yamaha FB-01 vs dx serie

bobaphat

Ouwe rot
Ik die laatste tijd steeds vaker van die FB-01s voor minder dan 60 op marktplaats.

Is het de moeite waard om er een aan te schaffen?? Hoe is de FB-01 in verhoudign tot de dx100 dx21 en tx81z????

Ik bedoel kwa sound en bruikbaarheid

Ik heb zowel een FB01 als een DX21 gehad ....

Puur qua geluid vond ik ze niet zo verschillend ...

De FB01 heeft als voordeel dattie multitimbraal gebruikt kan worden (beperkt, dat wel, 8-voudig dacht ik, en dan ook nog maar monofoon).
Nadeel van de FB10 is/was voor mij dattie van die verrekte klere knopjes had, die ook nog wel eens wilden blijven hangen, dus als je al eens fanatiek iets op dat frontpaneeltje wilde drukken, was dat meestal niet zp'n geweldig idee.

De DX21 had als grote voordeel dattie een keyboard had.. en het was toch wel iets makkelijker om sound te editten of maken met een hele rits knopjes, dan met 8 knoppies ...

Uit beiden kun je lekkere basjes krijgen, en natuurlijk FM-pianootjes ...

Voor het geld dat die dingen tegenwoordig nog opbrengen zijn ze zeker goed te noemen.

Ik heb zowel de DX27, DX100 als de TX81Z en FB01 gehad. Deze laatste was best leuk, alleen is hij niet zo te programmeren (moet via een editprogramma gebeuren). Daarnaast worden tegenwoordig toch ook de DX-synthesizers redelijk goedkoop aangeboden. Gewoon goed rondkijken op zowel synthforum als marktplaats, persoonlijk zou ik kiezen voor een DX21/27/100 dan een FB01. De TX81Z is dan een stuk beter, en die worden ook wel voor een redelijke prijs aangeboden.

Phochos:D

hoe zit dat met editten dan? heb je programma's voor win xp??

mischien kan het in sounddiver??

Origineel geplaatst door bobaphat
hoe zit dat met editten dan? heb je programma's voor win xp??

mischien kan het in sounddiver??

volgens mij is de laatste editor voor de FB01 voor de atari ST ofzo geschreven.....maw: koop een DX100 of nog beter: DX200

Ik ben er nu achter dat die fb01 ook gewoon met soundiver werkt.

OP zich wel leuk dus :)

Origineel geplaatst door 6 trak
in hoeverre is de fb-01 nou te editten dan? ...ben er nog steeds niet over uit...

zelf aan de fb01 niet maar met een atari heel goed, ik heb daar wel een prog voor als je wilt.

Ik heb nog een atari staan, ik zou dan alleen een midimerger moeten aanschaffen.

Ik heb een fb01 staan hier nu. Exact dezelfde geluiden als de dx100,, maar dan nog een multitimbraal, 2 outputs en nog niet eens voor 1/3e van de prijs.

Waanzinnig, als je er ooit een tegen komt voor weinig,,, KOPEN

ik ben al heftig op zoek :D

het is idd niet te geloven wat je krijgt voor de prijs:
een prut-synth ogend, maar een monster onder de moterkap in zekere zin...

die fb01 is zeker een wolf in schaaps kleren ja. Ik vind hem zelfs nog wat beter klinken dan de dx21 en dx27. Hij ruist wat minder en valt lekkerder in de mix op een of andere manier. En ohja,,, de fb01 is ook nog eens stereo EN multitimbraal:{

Hm. Heb die FB al een maand of 5 staan, en nog niet 1 x beluisterd eigenlijk :bekdicht:

Toch maar eensch doen dan... hehe.

Is er nu dus wel of niet een editor voor de fb01 die onder windows werkt (afgezien van sounddiver dan)?

Wat ook geinig is, dat je twee FB 01 kan koppelen en dan de polyfonie kan verdubbelen met Odd/even voice verdeling :-).

Kijk op www.synthzone.com voor gratis editor software .. werkt nog wel onder windows geloof ik.

tof dat je even meedenkt, maar ik kan daar dus niets vinden. Misschien heb je een directe link voor me?

Hey hazes,,, ik gebruik gewoon sounddiver, dat werkt echt toppie hoor.
Er moet nog ergens een fb01 windows editor zijn, die heb ik alleen zelf nooit gebruikt.

Kijk anders even op de yamaha dx user groups.

Back