Origineel geplaatst door kefkekeyser
Kan ik als dwarsfluitist ook met dit aparaat overweg: m.a.w. kan ik dat zo instellen dat dat ook met de vingerzettingen van een dwarsfluit werkt?
Ik heb dit draadje niet eerder gelezen, vandaar een late (en misschien al overbodige) reactie van mij.
Ik speel dwarsfluit en ook de WX5. De wx5 heeft 4 instellingen (booten via dipswitches); 3 voor sax en 1 voor fluit. De laatste instelling geeft je de vingerzettingen voor de fluit.
Met de beperking dat je helaas niet middels de ons bekende overblaastechniek een octaaf hoger kan spelen. Daarnaast heeft de wx5 2 mondstukken; 1 van kunststof zónder controle, lijkt op het mondstuk van een blokfluit. Niet gebruiken, beperkt je in de mogelijkheden.
Het andere mondstuk heeft een kunststof riet en lijkt het meest op een mondstuk van sax, klarinet. Deze gebruik ik als fluitist.
Onder dit riet (kunststof) zit een lang pennetje wat detecteerd of je als (sax)blazer met je riet 'speelt'. Saxefonisten herkennen dit wel; met je lippen knijpen hard of zacht en zodoende wordt de toon wat hoger of lager.
Goed: als fluitist heb ik de wx5 in de fluitmode ingesteld en dan wordt dit pennetje eigenlijk gebruikt als schakelaar voor het lage of hogere octaaf.
Soms lastig als de melodielijn over beide octaven 'loopt' want dan moet je nauwkeurig 'schakelen'.
Maar de vingerzettingen zijn gelijk aan die van de dwarsfluit zelf.
Ik weet niet of het inmiddels nog wat voor je toevoegd, kefkekeyser :-)
Jos