converteer ze later naar Renoise. Renoise heeft toch wel wat moderne voordelen (asio drivers, vst support, nog handigere shortcuts voor live gebruik) die erg prettig zijn. En: ik kan het draaien op m'n laptop... Stel ik ben in het buitenland om op te treden en m'n Amiga begeeft het (hoeveel vertrouwen ik heb in het ding kan het toch zomaar gebeuren) dan heb ik een probleem. Een Amiga vervang je in het buitenland niet zo makkelijk, die dingen waren volgens mij alleen populair in met name Nederland, Engeland en Duitsland. Een leen-PC daarentegen is snel gevonden. Dat zijn voor mij de redenen om over te stappen op Renoise. Maar ik blijf lekker componeren op Octamed, omdat ik dat programma nu zo goed ken dat ik voorlopig nergens anders mee wil leren werken. Zonde van m'n tijd. En over tijd gesproken... Ik geloof dat ik voor nu wel genoeg heb geschreven :)

Owja, nog één niet onbelangrijk punt: de Amiga heeft maar 2 audio outputs (tulp), en octamed kan op maar 4 kanalen (8 in zeer lage, eigenlijk onbruikbare resolutie) samples spelen. De truuk is om die samples en kanalen zo economisch mogelijk te gebruiken wil je een heel nummer met alleen Amiga samples maken. Anders moet je al snel midi erbij gebruiken (bijvoorbeeld voor synths en drumcomputers, of misschien voor de die-hard Amiga sample freak om een 2e amiga te syncen).

Laatst gewijzigd:
wow! heel erg fijne uitleg zeg!!! :halleluja

alvast bedankt voor de tijd die je uitrekte om zo grondig er op in te gaan!
Die link van die winkel ben ik pas tegengekomen en heb ik eens goed bekeken.
Zeer interessant en idd nog veel amiga en zelfs commodore64 spul te vinden!!

Ik kan er inkomen dat de amiga muziekproggies simpeler zijn en dus minder functies bezitten en voor
sommigen te kort doen. Anderzijds zorgt dat er ook voor dat je die programma's gewoon ook sneller doorhebt
vind ik! En als je enkel midi wil doen, of wat samples of zo... dan moet dat toch allemaal haalbaar zijn.

En dan nog... ik schrik zelfs van sommige functies die ik hoor! (eigen softsynth, golfvormen tekenen!)

allemaal zeer interessant!

groetz

wolkie

Misschien leuk om hier even bij te posten:
Ik vond ergens op een donkere plaats op het net nog een gratis versie van octamed soundstudio.
Kan nog van pas komen misschien voor een paar mensen met nostalgie of zo onder ons ;)

dit bestand komt van

http://back2roots.org

Attachments

• octamedsoundstudio.zip
    748,3 KB · Bekeken: 104
Hee ik doe ongeveer hetzelfde man... :-D

Ik ben begonnen op de amiga 500, die ik nu nog steeds heb. Ondertussen heb ik er eigenlijk 6 (ja iemand mag er wel eentje op komen halen, maar dan wel zonder voeding en randapparatuur, dus puur de amiga -gratiz met 1 mb ram)...

Maargoed, in de loop van de jaren heb ik 'm dus ook uitgebreid met allerlei toestanden (extra ramgeheugen, action replay mkIII, een MIDI-device (wat ik overigens bij CompCity heb gekocht -- ze hebben ze dus wel, alleen moet je het even vragen via email ofzo)...

Ik werk onder andere met OctaMED 3.00 (omdat vervolgversies uitgebreid zijn met functies die ik toch niet gebruik, en dat maakt het alleen maar zwaarder voor m'n Ami) - Het grote voordeel wat ik vind is dat het apparaat muis stil is, dus geen ruisende voeding of iets dergelijks. Zo kun je in pure stilte componeren (pure stilte tenzij je je synths betast ;-) )

Wat ik dan doe is de midi noten en CC's neerzetten om zo geluid te produceren uit de synths, wat vervolgens wordt opgenomen door m'n PC. Deze PC is uitgerust met de geregistreerde versie van Renoise wat absoluut mijn favoriete tracker is. Ik neem geen andere seq. meer!!! En inderdaad: als ik renoise wil gebruiken dan moet m'n PC aan.. das wel jammer opzich ;) Eigenlijk moet renoise gewoon in een hardware kast gebouwd worden, maar dat is een ander verhaal!

Ik heb geen standaard methode van muziek bouwen. Soms dan heb ik zin om bijvoorbeeld de ami door een synth te routen en dan bijvoorbeeld met protracker of één of andere soundgenerator een wazig geluid door de synth heen te jagen, wat vervolgens op PC wordt opgenomen en in renoise als standaard sample wordt gebruikt. Daar gooi ik dan nog filter envelopes en andere renoise track effects overheen. Een leuk sourcegeluid op de amiga is bijvoorbeeld in protracker een willekeurige sample te pakken, deze loopen en dan tijdens het afspelen van de sample met de loop-points gaan bewegen.. Dat soort flauwekul :-D

Eigenlijk probeer ik gewoon alles wat zo'n beetje mogelijk is, totdat ik geen zin meer heb. 8D

Ooohja, op m'n website staan fotos van de amiga enzo..
:biertje:

Heel erg bedankt voor je inbreng cosmiq!

