windcontrollers

cooper

hard lid
Heeft iemand eventeel feedback (positief/negatief) over het gebruik van wind controllers zoals de yamaha wx5/7/11? Ik zou eventueel een wind controller op mijn korg z1 willen aansluiten, maar gezien de prijs van de wind-controllers ben ik benieuwd naar ervaringen uit de praktijk!

Bij voorbaat dank.

Ik schop ff tegen deze thread aan want ik zit zowat in hetzelfde schuitje :D

Ik overweeg ook om een Yamaha WX-5 aan te schaffen maar helaas kan ik deze niet eerst uitproberen in de winkel want zoiets hebben ze niet in voorraad. Ik zou hem dus 'blind' moeten kopen.

Vooral de speeltechniek baart me toch enigszins zorgen want ik heb geen formele training gehad voor een blaasinstrument. Yamaha beweert dat het makkelijk onder de knie te krijgen is omdat je zelf een geschikte vingerzetting kan instellen. Kan ik deze dan bespelen als een klavierinstrument, dus de noten in stijgende volgorde naast elkaar zoals op een klavier?

Je ziet trouwens erg weinig performers met zo'n toeter op het podium. Is het eerder een gimmick of toch een interessante en bruikbare controller?

Ik zoek niet direct een toeter om een overtuigende saxpartij neer te zetten maar wel een alternatieve controller om nieuwe mogelijkheden uit te proberen.

Heeft iemand zo'n miditoeter in z'n bezit (gehad)? Wat zijn/waren jouw ervaringen?

WX5BK.jpg

Hoi,
Ik heb een Casio DH-100 windcontroller,dit is een leuk goedkoop alternatief,aanblaasgevoelig,aftertouch..
Heeft ook ingebouwde geluiden met portamento en vibrato,maar die gebruik ik nooit..Het is erg leuk om met optredens een knetterende solo te geven,die je nooit op je toetsen had kunnen doen...
Een windcontroller geeft een fluit of blaasinstrumenten speler ook de mogelijkheid om een synth te bespelen...De dynamiek is anders en de responstijd veel sneller...
Ik ben er erg tevreden mee ..
Trouwens als je er eentje vindt(en ze zijn erg zeldzaam)en ze hebben een vervelende pieptoon,euvel waar ze allemaal aan leiden,dank een slechte condensator ik kan ze repareren...evt ook dynamiek instellen ....
Deze 20 jaar oude midisaxjes zijn echt supercool!!!!!!
Supersnelle respons en aftertouch!!
ZIjn er nog meer hier met zo'n ding?Ik ben erg benieuwd....

Attachments

• resize of resize of 3horns.jpg
    resize of resize of 3horns.jpg
    33,3 KB · Bekeken: 103
vingersetting van een WX is als van een blokfluit. Niet moeilijk dus. Je kan uiteraard maar 1 noot tegelijk spelen.
Verder heb je controle over hoeveel lucht je erin blaast en hoe hard je op het mondstuk knijpt. Dat zijn 2 controllers, die je in je synth dan aan twee parameters kan koppelen. Als je in je synth een sax maakt dan koppel je bijvoorbeeld embrouche aan pitch (zoals het bij een echte sax is) en de hoeveelheid lucht aan volume en mischien een growl of iets dergelijks. Je kan ook een moog basje spelen en cutoff besturen met embrouche en bijvoorbeeld volume en attack aan de hoeveelheid lucht koppelen.

Ik heb een breath controller van yamaha, en speel daarmee op een EX5, waar VL synthese inzit. Ik speel met rechts een monophone lijn en heb links 3 wheels en een ribbon en tevens heb ik dan die breath controller. Op deze manier heb je eigenlijk meer controllers tegelijk. Je kan dan wel niet in je mondstuk bijten maar je hebt velocity en aftertouch, pitchwheel, modwheel 1 en modwheel 2, ribbon en breath controll.

Het is wel even wennen, zo'n breath controll, je raakt er van buiten adem :)
het voordeel is dat als je een wind instrument speelt dat je lijntjes gaat spelen die zolang duren als je lucht hebt, zoals bij een echte saxophone. Verder kun je iedere noot die je met je hand speelt met je mond aanzetten. Verder kun je meerdere controlls tegelijk aan je breath controller toewijzen.

