budget vintage matrix1000

G

Guest

Guest
heb 'm weer eens gekocht en net als pas bij de microwave1 valt me op: veel vintage klanken voor weinig.
het blijft een aanrader voor de analoog liefhebber, met of zonder krappe beurs.

Ik vond hem ook zeer bijzonder. Alleen de edit mogelijkheden waren voor mij te beperkt aangezien ik geen software daarvoor kon gebruiken.

Wat me ook opvalt is dat gezien de mogelijkheden van het beestje de meeste presets zo veel op elkaar lijken en zo saai, burgerlijk zijn. Je kunt net de eerste 50 geheugenplaatsen vullen met wat je in 201-1000 vindt.

Maar, je kunt er wel zo'n beetje alles mee wat je met een 2 osc poly kan, en dan nog eens een heel stuk meer. Als dit niet genoeg is, wil je gewoon een modular.

Origineel geplaatst door bikkel
Als dit niet genoeg is, wil je gewoon een modular.
LOL, ik heb hem bij MH ingeruild voor een A-100..

je zal begrijpen dat ik daar de LOL niet van inzie.
nee hoor, is een grapje.

het is waar, wat die presets betreft, maar er zijn veel banken met betere presets en vooral met de software editor erbij is het leul, dan heb je ineens een zeer uitgebreide matrix synth.

Heeft iemand nog een leuk bulkje liggen met een hoop 'moderne' klanken? Dus niet al die brass, strings, etc. maar 'techno' geluiden, FX sounds, stabs, vage pads etcetera?

Leo, je hebt helemaal gelijk...

Oberheim Matrix-1000 en Waldorf MicroWave (I) zijn allebei:
-zeker niet te duur
-enorm flexibel qua synthmogelijkheden
-en (belangrijk) hebben een eigen 'karakter'. Vind dat ze elkaar ook goed aanvullen qua geluid.

Helaas zijn ze ook beide vrij lastig te editen, je moet vrijwel altijd je toevlucht nemen tot een editor.
(OK, de MicroWave kan je nog proberen te editen via het frontpanel, de Matrix kan dat gewoon niet eens...)
Of: de Access controller erbij hebben, en zelfs dan ben je nog niet klaar (modulatie-matrix moet altijd via een editor).

Zo'n Access programmer vinden is me gelukt voor de MicroWave, nou ben ik nog op zoek voor ééntje aan m'n Matrix-1000!

Ik herinner me ook gelezen te hebben dat als je de matrix met een midi controller wil programmeren dit niet zo fijn werkt, aangezien de synth niet zo snel reageert als je aan knoppen draait ofzo????

Origineel geplaatst door sander
Ik herinner me ook gelezen te hebben dat als je de matrix met een midi controller wil programmeren dit niet zo fijn werkt, aangezien de synth niet zo snel reageert als je aan knoppen draait ofzo????

Hij stikt wel eens in de SysEx inderdaad. Noten blijven hangen, sprongen tijdens het verschuiven, dat soort gekke dingen. Als je real-time bvd de cutoff wilt tweaken kun je beter pitchbend, velocity, modwheel, pedal1 en pedal2 routen, die werken met CC's cq. standaard MIDI (noot) informatie.

voor de Atari.....

voor de Atari.....

...is er genoeg software.
Kun je voor €35 aan de gang(en het lijkt op een softsynth maar dan op een apart scherm:duivels: )
Voor de MW1 is er ook system 7 tot en met MacOs9 software,voor de prijs van een atari koop je een oud macje ,monitor schakelaar ertussen en je zou hem zelfs naast je pc kunnen gebruiken! (dat geldt natuurlijk ook voor de Atari als je een Falcon of atari<->vga-converter hebt).

Origineel geplaatst door bikkel
Hij stikt wel eens in de SysEx inderdaad. Noten blijven hangen, sprongen tijdens het verschuiven, dat soort gekke dingen. Als je real-time bvd de cutoff wilt tweaken kun je beter pitchbend, velocity, modwheel, pedal1 en pedal2 routen, die werken met CC's cq. standaard MIDI (noot) informatie.

Das dope!!. Ik moet er toch eens induiken.

wij hebben in de studio een systeempje staan van 5 matrix 1000's & 1 Matrix 6 in cascade mode of paralel...
dit geëdit door OB6000 .

dat klinkt écht zooo mooi als je ze uitmixt !

Origineel geplaatst door JazzMann
wij hebben in de studio een systeempje staan van 5 matrix 1000's & 1 Matrix 6 in cascade mode of paralel...
dit geëdit door OB6000 .

dat klinkt écht zooo mooi als je ze uitmixt !

Ik dacht dat de 6 die mogelijkheid niet had?

Back