[TRACK] Mellogroove

Saskija

Het blijft een dure hobby
Ik ben vanavond lekker bezig geweest en daar is de volgende MP3 uit gerold: http://qwave.de/saskia/music/mellogroove.mp3

Dit is overigens wel een WIP (work in progress). De basis staat er, maar er zitten wat speelfouten in, het is niet mooigepoetst en van leuke details voorzien, het is niet gemixt en je hoort zelfs hier en daar tikjes. Tja, ik wilde voor mezelf even snel een MP3tje maken zodat ik ipv in Cubase met de koptelefoon er in Winamp over de PC-speakers naar kon luisteren en dan speelt kwaliteit niet zo'n rol.

Oja, verwacht geen techno, elektro of house, want mijn inspiratie ligt eerder bij "klassieke" synthesizermuziek. Excuses daarvoor! :)

- Toevoeging 23/7/04

Ik heb een nieuwe (en wat mij betreft final) versie van de track geupload. De URL is verder niet veranderd maar de geluidskwaliteit wel, die is namelijk een heel stuk beter.

Laatst gewijzigd:
Moeilijk zeggen als het nog zo ruw is.
De opzet klinkt op zich OK. Maar ik laat me teveel afleiden door dingen die nog niet af zijn.

tijdens dat koortje (die galm ja...) nog ff brute strings ondergooien. Geen synthesizer strings, maar echte brute strings.
Netals wat je vanaf 3.30 min doet, heeeeeeeeel netjes gedaan!

op 1.00 min heb je dat heel goed gedaan, de juiste sound met de juiste melodie. Alleen zoiets verwacht ik dan meer in een break.

Dat effect wat ik af en toe hoor, staat te hard, dat zou meer naar de achtergrond moeten.

Rest mij nog één vraag: uit welke brute bak heb je deze geluiden gehaald?

Succes! ;)

Klinkt heel als basis goed, moet ik zeggen. Melodieen die ontwikkelen(ik kan dit soort dingen zelf niet, ben meer van een improvisatorische type) vind ik mooi. Doet soms aan Tony Banks van Genesis denken na de 1e 3 minuten.

En over de mix: er moet nog iets gedaan worden aan de fade ins en fade outs, denk ik. Daar dit nog niet af is, moet je hier niet zoveel waarde aan hechten.
:W

De synths: ik wed dat het VAs zijn. De bas klinkt een beetje op een AN1x. De arp is ook een bekend, volgens mij een MS2000.
Ik zal het wel mis hebben.:bekdicht:

Yoonchi.

Dat effect staat inderdaad te luid, maar de track klinkt erg warm en de basis is vooral melodieus gezien prima in orde. Ik hoor ook soms getik er door heen, maar dat kan ook aan mij liggen :). Anyway, Suc6 bij het afmixen & masteren.

P.S. cker veel Jean Michel Jarre geluisterd. ;)

Hm ... volgens mij is het een Virus, tesamen met een G2, Minimax, FS1R en XV5080 ... maar ik denk dat ik eigenlijk niet helemaal eerlijk ben :D

In ieder geval Sas :okdan:, zoals ik ook al eens ergens anders heb gezegd.

:doei:

Ik heb net een nieuwe versie van de track geupload naar de server. De URL is nog steeds http://qwave.de/saskia/music/mellogroove.mp3 maar de geluidskwaliteit wel, die is namelijk een heel stuk beter. Het nummer is nu iets langer geworden door een langere eindsectie en een extra maat ergens aan het begin. Verdere veranderingen zijn gevarieerdere bass, een opnieuw ingespeelde synthsolo en nog wat kleinigheden.

Oja, Danny, je hebt alle instrumenten geraden! Als enige!

Voor de geinteresseerden, de geluiden komen uit de volgende apparaten:
Virus (bass sequence), G2 (background strings, belletjes), Creamware MiniMax (squeeks, solo synth, synth sweep), FS1R (koor/strings), XV5080 (Mellotron strings en fluit), Machine Drum (eh ... drums?)

