(Trance) Gate effect

kazual

Nieuwkomer
Ik zit momenteel met een kleine uitdaging, om het maar zo te noemen;) Ik ben op zoek naar een goede manier om samples\synths te gaten en dan wel op de manier waarop het over algemeen in de trance wordt toegepast.
Ik heb het al via midi note-on\note off programming geprobeerd, maar krijg gewoon niet het gewenste effect, dan
bedoel ik vooral problemen met de attack. Het eerste gedeelte van de gate klinkt dan hard, maar de opvolgende gates van die sample, missen de harde attack.
Nou is mijn vraag, gebeurt dit nou normaal op platen van L-Vee\Push en noem er nog maar een aantal, met een hardwarematige oplossing(een gate met sidechain bijv.) of zijn er ook nog andere goed werkende oplossingen. Ik weet dat er een Vst is(Hybrid Alien Filtergate\Midigate) die het kan, alleen gebruik ik Cakewalk Sonar 2 en daar wil die Vst niet echt goed op werken:(
Wat gebruiken jullie zoal en wat zouden jullie aanraden voor een eventuele hardwarematige gate oplossing..

Ok alvast thanks,

-KaZ-

Re: (Trance) Gate effect

Origineel geplaatst door kazual
Ik zit momenteel met een kleine uitdaging, om het maar zo te noemen;) Ik ben op zoek naar een goede manier om samples\synths te gaten en dan wel op de manier waarop het over algemeen in de trance wordt toegepast.
Ik heb het al via midi note-on\note off programming geprobeerd, maar krijg gewoon niet het gewenste effect, dan
bedoel ik vooral problemen met de attack. Het eerste gedeelte van de gate klinkt dan hard, maar de opvolgende gates van die sample, missen de harde attack.
Nou is mijn vraag, gebeurt dit nou normaal op platen van L-Vee\Push en noem er nog maar een aantal, met een hardwarematige oplossing(een gate met sidechain bijv.) of zijn er ook nog andere goed werkende oplossingen. Ik weet dat er een Vst is(Hybrid Alien Filtergate\Midigate) die het kan, alleen gebruik ik Cakewalk Sonar 2 en daar wil die Vst niet echt goed op werken:(
Wat gebruiken jullie zoal en wat zouden jullie aanraden voor een eventuele hardwarematige gate oplossing..

Ok alvast thanks,

-KaZ-
tja ik sample alles en zo doen veel andere het trouwens ook. je knipt dan gewoon een stuk uit de note. zodat je geen attack en geen release hebt. of als je een digi mixer hebt dan kun je de mute knoppen automatiserenwerkt bij mij iig ook goed.

Last edited by a moderator:
Hardware.Een (micro)modular zou je bijvoorbeeld hetzelfde patroon kunnen laten spelen als hetgeen je wil gaten
en dan het geluid door de inputs van de modular sturen.
in de modular staat een patch klaar die het geluid in mootjes
hakt die je zelf instelt.het is eigenlijk meer envelopen dan gaten maar het werkt veel en veel preciezer dan een compressor-gate. bovendien kan je hiermee structuur in een geluid aanbrengen die er nog niet is.

Als je dit met een langslepend geluid zoals een string doet,
en je maakt in de Nord een sequence, die de envelope weer aanstuurd in de patch, heb je een nieuw deuntje als het ware.

succes

Origineel geplaatst door Sycorax
er is heel wat software die dit kan...
Bijvoorbeeld de Matrix die in Reason zit...
of de Amp-envelope van Pentagon VSTi...
etc...

Toch niet als je met synths werkt?

bv in logic hyper edit met je potloodje je midi-volume hoog en laag zetten...

Allereerst bedankt voor alle reakties, ik zal wat meer ingaan op de aangeboden opties:

Dobre: Inderdaad kan je midi on\off controllers tekenen, ik weet niet of hetzelfde probleem zich met Logic voordoet, maar met Sonar mis je de harde korte attack op de gates, waarschijnlijk is dit een latency probleem, al is het wel vreemd dat ik dit met alle inputs heb(softsynths\synths\samplers)

Sycorax: Tja zoals krz het al zei, het werkt wel, alleen is het omslachtig als je met externe synths werkt.

Sander02: Het zou inderdaad een optie zijn, alleen vraag ik me dan af, of ik toch niet beter en goedkoper uit ben met een hardware gate, dus niet de gate die standaard bij de gemiddelde compressor zit, maar puur een Gate alleen.
Zoiets als de Behringer XR-4400 Multigate bijvoorbeeld.

meer hierover op:
http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=XR4400&lang=eng

Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van de sidechain van een gate om dit effect te krijgen?

Hoho!! De makkelijkste oplossing is niet genoemd!

neem een mooie pad en moduleer de Amp voor de volle 100%met een blokgolf LFO! klaar is kees. Zo worden honderden miljoenen van die gare tranceplaten gemaakt. Met een hardware gate is het wel leuker want dan kan je ritmes maken.

Ik heb toevallig een Electrix Mofx en daar zit een Tremolo op met een BlokGolf. Alles wat je er door pleurt wordt zo ge-gate op de die trance manier

Zal inderdaad wel werken ja.

Gaten mbv de side-chain is niet erg strak. vaak erg happerig.
Ik blijf erbij om gewoon het geluid door de envelope van
bijv. een micromodular te gooien. daar kan je bovendien
de attack nogeens instellen waardoor het geluid een
pompend karakter meekrijgt. en veel meer...

Sander02: Die hardw. gate waar je over hebt, is dat een volledige gate of een die met een compressor wordt meegeleverd?
En de manier met de micromodular, in hoeverre is dat te programmeren?, als je er een voorbeeld van zou kunnen laten horen..graag.

Wat de blokgolf LFO betreft, het kan inderdaad, maar ja...het
aantal variaties zijn op een hand te tellen en ik wil er toch wat meer mee doen dan alleen maar "the average trancegate",
daar bestaan inderdaad al een paar miljoen platen van:)

O, wat was Impulse Tracker toch altijd handig voor gate effecten!:)

Back