mixer nodig voor band

Kikker

Stamgast
ik ben voor onze band op zoek naar een mooie tweedehands mixer om op het podium zelf te gebruiken om effecten aan instrumenten toe te voegen en om in de studio te gebruiken om op te nemen...
we maken reggae/dub, en we spelen met de volgende bezetting, bassist, drums, gitarist, gitarist/zanger, 2 toetsenisten en 3 blazers.
Hoeveel kanaals mixer zou ik dan nodig hebben?zat zelf te denken aan, kick, snare, toms, hihats, bas, 2x gitaar, zang, 2x toetsen, 3 blazers. dan kom ik op 13 kanalen, en dan zou ik het liefts minimaal 4 aux sends hebben voor effecten en die weer terugsturen naar een kanaal op de mixer en dan kom ik dus op 17, nou bestaan die natuurlijk niet dus dat zou dan 24 worden.
Heb er niet zo heel veel verstand van dus als ik nu een denkfout maak verbeter me maar.
Er moeten ook lekkere EQ's op zitten, lekker warm geluid en het liefst met parametrische mids voor leuke filterachtige effecten over instrumenten.
Een vast budget heb ik niet echt, spaar liever wat langer door voor wat moois dan dat ik rotzooi koop voor een paar knaken.

Zelf gebruik ik al gemakkelijk 8 mike's op de drumkit voor een beetje PA, ook de toetsen hebben dubbele kanalen nodig.
Ik kom zo al snel op 18 kanalen op de tafel dus een 24 kanaals is helemaal niet zo'n gekke.

Heb je enig idee wat je budget is?

Die Tascam is mooi voor een studio maar hij lijkt me niet echt roadproof. Of zie ik dat verkeerd?

Origineel geplaatst door The Q
Die Tascam is mooi voor een studio maar hij lijkt me niet echt roadproof. Of zie ik dat verkeerd?

Waar baseer je dat op dan? Ik denk dat je het idd verkeerd ziet. Erg stevig gebouwd, bijzonder solide. Daar kunnen al die live tafeltjes van Mackie een puntje aan zuigen :D

Als je er echt veel mee gaat slapen moet je er gewoon ff zelf een case omheen leggen. Maar dat geldt natuurlijk voor elke tafel. En het aardige daarvan is weer dat je de brug heel makkelijk eraf kan halen en er weer op kan zetten. Scheelt toch wel met vervoer...

heel begrijpeljk dat je je tafel kwijt wilt no-key ;-)
maarreuh... een in-line tafel is toch niet echt aan te raden voor live-gebruik mijns inziens.

topicstarter... check een tweedehands soundcraft spirit live, evt. een nieuwe LX7 (zo'n beetje dezelfde mogelijkheden, alleen kompakter en lelijker als de spirit)

Origineel geplaatst door n0_key
Waar baseer je dat op dan? Ik denk dat je het idd verkeerd ziet. Erg stevig gebouwd, bijzonder solide. Daar kunnen al die live tafeltjes van Mackie een puntje aan zuigen :D

Nou ja ik baseerde dat een beetje op eigen ervaring; heb een aantal jaartjes mogen schuiven en heb nog nooit bij een bedrijf een Tascam M-XXXX in de verhuur gezien.

Origineel geplaatst door The Q
Nou ja ik baseerde dat een beetje op eigen ervaring; heb een aantal jaartjes mogen schuiven en heb nog nooit bij een bedrijf een Tascam M-XXXX in de verhuur gezien.

ik ook niet en werk nu een jaar of 6 als geluidsman en werk achtig in de PA verhuur. wil niet zeggen dat het niet kan maar tafels als Allen&heath, midas of soundcraft kunnen dat veel beter.

Sorry hoor jongens, maar ik ben het niet helemaal met jullie eens. Ik raak die tafel toch wel kwijt, dat is het punt niet, maarrr...

Hij zoekt een tafel voor live en in de studio met een dik geluid en flexibel qua routings enzo. Nou, dan lijkt dit me wel een kandidaat. Ik zie overigens ook niet in wat 24 extra inline kanalen afdoen aan de live mogelijkheden van een tafel.

Nu heb ik weinig live ervaring, dus misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb wel eens zo'n LX7 in mijn klauwtjes gehad en dat is qua hardware toch echt beduidend minder robuust als de gemiddelde Tascam. Als je dan specifiek een live gaat kiezen, neem dan liever A&H, want dat is wel even andere koek. Klinkt ook nog een stuk beter.

in line doet op zich niks af, maar je hebt een hoop extra knoppen die de boel onoverzichtelijk maken... tevens kun je de auxen niet optimaal benutten.... misschien heb je wel gelijk wat betreft de LX7... iig ben ik erg tevreden met m'n spirit live... hij is lekker groot (genoeg ruimte om flink aan de pots te draaien zonder direkt de omliggende pot-standen te verneuken) zonder te groot te zijn en alles is lekker overzichtelijk. ook kandie goed tegen een stootje/troep/stof... hij is hier echt door de mangel gehaald (o.a. kattenkots/waterschade) en er is nog steeds geen kraakje te bekennen

A/H heb je gelijk in... die schijnen in het laag toch wat strakker te zijn... maar de nieuwe tafels zijn net zo kompakt qua knoppen als de LX7 en als je live wilt dubben is dat toch wel minder.

