Back to Detroit

die detroid techno pioniers worden allemaal overschat imo. ze waren gewoon op de juiste
plaats op het juiste moment. ze worden beschouwd alsof het goden zijn maar eigelijk was het
gewoon prutsen wat ze deden. maar het publiek vond het blijkbaar goed. enzo werd het verder
ontwikkeled tot een volwaardige stijl. en dit geld voor alle stijlen van muziek. (ook idm ja :D )

Origineel geplaatst door isnieZot
die detroid techno pioniers worden allemaal overschat imo. ze waren gewoon op de juiste
plaats op het juiste moment. ze worden beschouwd alsof het goden zijn maar eigelijk was het
gewoon prutsen wat ze deden.

Tsja...wat is het verschil tussen prutsen en muziek maken als uitlaatklep...??

Ik weet dat ik wekelijks veel plezier beleef aan het prutsen... dat kan je aan veel van die
eerste detroit tracks ook horen :)

grappig is dat dat aanprutsen mijns inziens veel betere muziek oplevert vergeleken met wanneer iets uitgegroeid is tot een stijl.... als de conventies vast liggen (het moet zo en zo klinken, dan is het "detroit") is de lol er mijns inziens vanaf.
vergelijk het maar een beetje met de tegenwoordige elektro/italo hype... alles moet weer precies zo zijn zoals het "hoort"... strakke produkties, vocoderzang erbovenop en ondertussen klinkt het allemaal hetzelfde...

Origineel geplaatst door Mostatic
ja, je zegt ongeloofelijke belachelijke dingen.
D) Ga je eerst verdiepen in de materie zodat je geen belachelijke dingen hoef te schrijven (zeggen).

Ben jij vriendeljik zeg!

Alsof ik me niet verdiep in de matiere. Wat weet jij daar nu van.

Je neemt het terug heb ik gelezen. Had het dan niet gezegd. Denk na voor je iets schrijft / typt.

B) Een stanton 500AL heeft geen zak te maken met muziek.

Wel met klank.

Ga je eerst verdiepen in de materie zodat je geen belachelijke dingen hoef te schrijven (zeggen).

Ha zeg ik toch ook belachelijke dingen :)

Dat zeg je zelf. Feit is dat enkele van je punten onjuist zijn.

No offence natuurlijk.

gewoon prutsen wat ze deden. maar het publiek vond het blijkbaar goed. enzo werd het verder
ontwikkeled tot een volwaardige stijl. en dit geld voor alle stijlen van muziek. (ook idm ja :D )

Toen was er niks,hun vonden het uit,en iedereen teert op die sound nu,ook jij,ook idm,ook trance,ook ga zo maar door,overal kun je wel wat in terug horen wat zijn oorspong daar heeft.
Zonder die pioniers,als in detroit en chicago house,bestond dit forum waarschijnlijk niet eens,om vragen te stellen.

Btw luister de praise mix eens van may voor innercity,als dat prutsen is vreet ik me schoen op

Origineel geplaatst door Mostatic
Ja, je zegt ongeloofelijke belachelijke dingen.

A) FM is digitaal dus kan het nooit warm klinken.
B) Een stanton 500AL heeft geen zak te maken met muziek.
C) Vinyl klikt al jaar in jaar uit beter dan CD.
D) Ga je eerst verdiepen in de materie zodat je geen belachelijke dingen hoef te schrijven (zeggen).

Ha zeg ik toch ook belachelijke dingen :)

suc6

:doei:

zeg maarten,...

ben je al weer nuchter of ben je gewoon nog niet gaan slapen?

Origineel geplaatst door trash
Toen was er niks,hun vonden het uit,en iedereen teert op die sound nu,ook jij,ook idm,ook trance,ook ga zo maar door,overal kun je wel wat in terug horen wat zijn oorspong daar heeft.
Zonder die pioniers,als in detroit en chicago house,bestond dit forum waarschijnlijk niet eens,om vragen te stellen.

Btw luister de praise mix eens van may voor innercity,als dat prutsen is vreet ik me schoen op

I hear ya,,

Praise is meesterlijk. Luister maar eens naar Icon Rythme Is Rythme,, At Les- Carl Craig, Journey Of the Dragon-Galaxy to Galaxy etc
Deze muziek zit melodisch en technisch goed in elkaar, en boven dat was het in die tijd ook nog eens zwaar vernieuwend.

psies.. Ze waren niet de eerste met 4x4 beats, maar waar ze wel nieuw in waren was het combineren van funk en jazz met behulp van electronische toeters en bellen tot moderne dans/feest muziek.

At les is trouwens YUM..

Origineel geplaatst door trash

ok prutsen is het verkeerde woord. ik had beter experimenteren gebruikt. :D
maar die detroid is er niet van de ene op de andere dag gekomen. ook derrick may
en juan atkins enzo zijn als beginner met een drumdoos beginnen experimenteren en
hebben die detroit sound moeten ontwikkelen. en ik ontken niet dat detroid ZEER
veel invloed heeft gehad. dat absoluut niet maar ik wil gewoon aantonen dat de detroit
er door een soort van natuurlijk evolutie is gekomen en niet enkel door hun genialiteit waarover
iedereen hier loopt de blaten. hetzelfde geld voor aphex twin, autechre, squarepusher,...

