Yamaha FB-01 onderdelen

Jur

abstract
Ik heb een Yamaha FB-01 gekocht nu blijkt dat de druk knoppen aan vervanging toe zijn. Ik heb in de VS wel vervangers gevonden: Pushbutton tact switch, 4.3mm, 2-pin
Alleen dat is vrij prijzig met verzenden / invoerrechten

Iemand een idee waar ik die in Europa zou kunnen kopen?

Dank

Jur

Ik heb een Yamaha FB-01 gekocht nu blijkt dat de druk knoppen aan vervanging toe zijn. Ik heb in de VS wel vervangers gevonden: Pushbutton tact switch, 4.3mm, 2-pin
Alleen dat is vrij prijzig met verzenden / invoerrechten

Iemand een idee waar ik die in Europa zou kunnen kopen?

Dank

Jur
Waarschijnlijk heb je last van knopjes die blijven hangen? Een eeuwenoud bekend FB01 probleem. Ik heb 3 FB01's in mijn bezit gehad, en allemaal hadden ze dit probleem in meerdere of mindere mate. Als vervanging van de buttons/microswitches mogelijk en te doen is, en als dat het probleem echt verhelpt hoor ik dat graag. Following...

Als het om hangende knopjes gaat, dat had ik ook en dat kwam gewoon door vuil. Was na een beetje schoonmaken verholpen.
Lag iig niet aan de tact switches zelf bij de mijne.

Als het om hangende knopjes gaat, dat had ik ook en dat kwam gewoon door vuil. Was na een beetje schoonmaken verholpen.
Lag iig niet aan de tact switches zelf bij de mijne.
Heb jij (of een ander forumlid) nog tips hoe en waarmee ik dat schoonmaken het beste effectief en veilig kan doen?

Dit gaat alleen helpen als de plastic knop fysiek blijft hangen. ALs het gaat om "vuil" in de tact switch wat een slecht contact geeft, kan je die alleen echt reinigen door hem te demonteren en dan kan je er net zo goed een nieuwe in plaatsen.

Knop die moeilijk beweegt reinigen: demonteren en knop proper maken met water en zeep. Gat van de knop proper maken met een wattenstaafje met alcohol.

Ik veronderstel dat het geen knoppen waren die oorspronkelijk smering hadden.

Dit gaat alleen helpen als de plastic knop fysiek blijft hangen. ALs het gaat om "vuil" in de tact switch wat een slecht contact geeft, kan je die alleen echt reinigen door hem te demonteren en dan kan je er net zo goed een nieuwe in plaatsen.

Knop die moeilijk beweegt reinigen: demonteren en knop proper maken met water en zeep. Gat van de knop proper maken met een wattenstaafje met alcohol.

Ik veronderstel dat het geen knoppen waren die oorspronkelijk smering hadden.
Ok. Duidelijk. Eerst maar eens proberen of schoonmaken verbetering geeft.

Heb zelf zes FB01s, allemaal hetzelfde probleem ondervonden, allemaal verholpen door de dingen eens open te doen en de veertjes terug netjes op hun plaats te zetten.

Dat is nog makkelijker natuurlijk. Dus bij deze knoppen is het niet louter het membraan van de tact switch dat voor de veerwerking van de knop zorgt?

Heb zelf zes FB01s, allemaal hetzelfde probleem ondervonden, allemaal verholpen door de dingen eens open te doen en de veertjes terug netjes op hun plaats te zetten.
Thx, dat klinkt als een veelbelovende tip. Waarom heb ik dat nooit ergens anders gehoord of gelezen?

Bingo! Ik heb mijn FB01 maar eens opengemaakt, en de boosdoener was in mijn geval inderdaad een losgeschoten veertje. Weer netjes teruggezet et voila, probleempje opgelost. Met nieuwe tactswitches zal alles vast nog iets fijner reageren, maar ik ben tevreden met het huidige resultaat. Mijn FB01 is weer normaal bruikbaar.
Bedankt voor de tip dus!

Back