Het gaat idd allemaal een beetje die richting uit van wat ik wil proberen.
de amiga als sequencer en eventueel als sampelplayerding (via trackers).

mooie amiga500 met turbokaart op je site trouwens :D

Zelf denk ik toch voor de amiga 1200 te gaan. kan iets meer aan.
maar vermoedelijk komt er ook nog een 500 binnen. (zal als spelletjesbak en backup dienen :D )

zoekende op het net kwam ik nog een muzieknotatie proggie voor de amiga tegen.
"deluxemusic"

kon ook midi hanteren.

site: amiga sector one

weet niet of iemand er al ervaring mee heeft? of het zich nog herinnert? :D

ook dat proggie zou officieel freeware/abandonware geworden zijn.
Werd ook zo aangekondigd door amigaforever

deze laatste brengt de amiga naar de pc, onder emulatie. Toch is dat hetzelfde niet voor mij.
Dan heb je terug zo'n ronkende lompe bak voor je neus :D

/EDIT/

WOW!!
en wat vond ik een beetje verder??? een emulatie van de Korg Wavestation op de amiga!!!
naar het schijnt komt het dicht in de buurt qua geluid.

vanaf dat mijn amiga binnen is ga ik aan het experimenteren uiteraard :D

wavestation emulator

/EDIT/

Attachments

• deluxemusic2.zip
    925,1 KB · Bekeken: 108
vic 20 ---> c64 ----> amiga 500 Octamed (pro ofzo?) en nog wat andere ongein pro 24?? en nog iets.
heeeeeel lang geleden '91 tot '93 ofzo
daarna ben ik door een wijze tip van mario010 en nog wat fijne vrienden overgestapt op atari cubase,
geen dag spijt van gehad... heb me eerste atari nog steeds staan, net als alle commodores een ZX81 en een MSX :D
Deze doen allemaal niet zoveel meer tegenwoordig in me huidige setup,
omdat ik me reuze thuis voel in me ruimte schip met SX2 :L

Whaa koele samplesynth!! 8) Die ga ik dit weekend ook eens testen!! Vet man...
Ja deluxe music heb ik ook nog gehad (versie 1 ofzo en die heette: Deluxe Music Construction Kit), maar ik vond dat notengebeuren een beetje brak uitzien en niet echt lekker werken.

@ bazziman: kijk vlug op ebay en op markplaats, voor 75 € ongeveer is er een amiga 1200 te koop met 30 kilo (letterlijk) aan uitbreidingen en diskettes. het ding is trouwens in zwarte uitvoering. muzieksoft en hardware zat er ook bij dacht ik, alsook videospul.

@cosmiq: hou ons op de hoogte ;) Ik moet nog even wachten tot mijn schatjes toekomen.
(yep, het worden er meer dan één)

groetz wolkie

Ja, leuk programma om samples mee te maken inderdaad. Alleen het 'renderen' duurt even. Heb het puur via een emu gedraaid omdat ik nu even niet m'n PC op m'n AMI heb aangesloten. Maar het is denk ik wel de moeite om eens mee te prutsen. Er zitten best leuke patches in.

Heb er nog eens wat mee zitte klooje maar het is echt een kickass sample-generator voor de ami.. Waarom had ik dit ding niet toen ik alleen maar een amiga had? Ideaal.. hmm weet je wa
ik ga eens m'n ami aansluiten op wat hardware zodat ik fatsoenlijk spul kan samplen, dan post ik hier wat voorbeelden.
(de 'vetste' patches)

ben altijd een verwoed fan geweest van octamed op de amiga 600. helaas is m'n 24mb harde schijf kapot. ga wel weer op zoek naar een nieuwe, want ik wil die ouwe sound terug! het tekenen van waves met octamed vond ik altijd geweldig. ook haalde ik veel sampeltjes uit spelletjes, die vaak gewoon uit een mapje te plukken waren. ik heb d'r een paar gesampled op m'n pc; ik zal ff wat posten...

hier een rem-geluidje van een race-spelletje, bewerkt met octamed:

Attachments

• brakesfx.wav
    359,5 KB · Bekeken: 92
mooi, hè!

deze sound wil ik terug!

Zo ik heb het programma omgezet naar een échte amiga.. en ik moet zeggen dat het best gave geluiden genereert. Ik heb er gelijk een stukje lied mee in elkaar gefrot (met renoise effecten).. Het renderen van samples duurt alleen een beetje lang, jammer genoeg. Maar ach, ik heb tijd zat :-P

Bij deze dus in de bijlage... Alle losse samples post ik zometeen..

Attachments

• probeersel.mp3
    748,8 KB · Bekeken: 103
Bij deze 3 sampletjes..
het nummer gebruikt enkel nog 2 andere gegenereerde samples.. als ik die ook moet posten dan hoort ik 't wel ;)

Attachments

• 3samples.zip
    942,6 KB · Bekeken: 132
Laatst gewijzigd:
ben terug van weggeweest...

helaas kan ik nu die samples niet beluisteren. geen geluid op deze compu :stupid :stupid :stupid

het is nog eventjes wachten voor mijn "nieuwe" schatjes toekomen. Ben benieuwd. Eens zien wat voor geluiden
er uit te puren zal vallen :)

groetz

wolkie

/edit/

hmm, blijkbaar waren er toch ook al wat "softsynths" voor de amiga.
zie ook deze pagina:

http://www.teknet.ch/tb-303/amiga.htm

met ondermeer, jawel, een tb303 emulator. al is dat niet echt verfrissend natuurlijk ;)

ergens vond ik ook nog een sequencer, die ik hier in bijlage plaatste.
ben helaas url kwijt, maar zal in zipfile staan.

/edit/

Laatst gewijzigd:
Back