Origineel geplaatst door Arv
psies.. Ze waren niet de eerste met 4x4 beats, maar waar ze wel nieuw in waren was het combineren van funk en jazz met behulp van electronische toeters en bellen tot moderne dans/feest muziek.

At les is trouwens YUM..

Heb je het nog steeds over detroit sound?

Of praat je nu over de voorlopers daarvan zoals disco of kraftwerk?

en niet enkel door hun genialiteit waarover
iedereen hier loopt de blaten.

Geniaal was het zeker,met andere woorden kom er maar eens op:D
Bovendien wie had midden jaren tachtig kunnen denken dat er zoiets zou komen,nu achteraf wordt het dan een beetje afgedaan als prutsen,dat vind ik wat makkelijk.
Zeker nu veel spul geevolueerd is en kant en klaar voor het oprapen ligt waar iedereen schijnbaar de vruchten van plukt.
weinig evolutie en inovatie tegenwoordig meer,jammer...
Tja,hun deden het maar,wie nu nog tegenwoordig?
Vandaar toch geniaal:D

Dit was geen bash persoonlijk,maar meer in het algemeen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sander
Heb je het nog steeds over detroit sound?

Of praat je nu over de voorlopers daarvan zoals disco of kraftwerk?

Disco vind ik niet de voorloper van techno. verre van..
Maar, ja idd, ik heb het over de detroit techno van May en de rest. Die had/heeft een sterke jazz/funk feel..

Origineel geplaatst door ricercar
zeg maarten,...

ben je al weer nuchter of ben je gewoon nog niet gaan slapen?

Ja zoiets :) beetje de brakke hendrik aan het uithangen dan krijg je van dit soort dingen, en gelijk iedereen happen LOL :)

Origineel geplaatst door Arv
Disco vind ik niet de voorloper van techno. verre van..

Disco is meer de voorloper van house, in iedergeval was het van invloed op de mannen uit Chicago (luister maar 'ns naar de oudere WBMX mixen van bijvoorbeeld Frankie Knuckles, Steve Hurley en Ron Hardy van voor 1986 op www.deephousepage.com en bedenk je dat house gewoon disco was, gemaakt door amateurs). Maar wat doet het ertoe? Als het maar met gevoel is gemaakt, en niet teveel volgens vaste conventies, dan kan er al weinig mis gaan.

House is inderdaad disco. Zo denkt Todd Terry er ook over, toch één van de pioniers.

Maar wat doet het ertoe? Disco is ook al cool :D .

Re: Back to Detroit

Origineel geplaatst door Hooihuis
Weet iemand misschien welke synths / drumcomputers in het begin veel gebruikt werden door de Detroit-technopioniers ?

Hopla! Een gericht antwoord: :)

Plastikman:
(rond '94)
-TR-808
-TR-909
-TR-606
-TB-303
-Allen & Heath S2 mixer
-Emu Vintage Keys
-Kurzweil K2000
-Akai S3000
-Serge modular

Juan Atkins:
(1980)
- Korg MS-10 (zn eerste synth)
- 2 Kenwood cassette decks
- kleine 4-kanaals Yamaha mixer

als Cybotron vanaf de herfst van 1980 (samen met Rick Davis die de bezitter was van al het onderstaande op de MS-10 na):
- ARP Odyssey
- ARP Axxe
- Roland RS-09
- ARP Sequencer
- Roland Sequencer
- Boss DR55 rhythm drum machine
- Korg MS-10

(Atkins 1988)
- Korg SQD1 sequencer
- Korg Poly 800
- Yamaha DX100
- Sequential Circuits Pro One (zn favoriet)
- Ensoniq Mirage
- Akai S900
- TR-808
- TR-909
- Kawai R100 drum machine

Carl Craig:
(begin jaren '80)
- Sequential Circuits Prophet 600 (zn eerste synth)
- Alesis MMT8 sequencer
- Alesis HR16 drum machine (geleend)
- Roland U20 (geleend)

(1992)
- bovenstaande plus:
- Mackie mixing desk
- Kurzweil K2000
- Akai S1100
- Sequential Drum Traks

Derrick May:
(1990)
- Akai S900's
- Yamaha DX100
- Korg Poly 800
- Ensoniq Mirage
- Korg SQD1
- TR-909
- TR-808
- TR-727
- Fostex 260 four-track
- Kawai K3
- Yamaha DX21
- enkele ARP synths
- Casio CZ5000
- Roland R8

Kevin Saunderson:
(jaren '80)
- Yamaha DX100
- Roland Juno-106
- Fostex 8-kanaals mixer
- Tascam 8-kanaals recorder
- verscheidene effecten (Roland SRV-2000, Lexicons, Yamaha SPX-90)

(1988)
- bovenstaande plus:
- Roland S550
- Casio CZ5000
- Roland JX8P
- Korg Poly 800
- Roland TB-303
- Ensoniq Mirage
- TR-909
- TR-808
- TR-727
- Alesis HR16