s/pdif kwaliteit ?

Origineel geplaatst door cangoeroes
wow wat een stortvloed van info! :D

wilde eigenlijk zo'n emu 0404 kaartje gaan aanschaffen... nu werk ik met een edirol ua1-d, die ik wil verkopen, aangezien de 0404 ook s/pdif heeft.
ik was dus wel benieuwd of er kwaliteitsveschil tussen die edirol en de 0404 zit...
aangezien ik over de opnames met combinatie edirol en m4 zeer te spreken ben! :)

Het gaat hier over het transporteren van een signaal, niet wat je opneemt.
Zoals ik aan de specs van de edirol kan zien gaat deze dus tot 16 bit 48 kHz.
De Emu 0404 kan 24 bit 96 kHz recorden.

Bovendien zuiggen usb audio interfaces. USB zuigt sowieso. :)

Verstandige keuze.

perfect kaartje die 0404 (verder niet subjectief omdat k em zelf heb ofzo :D:D), dus goeie keuze!

Ik heb dacht ik nog niemand over 'jitter' gehoord. Digitaal is digitaal, een 1 is een 1 etc., dus de waarde van de sample gaat niet verloren (ex buurvrouws wasmachine die glitches maakt op lichtnet maar analoog hoor je die ook).

Waar het ook om kan gaan is hoe snel die samples achter elkaar komen. Meestal 44100 of 48000 of 96000 x per seconde gemiddeld. De spreiding hierin is jitter.

Je kunt je voorstellen dat als je geluidskaartje niet precies elke tig microseconden een sampletje opstuurt er samples sneller achter elkaar komen waardoor de golfvorm steiler wordt. Of later, en dan minder steil. En steilheid is direct van invloed op de frequentie.

Zo kan extreme jitter dus frequenties = tonen maken die er niet waren. Ik heb zelf ook voor een RME kaart gekozen, zeg 350 EUR, duurder dan andere. Ik weet niet of het verschil uitmaakt (wie hoort dit?) maar toen had ik blijkbaar het geld.

Dit ter aanvulling.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Kan mijzelf voorstellen dat er dus ook verschil zit in een S/PDIF aansluiting op een dure kaart, of die op een SoundBlaster.

S/PDIF bestaat al sinds begin jaren 80, als je na al die jaren als fabrikant nog altijd geen goede S/PDIF interface kan ontwikkelen dan kan je er maar beter mee stoppen.

Cangaroes, als je 24 bit blijft, het juiste kabeltje kiest en eventuele instellingen correct zet, heb je dus niks te vrezen.

<edit> over jitter

1. Jitter (clock phase noise)
This really only affects sound of the signal going directly to a DAC. If you're running into a computer, the computer is effectively going to be reclocking everything. Same applies also to CD-recoders, DAT tape decs and similar devices. Even modern DACs have typically a small buffer and reclocking circuitry, so the jitter is not so big problem nowadays that it used to be.

sommigen moeten toch echt eens meer gaan lezen ipv zomaar een fout statement gaan verkondigen!

Echter, ik heb spullen die niet van "tegenwoordig" zijn (en velen met mij) ...

Maar wel okee dat het tegenwoordig omzeild wordt door opnieuw te klokken :okdan:

Origineel geplaatst door wesko
Echter, ik heb spullen die niet van "tegenwoordig" zijn (en velen met mij) ...

Maar wel okee dat het tegenwoordig omzeild wordt door opnieuw te klokken :okdan:

nou ja ik had het niet enkel op jouw ze.

Het grappige aan deze thread is toch maar weer dat iemand vraagt of iets mogelijk is en er komt weer een ganse hoop "zever in pakskes" materie over die jongen heen. S/PDIF werkt gewoon, ook al doe je aan upsampling/downsampling (wat technisch idd minder goed is), je hoort het verschil echter niet (anders doe je ZELF echt iets verkeerd).

Ik vraag me dan toch af waar dat kwaliteits verlies zit bij mij.

Ik dacht tot vandaag dat digitaal/digitaal was,

Maar ik begin meer en meer te denken dat die hardware fabricanten
zitten te werken met de middelen/chips die erin zitten.

Kijk maar eens naar de volgende snapshot.

Digital 2 Digital

De bovenste is de originele wav, afgespeeld met magix Cleaning lab, Digital Output Asus L3
de onderste is de monitor versie van m'n Creative MP3 (van nog geen €50, snip)

Je ziet toch een duidel'k 'n verschil in maximum 'freq' vind ik....

en volgens mij zijn die spectrograms 't zelfde ingesteld,
behalve dan de snelheid...