Dit nummer komt trouwens voort uit een tweetal geimproviseerde stukken die voor 90% intact gebleven zijn. De enige echte toevoeging is de lange synthsolo over het einde (tja, ik kan niet brede strings spelen PLUS nog een pitchbend solo...). Voor de rest zijn alleen een paar stukjes muziek hier en daar gekopieerd, is de basspartij in het midden gevarieerder gemaakt, is er nog één maat aan het introstuk toegevoegd en zijn er speelfoutjes uit gehaald, maar voor de rest eigenlijk niet.

Ik vind het heel gaaf gedaan, de strings op het laatst mogen iets natuurlijker, maar das een smaak kwestie lijkt me :)

Ik vind de variatie die erin zit echt :okdan: Leuke solo stukjes erin, erg leuk gedaan allemaal, een toevoeging van iets meer laag maakt het denk ik nog wel iets spannender

:okdan: Cool gedaan, ga door zo :)

Carnivore, die strings horen onnatuurlijk. Het zijn tenslotte Mellotron-strings, die horen te kraken zoals ze smaken. ;)

Wat de invloeden betreft, Funkdecoder, ik hoor zelf eigenlijk geen Jarre-invloeden in het nummer. Doel je alleen op de space-bleeps? Die zijn voorzover nog niet duidelijk afkomstig uit de Creamware Minimax-softsynth. Yoonchi zit wat mij betreft dichter in de buurt bij Tony Banks. In het laatste deel zit een koordovergang die ik zelf wel Banksian vind. Plus natuurlijk die dikke Mellotronstrings en de lange solo (hoewel die van Tony Banks heel gecomponeerd zijn en deze spontaan uit het handje was 8) )

Verder nog vragen? Op- of aanmerkingen? *D

Oja, de oude versie van de track is hier nog te beluisteren. Dit is dus de slechte oorspronkelijke versie met kraak, te veel squeeks, een saaiere bas maar met een iets andere solo.

Zeer gave track dit!

Lekker meeslepend, mooie sounds, goeie mix, goeie compositie!

Deze ga ik morgen nog eens ff wat harder luisteren. :)

(ik zou bijna zeggen dat dit een geweldige track is!)

Origineel geplaatst door demian
(ik zou bijna zeggen dat dit een geweldige track is!)

Waarmee ik niet wil impliceren dat dit niet het geval is, ik vind het echt een steengoeie track.
Ik heb echter wel een paar kleine dingetjes er over te melden nog.

Ik je chordstrings iets te korte attack hebben. Daardoor lopen de accoordenwisselingen niet helemaal soepel.
(hoewel dat ook een kwestie van smaak kan zijn, nu is het wat bombastischer)

Ik vind je baseline echt super. Lekker ritmisch en muziekaal.

Ik vind die leadpartij zo rond 3:00 met dat filter dat open gaat echt heel goed.
Strings rond 3:50 vinnik ook zeer goed er bij passen. Je klimt echt omhoog.

Ik zou de strings alleen ondersteunen met een mooie filtersweep. (ofzo)
rond 4:20 zou ik proberen met percussie iets meer naar die lead proberen.

Rond 4:50 kom je weer terug met die leadpartij. Wederom super gespeeld, maar toch loopt het niet helemaal lekker.
Ik heb het idee dat je portamento iets te ruig staat ingesteld. (of je pitchbend iets te veel)

Op het eind gooi je andere nog nieuwe accoorden erbij, en met je lead ga je dan de mist in.
Ik hoor wat speelfoutjes (daar had je het zelf ook al over) maar volgens mij weet je zelf ook niet wat je met de lead aanmoet op basis van de gekozen accoorden.

Ik denk dat je nog eens moet proberen om óf een ander accoorden schema te pakken (wat makkelijker in het gehoor ligt) of je moet je lead perfectioneren, en dan niet alleen speelfoutjes er uithalen, maar ik bedoel muziekaal gezien.
Hier en daar een tel rust in je lead kan ook verrassend goed werken.

Okay.. eigenlijk heb ik niet zo veel kritiek dus. Echt een goeie track, ik zou hem zeker proberen te perfectioneren!

Back