midi dummy???

stijn

TaMaHaTa
Ben net begonnen met midi sequencen en heb het vogende probleem.
Heb net een rm1x gekocht en het aansturen van men ms2000r gaat prima er is alleen 1 probleem. Voorheen gebruikte ik de interne sequenser met de arpeggiator van men ms2k, hoe laat ik de rm1x dat doen??? Dus geen noten ofzo alleen het starten van de arpeggiator en mod sequencer.

Je moet ervoor zorgen dat je de ms2000r zo instelt dat deze niet z'n interne clock gebruikt maar een externe clock (staat vast wel in de handleiding hoe je dat precies doet). Tevens moet je ervoor zorgen dat je rm1x een clocksignaal uitstuurt over midi (voor zover hij dat niet al standaard doet). Vaak worden met uitgaande clocksignalen ook start/stop signalen meegestuurd, dus als de ontvangende synth naar een extern clocksignaal luistert, worden ook dingen als arpeggiaters en sequencers daarop aangepast.

Dit is zoals het globaal bij de meeste apparaten werkt, ik weet dus niet precies hoe het bij jouw apparaten is geregeld.

OK Bedankt, maar zover was ik al wel. Dan moet ik nog steeds een toets op men ms2000 indrukken, en ik wil dat ie zen arpeggio en mod sequence start als ik de rm1x start. volgens mij moet ik dan een bepaalde midi boodschap zenden, maar wat???

De reply van dr. Ripsaw klopt als een bus. Als dat goed
staat moet de ms2000r gaan spelen.

ik zou nog een keer de handleidingen checken van de apparaten en nog eens proberen. het moet iets lulligs zijn

en anders zou ik het mbv de computer eens proberen om uit te sluiten of het bij de RM1X niet goed zit.

oja en let op dat je sequences en arpeggio's niet door elkaar haalt :) een sequencer kan wel gelijk beginnen met spelen,
maar een arpeggio moet je nog altijd triggeren met de
toetsen of met noten vanuit een sequencer

In sommige gevallen moet een arpeggiator gestart worden door een controller, maar in veel gevallen zou hij gewoon moeten starten via een externe clock source. Het is alleen dan wel ff de vraag of de clocksource ook een start/stopsignaal verzend, maar ook of dat uberhaupt nodig is.

Controleer of je rm1x een start/stopsignaal meestuurt. Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat dit wel standaard is.

Ik geef ff een voorbeeld:
Mijn Triton Le heeft een arpeggiator, die ik kan aansturen vanuit cakewalk op m'n PC. Ik stel daarvoor de Triton Le in op external clocksource, en ik stel Cakewalk zo in dat hij via de desbetreffende midiport waar m'n Triton Le op zit een clocksignaal verstuurt (daarbij zit dan ook gelijk een start/stopsignaal). De argpeggiator gaat dan ook op het goeie moment lopen en stopt ook op het goeie moment als ik een nummer afspeel.

Check ok even de OS versie van de RM1X. Dit moet versie 1.13 zijn. Andere versies hebben problemen met het aansturen van externe gear.

De arp op de RM1X kun je trouwens ook configureren, staat ie wel aan?

Succes!

Greetz,

Yawgmoth

het lukt me wel om de ms arpeggiator te starten vanaf men rm1x maar dan moet ik id een noot sturen. Nou heb ik in track 16 een program change zitten en in track 15 een noot om em te starten, als ik start doet ie eerst die program change, komt nog geen geluid uit men ms2000, pas als de pattern op de rm1x weer opnieuw bij de 1e maat komt begint de ms2000 pas te spelen. de noot en de program change staan allebei op de 1e maat, klop dit?? Verder moet ik id de nieuw os op de rm1x installeren want wat aansturen betreft doet ie inderdaad hele vreemde dingen. Maar in ieder geval bedankt allemaal.

Back