Bij een SPDIF verbinding is er sprake van niet-gesynchroniseerde clocks in beide apparaten waardoor er theoretisch gezien jitter problemen kunnen ontstaan die de kwaliteit beinvloeden. In In de praktijk zul je dit niet merken tenzij je bagger bekabeling over lange afstanden toepast omdat daarbij de kans op aantasting van de analoge pulsjes die het SPDIF signaal vormen aanwezig is. Wat echter veel vaker voorkomt is dat de SPDIF bekabeling gevoelig is voor storingen van buitenaf en dit in combinatie met een geluidskaart die gevoelig is voor piekspanningen en andere "stroomverontreiniging" resulteert soms in het "ogenschijnlijk wegvallen" van het spdif signaal bij zo'n piek. (om precies te zijn: het over zijn nek gaan van de SPDIF convertor)

In tegenstelling tot PC netwerkverbindingen wordt geen gebruik gemaakt van protocollen die het repareren/resenden van incomplete "pakketjes" mogelijk maakt, dus een brakke SPDIF verbinding leidt in dat geval tot onherstelbare kwaliteitsverlies..

Origineel geplaatst door Stephen
De bovenste is de originele wav, afgespeeld met magix Cleaning lab, Digital Output Asus L3
de onderste is de monitor versie van m'n Creative MP3 (van nog geen €50, snip)

Euhm.. wat heb je gemeten? de analoge output van beiden? of het frequentiespectrum van een WAV en een mp3 bestand? bij MP3 compressie wordt je frequentiespectrum behoorlijk om zeep geholpen hoor..

Origineel geplaatst door fuse
Soms willen spdif verbindingen nog wel eens intern afgekapt worden qua aantallen bits.
Als je van 24 terug gaat naar 16 (ook nog eens zonder dithering vaak) dan ga je qua geluidskwaliteit toch wel een stukje achteruit.

Hier kwam ik dus ook achter, in een grijs verleden heb ik eens de digitale outputs van m'n Sony en Yamaha DVD spelers vergeleken.

hier is de full story: http://www.planetz.com/forums/viewtopic.php?topic=13055&forum=1&start=0#88369

Maar mijn conclusie was dat de opnames die van de Yamaha DVD speler toch echt wel meer detail hadden, dan die van de Sony. Ik heb hier Wuthering heights van Kate Bus voor gebruikt.

Ronald

PS, wat heeft die griet toch een mooie stem.

pff Wat een hoop non-info weer. =(

1) Het spdif signaal bevat een clock signaal waar je het ontvangende apparaat op kunt synchroniseren.
2) Spdif werkt ook op 24 bits.
3) Je kan nog steeds last hebben van jitter. De duurdere geluidskaarten kunnen daar beter voor corrigeren en in die zin heb je dus kwaliteits verschillen tussen de geluidskaarten.
4) Zonder zender/ontvanger synchronisatie is je grootste plobeem niet jitter maar gewoon het afkappen/wegvallen van samples, wat je als zachte klikjes hoort.

Origineel geplaatst door Toon
<edit> over jitter

1. Jitter (clock phase noise)
This really only affects sound of the signal going directly to a DAC. If you're running into a computer, the computer is effectively going to be reclocking everything. Same applies also to CD-recoders, DAT tape decs and similar devices. Even modern DACs have typically a small buffer and reclocking circuitry, so the jitter is not so big problem nowadays that it used to be.

sommigen moeten toch echt eens meer gaan lezen ipv zomaar een fout statement gaan verkondigen!

Lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk. Als je een analoge golfvorm onregelmatig sampled via een 'jitterende' clocksource, dan kun je reclocken wat je wilt, maar je zult nooit meer nauwkeurig de originele golfvorm kunnen terug kunnen halen (tenzij je precies weet HOE onregelmatig de originele clocksource is; maar dat weet je niet).

Origineel geplaatst door gijs
perfect kaartje die 0404 (verder niet subjectief omdat k em zelf heb ofzo :D:D), dus goeie keuze!

staan goede reviews over dit kaartje op het net .. volgens sommige nog beter dan een gemiddelde rme .. gaat voor 50 euro 2de hands weg ..

zijn die 16 effecten wat ? blijft emu natuurlijk ;)

Even een schopje omhoog, want ik heb al een tijdje een vraag over SPDIF:

Bestaan er eigenlijk ook SPDIF interfaces, van bijvoorbeeld 4x SPDIF IN en 4x SPDIF OUT?

Deze vraag kwam ineens bij me op, omdat tegenwoordig veel synths en FX racks een SPDIF in- en uitgang hebben.
Het probleem is dat (voor zover ik weet) elke geluidskaart of mixer maar één SPDIF in- en uitgang heeft, dus zou je maar één apparaat tegelijk digitaal kunnen aansluiten.
Het lijkt mij toch wel leuk als je meerdere modules via SPDIF op je computer (of mixer) kan aansluiten!

Is dit technisch gezien onmogelijk, of zit ik veel te lang onder een steen gekropen en is dit al lang mogelijk?

Alvast bedankt :)

Ik heb een Midiman DigiPatch 12x6. Daar kun je 6 s/pdif of ADAT optisch en 6 s/pdif tulp ingooien en 6 uit. Overigens geen s/dif naar ADAT conversie of andersom hoor ! Ik heb 'm tussen m'n samplers en synth aan de ene kant en FX + Digi002 aan de andere kant. Op papier prachtig maar ik krijg het om de een of andere reden niet voor elkaar terwijl het toch heel simpel zou moeten zijn (clock rates op elkaar afstemmen en patchen maar). Zal wel aan mij liggen. Iemand tips ? (Sorry voor het hijacken van je thread).

Back