Kikker, ik wwet precies wat jij wilt/bedoelt wat betreft live dubmixen. Ik heb er toevallig zelf ruim ervaring mee.
In een live situatie is het allerbelangrijkst dat je het overzicht behoudt...daarom vallen alle bovengenoemde tafels IMO af!

Je zorgt er ook het best voor dat je zo min mogelijk het zaalgeluid kan beinvloeden qua volume's en EQ, dan kan je het beste je kanalen die je wilt dubben vantevoren splitten, 1 naar je dubtafel, 1 naar de zaal... Je volstaat dan in principe door alleen de FX outputs nog door te geven aan de zaalmix. Op deze of een soortgelijke manier hou je het voor jezelf en voor de zaalmixer het beste in de hand.

Welke mixer? misschien is een Spirit M12 iets, of wellicht iets vintage, met grotere/ruimere pots...

Origineel geplaatst door Flesje

In een live situatie is het allerbelangrijkst dat je het overzicht behoudt...daarom vallen alle bovengenoemde tafels IMO af!

ik ben het wel gewend dat m'n posts niet gelezen worden flesje, maar recht boven jou post staat toch echt een tafel om dezelfde reden aangeprezen.

ach... als de wiet maar goed is :L :D

Origineel geplaatst door koediman
ik ben het wel gewend dat m'n posts niet gelezen worden flesje, maar recht boven jou post staat toch echt een tafel om dezelfde reden aangeprezen.

ach... als de wiet maar goed is :L :D

Je hebt helemaal gelijk, lezen is idd ook een vak...

Stoned ben ik hoogst zelden...

:doei:

wow! bedankt voor alle reacties!
had al een beetje rondgekeken op marktplaats e.d. en zag vrij veel spirit mixers staan voor weinig geld, en na bovenstaande reacties te hebben gelezen dat die mixers nog wel geschikt zijn ook denk ik dat ik maar zoiets ga aanschaffen.
mixer die me te koop is aangeboden via pb vind ik daarmee vergeleken dan net wat te duur, misschien geen goeie vergelijking maar als een spirit van 500 euro volstaat ga ik natuurlijk geen 1000 euro uitgeven, misschien later, als ik groot en rijk ben 8)
dat idee van die kanalen splitsen zodat ik niet het hele geluid in de zaal kan verpesten lijkt me ook een goed idee
wat heb ik daar dan voor nodig aan apparatuur om dat te kunnen doen??
en waar zou ik eigenlijk nog meer aan moeten denken als noodzakelijke opparatuur voor een optreden waar een band voor moet zorgen??

nog 1 laatste tip kikker; niet alle spirits zijn hetzelfde... ik heb het zelf over de "spirit by soundcraft live" (om maar even de komplete naam te gebruiken)... dat is degene met veel ruimte etc... je hebt ook een hoop spirits die niet aan die voorwaarde voldoen, ff opletten dus ;)

succes met je zoektocht!

Origineel geplaatst door koediman
nog 1 laatste tip kikker; niet alle spirits zijn hetzelfde... ik heb het zelf over de "spirit by soundcraft live" (om maar even de komplete naam te gebruiken)... dat is degene met veel ruimte etc... je hebt ook een hoop spirits die niet aan die voorwaarde voldoen, ff opletten dus ;)

succes met je zoektocht!

oke dat zal wel lukken!
als ik op die manier werk zoals hierboven is uitgelegd dat eerst alle kanalen gesplitst worden heb ik ook geen 24 kanaals mixer nodig maar is 16 ook wel voldoende, dan laat ik alleen de kanalen binnenkomen waarop ik effecten wil toevoegen.
en dan zie ik als ik een beetje rondzoek op tweedehands en marktplaats de volgende spirits langskomen
Folio Racpac
FX16
LX7-16

iemand ervaring met die modellen?
als ik het zo bekijk zit er wel alles op wat ik nodig heb, en deze 3 passen ook nog eens in een 19" rack en das ook wel handig

Origineel geplaatst door Kikker

wat heb ik daar dan voor nodig aan apparatuur om dat te kunnen doen??
en waar zou ik eigenlijk nog meer aan moeten denken als noodzakelijke opparatuur voor een optreden waar een band voor moet zorgen??

Je zou kunnen stellen dat je het splitten ed. overlaat aan PA.
Echter, het kan elk optreden weer anders zijn, belangrijk dus dat je alles vantevoren goed regelt.
Als je dingen aan het toeval overlaat als je gaat dubben op het podium ga je vroeg of laat door het stof...en dat wil je niet.

Ik heb trouwens zelf een RacPac, kan er mee door, de pots zitten toch nog vrij dicht op elkaar. De subs zal je ook niet nodig hebben maar in de weg zitten ze nou ook weer niet. Hij heeft wel 6 auxen en dat is veel voor een mixer van deze grootte.

grtz,,,, :)

Back