NI Guitar Rig

Het kon niet missen. Native Instruments komt ook met een Guitar-Amp-FX-Mic sim plugin. De interface lijkt wat op Kontakt en er zijn allerlei rare routings mogelijk tussen amps, fx en mics. De eerste review zijn al erg lovend en op diverse formus zijn al mensen te vinden die zeggen dat line6 wel kan inpakken met hun POD's.

plaatje:

b2b6de849f.jpg

linkje:

http://www.nativeinstruments.de/index.php?guitarrig_us

Ik ben benieuwd welke gitaarversterkers je er mee kan emuleren en hoe die emulaties klinken t.o.v. de orginelen
Ze hebben het over 'top-modellen', dus dan zullen dan wel Marshall, Mesa Boogie en bv. Orange zijn.

Heb het nu een tijdje op m'n computer staan en vind het wel OK klinken. Het is bruikbaar maar of het echt zo goed gemodelleerd is? De Fender Spring reverb die ze gemodelleerd hebben geeft toch niet die echte 60's twang die je voor surf-gitaar sound nodig hebt. Heb er al wel een paar vette metal gitaar sounds uitgehaald, hehe }:|

Line6 heeft veel meer verschillende amps en effecten en voor live zie ik gitaristen nog niet met een laptopje op het podium staan. In de studio kan het wel handig zijn, maar iemand die echte lampen versterkers etc. heeft staan gaat deze toch nog niet vervangen door een stuk software, voorlopig toch nog niet :D

Mmm, leuk! Als aanhanger van de Behringer V-AMP zie ik hier leuke dingen staan...
Ik vind die ampmodeling dingen wel aardig, ben vooral benieuwd naar de effecten emulaties, of dàt nou ook een keertje op de 'echte' apparaten lijkt.

Alle componenten op een rijtje:

allcomps.jpg

Wat mij hoopvol stemt:
-De Roland font op de distortion, ensemble en oktaver units.
-De Stoned Phaser -> Small Stone Phaser! ;)

De demo is trouwens te downloaden, kan je 't allemaal van dichtbij bekijken... en beluisteren natuurlijk! :)

Laatst gewijzigd:
Ooh, nice! Ziet er leuk uit, nu maar hopen dat het goed klinkt (ben zo langzamerhand wel uitgekeken op die pod en v-amp). En laten nou idd hopelijk die effecten een keer goed zijn, want die klinken bij behringer echt nergens naar.

Heb 'm een weekje geprobeerd, maar haalt 't toch echt niet bij
m'n PodXT. Lekker veel mogelijkheden en je kunt er goede
geluiden uithalen, maar imho klinkt de PodXT veel beter.
Er komt binnenkort weer een PodXT update (half Juli) met nieuwe
en verbeterde models. Ik kan niet wachten.

Maar de Guitar Rig is zeker niet verkeerd.

midisys

Ik moet eerlijk zeggen, ik was niet daverend onder de indruk na het proberen van de demo...

Uit de praktijk:

De Dual rectifier emulatie in de pod is goed genoeg om 50 % van de metal gitaristen te laten kiezen voor alleen POD. Ik heb nog nooit een blues gitarist gezien met een POD ipv een Fender Twin (sorry, ik lieg. 1 keer.)

Met andere woorden: ik voorspel de Guitar rig alweer goede kansen in de metal wereld aangezien daar minder raar op gekeken word van iets moderns.

Ik denk nml dat de Fender Twin emulatie van de POD ook prima is. Het genre is echter voorzien van wat meer conservatieve fans.

Let wel: ik heb het hier over live situaties. In zelfs maar een eenvoudige studio valt de POD en de zijnen zeer snel door de spreekwoordelijke mand.

Groet,
Allert

wat ik er zo van lees van gebruikers schijnt de dynamiek van Guitar Rig veel beter te zijn dan de andere sims... wat natuurlijk voor gitaristen nogal belangrijk is.....

dat is niet mis. Ik hoop dat hij wel lekker real kinkt, maar ik verwacht dat je het toch beter kan houden bij een echte gitarist :) he theo :P

Origineel geplaatst door iCe-9
maar ik verwacht dat je het toch beter kan houden bij een echte gitarist

:confused: het is geen gitaristensimulatie...

[ot]: voor 1 keer ga ik ook eens lekker kortzichtig doen en zonder ook maar 1 geluid uit de NI Rig gehoord te hebben zeggen:

hardware rules! mijn Pod Pro is veel beter! software kan nooit hardwareversterkersimulatorkasten vervangen!

hardware is okee, olé olé!

:D

Ik denk wel dat ze wat problemen krijgen met Roland.
Tis gewoon de BOSS distortion... zelfde geel en zelfde font.. lame

[edit] m'n pa heeft de echte boss, oldskewl ding, mega vet. zelfs een synthbass uit een jv30 wordt bijna een dist 303 ;-)[/edit]

Laatst gewijzigd:
Ik ben wel benieuwd naar die Tubescreamer emulatie die ik in het rack zie zitten. Ik heb namenlijk de echte liggen, dus dan kan ik vergelijken.

Line 6 inpakken voor dit? Dacht het niet..... Dan hebben de mensen die dit vergeleken hebben niet ALLES uit de POD XT gehaald.
Ik werk met een 01x (dus ook HI Z inputs) en ik kan best een mooi geluid voor bas en gitaar fixen zo....maar ik heb er toch maar een 19 inch Line 6 Pod Pro XT bijgekocht, het is niet voor niks dat bijna iedereen in de bizz de POD gebruikt, van Muse tot hiphop acts als Public Enemy

Line 6 :halleluja

Origineel geplaatst door Allert

Let wel: ik heb het hier over live situaties. In zelfs maar een eenvoudige studio valt de POD en de zijnen zeer snel door de spreekwoordelijke mand.

Nou, waarom is de POD dan het meest gebruikte in de studio? Ik heb in vier verschillende professionele gitaar georrienteerde professionele studios gezeten (waaronder twee van de grootste van Nederland waar alle topbands opnemen) en daar hadden ze ALLEMAAL line 6 spul, en de studios die niet alles Line 6 hadden, hadden ze in ieder geval de POD.

Laatst gewijzigd:
nou ik was er eerst wat sceptisch over maar heb vandaag eens ff wat geprutst en.................het bevalt me wel!!:)
de interface is echt heel erg handig en ik moet zeggen dat mijn p4 2.8 er geen enkel probleem mee heeft (ook niet als fx in cubase)

ik dacht dat mijn digitech rp7valve nu over bodig was geworden maar dat is niet zo!!

ik ben vooral tevreden over de blues en clean georienteerde geluiden ..in mijn digitech zitten geen amp sims en limiters ect.......dus wel een goeie aanvulling voor het opnemen in mijn studio (kan later altijd de geluiden nog aanpassen en dan kan als ik opneem met mijn digitech natuurlijk niet!!)

ik schrijf nummers/rifjes met mijn digitech (gewoon lekker hardware) en neem op met guitar rig als fx in cubase

Back