Ik heb zo weining response gekregen dat ik dit draadje uit het oog was verloren. In ieder geval bedankt allemaal voor jullie reactie!

Ik ben nog steeds aan het twijfelen, de controllers zijn tocj vrij duur en nou niet iets dat je zo maar even aanschaft. Ik speel met de Z1 vaker live en dacht met name aan het spelen van saxofoon solo's.

De wx5 schijnt in europa trouwens niet meer verkocht te mogen worden :confused:

Als je een beetje googled, kun je zien dat in het algemeen de yamaha wx5 als beste optie naar voren word geschoven.

Origineel geplaatst door joriz
vingersetting van een WX is als van een blokfluit. Niet moeilijk dus. Je kan uiteraard maar 1 noot tegelijk spelen.
Verder heb je controle over hoeveel lucht je erin blaast en hoe hard je op het mondstuk knijpt. Dat zijn 2 controllers, die je in je synth dan aan twee parameters kan koppelen. Als je in je synth een sax maakt dan koppel je bijvoorbeeld embrouche aan pitch (zoals het bij een echte sax is) en de hoeveelheid lucht aan volume en mischien een growl of iets dergelijks. Je kan ook een moog basje spelen en cutoff besturen met embrouche en bijvoorbeeld volume en attack aan de hoeveelheid lucht koppelen.

Ik heb een breath controller van yamaha, en speel daarmee op een EX5, waar VL synthese inzit. Ik speel met rechts een monophone lijn en heb links 3 wheels en een ribbon en tevens heb ik dan die breath controller. Op deze manier heb je eigenlijk meer controllers tegelijk. Je kan dan wel niet in je mondstuk bijten maar je hebt velocity en aftertouch, pitchwheel, modwheel 1 en modwheel 2, ribbon en breath controll.

Het is wel even wennen, zo'n breath controll, je raakt er van buiten adem :)
het voordeel is dat als je een wind instrument speelt dat je lijntjes gaat spelen die zolang duren als je lucht hebt, zoals bij een echte saxophone. Verder kun je iedere noot die je met je hand speelt met je mond aanzetten. Verder kun je meerdere controlls tegelijk aan je breath controller toewijzen.

Alvast bedankt voor je ervaringen, hier kan ik alvast wat mee.

Blokfuit spelen lukt de meesten dus ik denk dat ik daar ook wel in zal slagen.

Ik ga alvast de handleiding inkijken om wat meer over de controllermogelijkheden te lezen en hoe dat kan worden ingesteld.

lijkt me supervet om hiermee met een liveset middne op het podium te gaan staan.. stilte.. dan ga je blazen en dan heb je hem aan een zware moog bassline gekoppeld }:|

let op die blikken dan he :D

:D Lijkt me wel een héél gaaf idee om een live-act te hebben met een flink 19" rack vol synths aangestuurd door een 'orkest' met:

image_254272.jpg
+
cello.gif
+
Yamaha_SLB100_Silent_Bass.jpg
+
DSC00808s.jpg

etc..

O ja EN natuurlijk ZO één:

Attachments

• v-acc.jpg
    v-acc.jpg
    43,8 KB · Bekeken: 106
Origineel geplaatst door Hover
Je ziet trouwens erg weinig performers met zo'n toeter op het podium. Is het eerder een gimmick of toch een interessante en bruikbare controller?

Ik kan me vergissen maar ik meen me te herinneren dat in de videoclip van Marco Borsato's Water iemand met zo'n Yamaha rondwandelde...

Op de live dvd van laurent garnier - unreasenable, staat er iemand mee te blazen op het nummer the man with the red face.... dat ziet er erg indrukwekkend uit, buiten dat klinkt het ook nog eens geweldig.

