[dj question] Ableton als real-time FX

sten

Ouwe rot
Niet echt een studio gerelateerde vraag maar ik probeer iets te achterhalen wat ik op internet niet kan vinden.
Ableton (live) wordt tegenwoordig wel eens toegepast bij dj-sets. Wie weet of (en hoe) het mogelijk is om een laptop met Ableton live als real-time FX te gebruiken in een bestaande dj-setup (in mijn geval 2 x tt en een dj mixer).

Je krijgt natuurlijk te maken met zaken als latency. Een laptop met ableton is als send FX of insert FX aan te sluiten lijkt me (waarbij 0ms latency als insert FX essentieel is).

heb ik me ook wel eens afgevraagd, maar kan ableton een line-in signaal ontvangen en een effect erover gooien dan ?

Ableton wordt niet gebruikt als effect maar gewoon als audio sequencer naast de draaitafels, voor een beetje dj moet
het geen probleem zijn deze handmatig te syncen. Mja.. wat is de toegevoegde waarde dan.. denk dat er leukere addons zijn voor een draaitafel, je hebt immers maar 2 handen (voor ableton zelf al veel te weinig ;) )

Voor effecten gewoon je sends gebruiken op je mixer, houd zelf wel van een vst host met live input en schakelbare (VST) effecten, kwestie van smaak. De meeste 'standaardeffecten' bovenop een set vind ik echter behoorlijk bagger, de tracks zijn meestal al vol genoeg. Wel leuk zijn de wacky effecten (waardoor ik weer bij software uitkom ;) .. kom je eigenlijk meer in de buurt van het volledig mangelen van een loop wat wel weer leuk kan klinken. Kom je bij hetvolgende probleem.. met 2 decks is dat niet echt prettig.. doe maar 3 decks dan :D

Suc6.

Je ziet tegenwoordig steeds vaker techno acts met een apple ibook/powerbook + midi controller naast de TT's staan. Voordeel (als audiosequencer) is denk ik het kunnen gebruiken van de eindeloze effecten (vsti's?) in tegenstelling tot de cliche djm-600 effecten.

Gebruik je zelf een laptop met vst host (zoja, wat voor soundkaart en latency)? Ik zie zelf wel iets in het gebruik v/e laptop met vst-i container met een aantal FX'en (en externe midi controller) om zo iets aparts neer te kunnen zetten. Echter, filtersweeps, cutoffs (en andere insert effecten) zijn dan niet mogelijk.

Enja, 3 decks komt goed, moet even ruimte creeeren om m'n 3e deck te plaatsen :)

Ik gebruik geen laptop voor inserts, enkel een laptop :) (traktor)

Maakt niet zo gek veel uit welke kaart je gebruikt, de meeste audiokaarten (dus geen sb) hebben goede asio drivers, hetgeen je zou moeten aanschaffen hangt weer af van wat je nodig hebt (aantal i/o, digitaal/analoog etc etc).

Wat bedoel je met inserts die je niet kunt gebruiken? Gewoon laden in je vst host op een audio in poort en weer doorrouten naar je out poort toch? :)

Met inserts bedoel ik een effect die je tussen platenspeler en mixer prikt (of je mixer en versterker) in plaats van sendfx (en return weer naar je mixer voeden).

Maar voor zover ik heb kunnen ontdekken wordt Ableton niet als dedicated effectenbak gebruikt. Ik ga m'n laptop met Ableton install daarom maar inzetten als "3e TT" (loops, tracks + fx).

kan je niet gewoon beter een hardware multifx bakje voor zoiets gebruiken? bv een korg kaospad of zo'n mofx van electix ofzo....

Origineel geplaatst door olafmol
kan je niet gewoon beter een hardware multifx bakje voor zoiets gebruiken? bv een korg kaospad of zo'n mofx van electix ofzo....

Eigenlijk wel, maar dat is dan alweer redelijk standaard.

Je kunt Ableton wel inzetten als FX, of het praktisch is is een andere vraag. Maar ik heb het wel es gedaan: Je kunt (uit mijn hoofd) een kanaal instellen voor opname en direct monitoren wat je opneemt. Over dat kanaal wat FX (of via een send) en that's it. Ik heb met mijn laptop (P111 650 Mhz 256 Mb + M-audio Audiophile) 8ms latency, wat ik voor live gebruik teveel vind.

-Jan

Back