Ik heb alleen nog NOOIT een blaasinstrument mogen/kunnen bespelen, dus dat laat ik lekker achterwege!

ub40 doet tegen woordig ook niets anders meer... en wel meer bands eigenlijk. zijn best interresante dingen.
Overigens is dit te vergelijken met de breath controllers die yamaha destijds bij de DX7 gebruikte?

die midi-toeter bij marco borsato is een akai ewi (beetje vierkant ding, niet echt een emulatie van een saxofoon).

een vriend van me speelt wx-7 als hoofd-instrument (met 2 yamaha vl1m's voor het geluid), en uit wat ik van hem kan opmaken, zijn de wx7 en wx5 veruit de beste midi-toeters als je echt als een saxofonist wilt spelen. de wx11 is een stripped-down versie van de wx7, en de ewi is niet goed te bespelen als je een saxofoon gewend bent.

je hebt zeg maar gewoon de kleppen zoals op een sax, je kan het mondstuk buigen voor pitch, er zit nog een apart klein pitch wieltje op, en hij meet natuurlijk je blaas-kracht. die vriend van me (hij heeft wel een jaartje of 10 ervaring met het kreng) kan er ongelofelijk goed op spelen en dan klinkt een vl1 saxofoon dus ook echt als een saxofoon.

zelf heb ik het ook wel eens geprobeerd, maar het is behoorlijk moeilijk om er op te leren spelen...

Hoi
Ik heb al jaren een WX-11 van Yamaha.Hij is eigenlijk ontworpen om met de officiele soundmodule van Yamaha te gebruiken maar die heb ik niet.Ik sluit hem dus aan op soft-of hardware synths. Dan heb ik er zo'n kastje tussen zitten(pokket mapper) die de blaaskracht omzet naar aftertouch.Dat werkt op zich wel aardig als je module er voor geschikt is.Wat van geen kant werkt is het metalen riet waarmee je pitchbends zou moeten kunnen maken.Moeilijk af te stellen en zeeeeer moeilijk te gebruiken.Dit terwijl ik al jaren sax speel.
Ik vind de WX-11 veel moeilijker te bespelen dan een gewone sax en je moet echt niet de illusie hebben dat je een sax kan nabootsen.
Hopelijk heb je hier iets aan
GreetzzH@NKZ

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Kan ik als dwarsfluitist ook met dit aparaat overweg: m.a.w. kan ik dat zo instellen dat dat ook met de vingerzettingen van een dwarsfluit werkt?

Ik heb dit draadje niet eerder gelezen, vandaar een late (en misschien al overbodige) reactie van mij.

Ik speel dwarsfluit en ook de WX5. De wx5 heeft 4 instellingen (booten via dipswitches); 3 voor sax en 1 voor fluit. De laatste instelling geeft je de vingerzettingen voor de fluit.
Met de beperking dat je helaas niet middels de ons bekende overblaastechniek een octaaf hoger kan spelen. Daarnaast heeft de wx5 2 mondstukken; 1 van kunststof zónder controle, lijkt op het mondstuk van een blokfluit. Niet gebruiken, beperkt je in de mogelijkheden.
Het andere mondstuk heeft een kunststof riet en lijkt het meest op een mondstuk van sax, klarinet. Deze gebruik ik als fluitist.
Onder dit riet (kunststof) zit een lang pennetje wat detecteerd of je als (sax)blazer met je riet 'speelt'. Saxefonisten herkennen dit wel; met je lippen knijpen hard of zacht en zodoende wordt de toon wat hoger of lager.
Goed: als fluitist heb ik de wx5 in de fluitmode ingesteld en dan wordt dit pennetje eigenlijk gebruikt als schakelaar voor het lage of hogere octaaf.
Soms lastig als de melodielijn over beide octaven 'loopt' want dan moet je nauwkeurig 'schakelen'.
Maar de vingerzettingen zijn gelijk aan die van de dwarsfluit zelf.

Ik weet niet of het inmiddels nog wat voor je toevoegd, kefkekeyser :-)

Jos

Origineel geplaatst door Kraan
Ik kan me vergissen maar ik meen me te herinneren dat in de videoclip van Marco Borsato's Water iemand met zo'n Yamaha rondwandelde...

In de vastste begeleidingsband van Marco B. zit een WX5-bespeler.

Back